Patmos-blogi

Viikonlopun kansainväliset uutispoiminnat 29.6.2024

Timo Keskitalo Pastori Timo Keskitalo on toiminut pitkään maahanmuuttajatyössä Englannissa, Suomessa ja Lähi-idässä. Hänellä on yli 30 vuoden kokemus kasteopetuksen antamisesta muslimeille, jotka haluavat liittyä kristilliseen kirkkoon. Patmos Lähetyssäätiö tarjoaa seurakunnille ja järjestöille koulutusta. Timo Keskitalon vierailua voi tiedustella patmos (at) patmos.fi tai 09-8567 4988.
Julkaistu:

Timo Keskitalo toimittaa kansainväliset uutispoiminnat, jotka kuullaan Radio Patmoksessa lauantaina ja sunnuntaina klo 8-18:00 välillä tasatunnein.

“Jumala räjäyttää tajuntani”: nuorten keskuudessa tapahtuu merkkejä ja ihmeitä Premier

(Lähde: Christian News 25.06.2024)

Pyhän Hengen vaikutukset ”Vähiten uskonnolliseksi sukupolveksi” leimatun Z-sukupolven keskuudessa viittaavat siihen, että heidän keskuudessaan on orastavaa herätystä.

Helmikuussa 2023 Kentuckyssa sijaitsevassa Asburyn yliopistossa koettiin 16 päivää kestänyt Pyhän Hengen vuodatus. Tavallinen keskiviikkoaamun kappelipalvelus muuttui ympärivuorokautiseksi rukoukseksi ja jumalanpalvelukseksi, kun opiskelijat tunsivat, etteivät he voineet vetäytyä pois Pyhän Hengen läsnäolosta. Noin 50 000 ihmistä kerääntyi yliopistoon Japanista asti, koska he halusivat epätoivoisesti kokea Jumalan.

Mielenterveysongelmista kärsivälle sukupolvelle Jeesuksen rauha on ollut vallankumouksellinen kokemus.

Vaikka nuoriso- ja opiskelijajohtajat ovat jo vuosia pyrkineet houkuttelemaan nuoria erilaisilla keinoilla, lääke hengellisesti nälkiintyneelle sukupolvelle on Jumalan läsnäolo. Kun nuoret huutavat aitoutta, saatetaan myös siirtyä pois perinteisemmistä seurakuntarakenteista, jolloin pienistä kokoontumisista ja kotiseurakunnista tulee yhä suositumpia.

Jihadistit hyökkäävät kirkkoihin ja synagogiin Etelä-Venäjällä — pappi ja ainakin 15 poliisia saanut surmansa

(Lähde: CBN News 24.06.2024 & Premier Christian News 24.06.2024)

Islamistiset jihadistit ovat suorittaneet koordinoituja iskuja kirkkoja, synagogia ja poliisiasemia vastaan Etelä-Venäjällä Dagestanissa. Dagestan on lähinnä muslimien asuttama Venäjän federaation osatasavalta Kaukasuksella.

Islamistit hyökkäsivät kahteen juutalaisten synagogaan, kahteen kirkkoon ja poliisiasemalle kahdessa eri kaupungissa. Terroristit sytyttivät toisen synagogan tuleen ennen aamurukouksia. Poliisien lisäksi kuolleiden joukossa oli useita siviilejä, muun muassa ortodoksipappi, joka työskenteli Derbentissä yli 40 vuotta. Venäjän ortodoksisen kirkon tiedottaja sanoi, että pappi Nikolai Kotelnikov ”murhattiin raa’asti”. He tappoivat ortodoksisen papin viiltämällä tämän kurkun auki ennen kuin sytyttivät tämän kirkon tuleen.

Operaatiossa sai surmansa ainakin 15 poliisia ja ainakin 46 siviiliä loukkaantui. Venäjän viranomaisten mukaan kuusi islamistiterroristia sai surmansa maan erikoisjoukkojen erikoisoperaatiossa.

Dagestanin islamistiryhmillä pelätään olevan yhteyksiä väkivallastaan tunnettuun ääri-islamistiseen ISIS-järjestöön. Tiedetysti monia dagestanilaisia liittyi järjestöön sen ollessa voimakkaimmillaan Syyriassa ja Irakissa vuosina 2014-2019.

Itä-Aasiassa uskontoa vaihdetaan eniten maailmassa

(Lähde: Christianity Today 17.06.2024)

Pew-tutkimuskeskuksen yli 10 000 ihmisen aiheistoon perustuvan tutkimuksen mukaan Itä-Aasiassa uskontoa vaihdetaan maailmassa eniten. Otannan mukaan jopa puolet aikuisista Hong Kongissa ja Etelä-Koreassa on vaihtanut uskontoaan tai uskonnottomuuttaan elämänsä aikana. Tästä huolimatta ainakin 40 % niistä, jotka eivät kuuluneet mihinkään uskontokuntaan silti uskoivat jonkinlaiseen jumaluuteen.

Itä-Aasiassa tutkimuksen tekemisessä on suuria vaikeuksia, koska siellä sana ”uskonto” viittaa tavallisimmin jonkin hierarkiseen ja organisoituun järjestelmään, esimerkiksi kristilliseen kirkkoon, islamiin tai buddhalaisuuteen, kun taas esimerkiksi suitsukkeiden polttamista tai esi-isien rukoilemista ei mielletä varsinaisesti uskonnoksi.

Hong Kongissa ja Etelä-Koreassa yli puolet vastaajista (61 ja 52 %) piti itseään uskonnottomina. Vietnamissa ja Japanissa osuus oli matalampi (48 ja 42 %). Taiwanilla vain 27 % piti itseään uskonnottomina. Kristittyjen osuus oli korkein Etelä-Koreassa, missä lähes kolmannes (32 %) piti itseään kristittyinä. Hong Kongissa osuus oli 20 %, Vietnamissa 10 % ja Taiwanilla 7 %.

