Patmos-blogi

Vääränlaista ihmeiden ja merkkien etsintää

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Ihmistä on aina kiinnostanut tuonpuoleinen ja myös yhteyden otto kuolleisiin. Raamattu kuitenkin kieltää meiltä kaiken yhteyden vainajahenkiin. Katselin eräänä iltana kristillistä tv-kanavaa, jossa eräs saarnaaja kertoi eräästä kokemuksestaan, joka liittyi poismenneeseen henkilöön. Ainakin itseäni tuo kertomus pani kovastikin mietityttämään, mikä on Raamatun mukaista ja mikä ei.

Katselin eräänä iltana kristillistä tv-kanavaa, jossa oli rukousohjelma. Puolen kymmentä tunnettua suomalaista kristillistä julistajaa kertoilivat vuorotellen ajatuksiaan ja välillä rukoilivat.

Eräs miehistä kertoi kokemuksen lähimenneisyydestä kuluneelta kesältä. Hän kertoi, kuinka hänen vaimonsa uskova isä oli kuollut kesällä. Kun isä oli ollut kuolinvuoteellaan, kertojan vaimo oli tehnyt eräänlaisen diilin isänsä kanssa. Tuon sopimuksen sisältö ja pyyntö isälle oli ollut: ”Ilmaise itsesi jollakin tavalla, kun olet perillä!”

Tuon rukousohjelman mies kertoi, että parisen viikkoa vaimon isän kuoleman jälkeen he olivat kesämökillä saunomassa. Kun he menivät uimaan ja olivat vedessä, yksi joutsen lähestyi heitä uimalla ja jäi aivan puolen kymmenen metrin päähän heistä ja kaikessa rauhassa paikallaan pysyen jäi katselemaan heitä pitkäksi aikaa. Tuo mies jatkoi, että hän sanoi silloin vaimolleen, että siinä se nyt Mauno on, ilmaisemassa, että hän on perillä!

Minun täytyy rehellisesti tunnustaa, että kuuntelin hieman hämmentyneenä tuota kertomusta. Hämmentyneenä siksi, koska tiedän, että Jumalan Henki ei lähde mukaan diileihin ja sopimuksiin, joissa oltaisiin millään tavalla yhteydessä poismenneisiin tai haluttaisiin viestitellä heidän kanssaan, olivatpa he olleet uskossa tai ei.

Jumala ei nimittäin koskaan toimi omaa sanaansa vastaan. Raamattu näet suhtautuu erittäin kielteisesti minkäänlaiseen yhteydenottoon vainajiin. No, joku voi nyt sanoa, että eihän tuossa kertomuksessa ollut kyse aktiivisesta yhteydenotosta vainajahenkiin. Ei sinänsä ollutkaan, mutta me ihmisethän olemme erittäin ovelia kiertämään Raamatun selvän sanan.

Voimme selitellä, että enhän minä ole ottanut yhteyttä kuolleeseen, mutta minä annoin vaan tehtäväksi poismenneelle, ottaa yhteyttä minuun. Jos me voisimmekin antaa kuolevalle ikään kuin tehtäväksi ottaa meihin tavalla tai toisella yhteyttä kuoleman jälkeen tai lähettää viesti perille saapumisesta, varmasti mahdollisimman moni haluaisi käyttää tuota keinoa. Ja lopulta saada sieltä muutakin viestiä, kuin ainoastaan tietoa: ”Oletko perillä?” Jos näin tapahtuisi, niin saat olla varma, että saatana hyppäisi oitis linjoille ja kylläpä olisi pian ruudussa teksti: ”Häiriöitä kuolemanjälkeisissä yhteyksissä”. Tulisi viestiä, vaikka minkälaista ja kukaan ei tietäisi, mikä olisi mistäkin lähteestä! Siksi Jumalan Henki kieltää meiltä kaikenlaisen yhteyden ja viestityksen poismenneitten kanssa.

Toki meitä kiinnostaisi saada esim. varmuus, kuinka poismenneelle on käynyt, mutta meidän on jätettävä se yksin Jumalan tietoon. Ja jos joku on kuollut uskossa, me saamme luottaa yksin Jumalan sanan lupauksiin, että hän on perillä. Mitäpä siihen enää muuta vahvistusta tarvitsee.