Antisemitistisen joukkoraiskauksen tekijät vaativat 12-vuotiasta uhriaan kääntymään islamiin Ranskassa

(Lähde: Jerusalem Post 25.06.2024)

Juutalaistaustainen, 12-vuotias tyttö joutui joukkoraiskauksen uhriksi, kertoo ranskalainen julkaisu Le Parisien. Tytön raiskaajia oli kolme ja he olivat iältään 12 ja 14 vuoden väliltä. Mediatietojen mukaan raiskaajat olivat vaatineet tyttöä kääntymään islamiin ja päästäneet tämän menemään vasta kun tämä oli ”vannonut Allahille”, ettei kertoisi raiskauksesta kenellekään.

Tytön vanhemmat kertoivat, että tyttöä oli alettu kiusata ja syrjiä koulussa viime vuoden lokakuusta alkaen, jolloin Israelin ja Hamasin välinen konflikti alkoi. Aiemmin tapaukset eivät olleet kuitenkaan johtaneet väkivaltaan, vaan tytölle oli esimerkiksi tehty natsitervehdyksiä, hänen pöytäänsä oli piirretty hakaristejä ja hänelle oli vitsailtu holokaustista eli juutalaisten joukkosurmasta toisen maailmansodan aikaan.

Alaikäisten muslimipoikien tekemä joukkoraiskaus on järkyttävä tapaus ja sitä tutkitaan antisemitistisesti, juutalaisvastaisesti motivoituneena viharikoksena.

Sri Lankan veteraaneja huijattiin taistelemaan Venäjän hyökkäyssodassa Ukrainassa

(Lähde: UCA News 26.06.2024)

Ihmiset osoittavat mieltään Venäjän suurlähetystön lähellä Sri Lankassa 4. kesäkuuta 2024 ja vaativat Venäjällä taistelleiden srilankalaisten entisten sotilaiden ja sotavankien palauttamista. Sri Lankan parlamentti aloitti viime kuussa tutkimuksen, jonka tarkoituksena on jäljittää ainakin 2 000 srilankalaista, joiden kerrotaan värväytyneen Ukrainan sotaan, osa säännöllisiin asevoimiin ja osa palkkasotilasryhmiin.

Toukokuun alussa rouva Suraweera vetosi Sri Lankan hallitukseen, jotta se palauttaisi hänen miehensä, joka huijattiin taistelemaan Ukrainan sodassa helmikuussa. Eläkkeellä olevan sotilaan Ranilin allekirjoittamat asiakirjat olivat venäjänkielisiä. ”Emme ymmärtäneet, mitä niissä luki”, Suraweera kertoi. Sopimus koski työskentelyä venäläisellä armeijan leirillä, eikä siinä ollut velvollisuutta palvella rintamalla. ”Meitä kuitenkin petettiin”, ja hänet ”pakotettiin rintamataisteluun”, Suraweera sanoi. Pariskunta maksoi agentille 6 400 euroa varmistaakseen työpaikan Venäjällä. Hän lupasi komean palkan ja etuja. Palkan lisäksi heille tarjottiin myös maata Pietarissa ja Venäjän kansalaisuutta.

Billy Graham -säätiö puolustaa kristittyjen uskonnonvapautta Britanniassa

(Lähde: Premier Christian News 23.06.2024)

Franklin Graham perustaa Billy Graham Defence Fund -nimisen rahaston tukemaan uskonnonvapautta Britanniassa.

Franklin Grahamin suunnittelemat suuret tilaisuudet kiellettiin Britanniassa vuonna 2020. Vuonna 2018 toisen evankelioimistilaisuuden mainokset poistettiin laittomasti bussien kyljistä.

Franklin Grahamin järjestö ei antanut periksi, vaan riitautti päätökset uskonnollisen syrjinnän perusteella. Billy Graham -säätiö voitti oikeusjutun kuluneella viikolla ja sai korvaukseksi taloudellisista menetyksistä yli 600 000 euroa. Tämän korvaussumman säätiö haluaa nyt lahjoittaa kristittyjen uskonnonvapauden puolustamiseen. Billy Graham -säätiön ja Samaritan’s Purse -järjestön pääjohtaja Franklin Graham ilmoitti asiasta 22. kesäkuuta.

Franklin Graham totesi: ”Yhteiskunnassamme on niin paljon ongelmia, ja ihmiset etsivät toivoa. Tiedämme, että todellinen toivo löytyy vain Jeesuksesta Kristuksesta, joten meidän on tuettava toisiamme Jeesuksen Kristuksen ilosanoman levittämisessä, mitä se sitten vaatiikin. Rukoilen, että tämä rohkaisee kristittyjä kaikkialla Britanniassa elämään ja jakamaan uskoaan vapaasti ja rohkeasti.”

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (1)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Jussi

    Ensimmäinen uutinen orastavista nuorisoherätyksistä on todella rohkaisevaa luettavaa. Kaikesta tästä nykyisestä nuorison aivopesusta ja harhaanjohtamisesta huolimatta Jumalan rakkaus ja totuus murtautuu läpi. Ja meistä penseistä ja monesti niin rakkaudettomista kristityistä huolimatta herätystä tapahtuu! Tämä on valtava ihme, joka todistaa, että Jumala on asettanut jokaisen ihmisen sydämeen ristinmuotoisen tyhjän aukon, jonka vain Jeesus voi täyttää! Rohkaiskoon tämä uutinen meitä kaikkia rakastamaan omalla paikallamme ihmisiä Jeesukselle, niin että Hän voisi täyttää jokaisen sydämen tyhjän aukon totuudellaan ja valollaan.