Raamattu kertoo vain yhden ainoan tapauksen, jossa johonkin uskovaan otettiin yhteys kuoleman jälkeen. Kysymyshän oli profeetta Samuelista, jolta kuningas Saul halusi saada neuvoa vaikeaan tilanteeseensa. Noitavaimo, jolla sanotaan olleen vainajahenki vallassaan, otti yhteyden Samueliin. Oliko kyseessä Samuel vai joku muu, jää varmaa vastausta vaille, mutta joka tapauksessa edes ylös nostatettu hahmo ei ollut iloinen yhteydenotosta, vaan nuhteli Saulia: ”Miksi sinä olet häirinnyt minua ja nostattanut minut!” Kun Jeesus kertoi vertauksen rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta, ei Lasarus paratiisiin päästyään saanut lähteä viemään minkäänlaista viestiä edes rikkaan miehen veljille, vaikka sillä olisi pelastettu heidät iankaikkiseen elämään.

Tuo rukousohjelmassa esiintynyt mies viittasi vielä tuon kertomuksensa vahvistavan Raamatun lupauksen, jossa sanotaan, että ihmeet ja merkit seuraavat niitä, jotka uskovat. Raamattu viittaa noilla ihmeillä ja merkeillä kyllä täysin johonkin muuhun kuin hämäräperäiseen yhteydenottoon tuonpuoleisuudesta. Raamatun tarkoittamista ihmeistä ja merkeistä jokainen voi lukea esim. Markuksen evankeliumin viimeisestä luvusta.

Iloitsen maassamme toimivasta kristillisestä tv-kanavasta samoin kuin kristillisistä radiokanavista. Olen saanut niiden kautta paljon opetusta ja siunauksia ja seuraan niitä aktiivisesti. Mutta joskus tulee niissä-kin harhalyöntejä. En mielelläni julkisesti arvostele tai edes arvioi toisten Jumalan palvelijoiden puheita tai kokemuksia, mutta tällä kertaa tuntui, että oli pakko ottaa kantaa. Etenkin kun tiedän, että olemme menossa kohti aikaa, jolloin Raamatunkin mukaan väkevät eksytykset lisääntyvät jopa uskovienkin pa-rissa. Tässä ajassa helposti juostaan yksipuoleisesti ihmeiden ja merkkien perässä, ja se voi saada monet julistajatkin tavoittelemaan niitä hinnalla millä hyvänsä. Uskon toki ihmeisiin ja merkkeihin, mutta Jumalan Henki toimii aina sopusoinnussa Raamatun sanan kanssa.

Mitä joutseniin ja kesämökkiin tulee, olen saanut joka kesä ihastella omalla kesämökilläni joutsenperheen pesimistä. Laiturilta olen saanut ottaa monia hienoja ja tunnelmallisia kuvia joutsenparista ja nii-den poikasista aivan lähietäisyydeltä. Eikä siellä ole ollut ketään tuonpuoleisuudesta, vaan yksinkertaisesti joutsenperhe.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (15)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Pekka

    Mutta ilmestyihän Jeesuskin kuolemansa jälkeen opetuslapsille.Vai ilmestyikö vain vainajahenki?

    • Jouko Koistinen

      Kyllä Jeesuksen kohdalla kyse oli jo ylösnousemusruumiista. Hänhän itse näytti opetuslapsilleen naulojen jäljet käsissään, jaloissaan ja kyljessään. Hän halusi näin todistaa opetuslapsilleen heidän uskonsa vahvistukseksi, että Hänen kohdallaan ruumiin ylösnousemus oli jo tapahtunut. Toki hänellä oli valta näyttäytyä ja on yhä edelleen valta näyttäytyä kenelle tahtoo. Ovathan enkelitkin taivaallisia olentoja ja ovat näyttäytyneet monille.
      Ihmisten kohdalla tuota ruumiin ylösnousemusta ei ole vielä tapahtunut.

  2. IlkkaT.O.

    ”Luvetaan savom murteella”: Uakki raakku lähheisen närreen oksalla, johonka savolaismies tokas, että taetaa siinä eks-anoppi tuassiisa lieron luvut luveskella, ja vielä iliman eistä! Faktaa vai fiktiota?
    Länsimaissa yhteiskunnan sekularisoitumisen vauhti on niin rajua, – ja toisaalta sielunvihollisen oveluutta – että se irrottautuu pian kokonaan kaikesta hengellisyydestä, jota tunnustuksellinen kristinusko on pitänyt esillä jo kaksituhatta vuotta julistamalla evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta. Ei siis ihme, että Raamatun sisällön tunteminen ohentuu myös pappien ja pastorien keskellä. Onko totta, että ”löytyy” pappeja, jotka eivät elämänsä aikana, tai palvelutyönsä aikana ole koskaan lukeneet koko Raamattua läpi, siis Jumalan ilmoitusta itsestään? Hedelmä paljastaa, että näin on asianlaita, valitettavasti. Miksi muutoin kuin saatanan harhauttamana monet papit julistavat luopumusta Herrasta? Edelleen, hedelmän laatu paljastaa asian. Raamattuni kertoo, että korvasyyhyyn julistamalla ei uskoa synny. Miten uskon ilmapiiri voi syntyä/ilmestyä ilman Pyhää Henkeä? Kuka pelastuu jos Taivaallinen Isä ei vedä ihmistä puoleensa?
    Mielestäni silloin, kun jokin paikkansapitämätön/raamatunvastainen ajatus esitetään julkisesti, tulee se myös julkisesti oikaista. Jumala varoittaa vakavasti tietäjä- ja vainajahenkien osallisuudesta omiaan. Mihin hiippakuntaan kuuluu eturivin laulajatar-artisti, joka ”pitää yhteyttä” lähes päivttäin kuolleiden omaistensa kanssa? Eikö herätä minkäänlaista huolta hengellisen työn tekijöissä? Ihmispelko panee paulan, Sana vahvistaa.

  3. Topias

    Kyllä joskus tapahtuu asioita joita ei järjellä pysty selittämään.

  4. Filos

    Miten ortodoksien tapa pyytää esirukouksia edesmenneiltä pyhiltä? Onko se Raamatun vastaista? He ajattelevat kirkon muodostuvan sisähuoneessa olevista jo poisnukkuneista pyhistä ja ulommassa huoneessa olevista vielä maan päällä elävistä kristityistä. Sisähuoneessa (paratiisissa) olevat ovat kuuloetäisyydellä meistä – sehän voi olla kokonaan toinen ulottuvuus meidän kolmiulotteiseen maailmaan nähden – ja voi sijaita ihan tuossa metrin päässä? Heprealaiskirjekin puhuu suuresta todistajien pilvestä ympärillämme, viitaten edellä olevaan luetteloon ”uskon sankareista”.
    Heprealaiskirjeessä lukee myös: ”22 vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
    23 taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
    24 ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri”.
    Tuosta Raamatun kohdasta saa käsityksen, että lähellä ollaan poisnukkuneita pyhiä. Tietysti joku voi ajatella, että tuo on symbolista. Mutta kuka sen tietää onko se symbolista vai kirjaimellisesti otettavaa?
    Kirkastusvuorella ilmestyivät Jeesukselle ja opetuslapsille Mooses ja Elia. Mooses kuoli n.1400 v. aikaisemmin ja Elia otettiin pois n. 800v. aikaisemmin tuota kirkastusvuori tapahtumaa. Kuolleet siis ilmestyivät kirkastusvuorella! Esille ottamieni Raamatun kohtien perusteella voisi ajatella, että esirukouksien pyytäminen edesmenneiltä pyhiltä on ok? Ainakin ortodoksisen teologian mukaan. Toisaalta ortodoksit kieltävät vainajahenkiin yhteyden ottamisen. Onko rukouksien pyytäminen eri asia? Onko tässä ristiriita?
    Onko protestanttisuudessa tehty liian tiukka raja tässä elämässä elävien ja tuon puoleisessa elävien pyhien välille? Iankaikkisuushan on jo alkanut täällä maan päällä. Kuolema on vain ohut väliverho tämän ajan ja ikuisuuden välillä. Jos esirukouksien pyytäminenkin poisnukkuneilta olisi sama asia, kuin Raamatussa kielletty henkien manaaminen, niin silloin ortodoksit syyllistyvät jokaisessa jumalanpalveluksessa vakavaan syntiin?!
    Aikamoinen teologinen viidakko tässä koko kristillisessä kentässä. Tarpeeksi hyvä argumentoija osaa perustella kaikki näkökulmat oikeiksi. Taviksella menee pää ihan pyörälle!

    • Jouko Koistinen

      Ortodoksien oppi sisältää niin paljon heidän omia dogmejaan, joita ei löydy Raamatusta, joten en halua ottaa niihin mitään kantaa. Mutta kysymys Mooseksesta ja Eliasta on mielenkiintoinen. Raamatusta löytyy kolme henkilöä (ja vain kolme!), joiden poismeno oli erilainen kuin muiden ihmisten. Ensimmäinen oli Eenok, joka vaan yksinkertaisesti otettiin pois, eikä häntä enää ollut. Toinen oli Elia, joka otettiin elävänä tulisissa vainuissa taivaaseen. Kolmas oli Mooses, joka nousi Nebo vuorelle, ja sanotaan, että Jumala hautasi hänet siellä. Mitä siinä todellisuudessa tapahtui, jää hieman arvoitukseksi. Joka tapauksessa nuo kaksi henkilöä Elia ja Mooses eivät kuolleet tavan kuolevaisen tavoin. Olen usein miettinyt, onko syy siinä, että he tulevat vielä toimimaan täällä maan päällä. En yhtään ihmettelisi, jos he olisivat kaksi säkkipukuista profeettaa, jotka lopunaikana toimivat Jerusalemin kaduilla, tästä kertoo Ilm. 11.

      • kirjoitusten mukaan

        Jouko kirjoitti: – En yhtään ihmettelisi, jos he olisivat kaksi säkkipukuista profeettaa, jotka lopunaikana toimivat Jerusalemin kaduilla, tästä kertoo Ilm. 11.

        Mooses kyllä kuoli ja haudattiin. Tosin Herra hautasi hänet, mutta minne, sitä emme tiedä. Raamatun mukaan jokainen kuolee kerran ja saa sitten ylösnousemuksensa. Käsitykseni mukaan kenenkään pelastuneen osa ei ole kuolla kahta kertaa.

        ”Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta! Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta.”
        – Ilm 20:6

        Tämän takia Mooses ei voi olla toinen säkkipukuisista, koska he tulevat kuolemaan ja heräämään kuolleista. Elia nousi taivaaseen ilman kuolemaa ja tuli takaisin Johanneksena, mutta hänkin lopulta kuoli. He ilmestyivät Jeesukselle Kirkastusvuorella, koska olivat päässeet Jumalan luokse.

        Kadotukseen joutuneet heräävät kuolleista viimeisellä tuomiolla ja heillä on toinen kuolema ennen joutumista ikuiseen piinaan tuliseen järveen.

        ”Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema.”
        – Ilm 21:8

        Ketkä ovat kaksi säkkipukuista profeettaa? Oma käsitykseni asiasta on, ettei tätä tietoa ole vielä ilmoitettu ihmiskunnalle. Sen tiedän, etteivät he ole Mooses eikä Johannes Kastaja.

      • Filos

        48 Ja Herra puhui Moosekselle sinä samana päivänä sanoen:
        49 ”Nouse tänne Abarimin vuoristoon, Nebon vuorelle, joka on Mooabin maassa vastapäätä Jerikoa, ja katsele Kanaanin maata, jonka minä annan israelilaisten omaksi.
        50 Ja sinä kuolet sillä vuorella, jolle nouset, ja tulet otetuksi heimosi tykö, niinkuin sinun veljesi Aaron kuoli Hoorin vuorella ja tuli otetuksi heimonsa tykö,
        51 koska te lankesitte uskottomuuteen minua kohtaan israelilaisten keskellä Meriban veden ääressä Kaadeksessa, Siinin erämaassa, kun ette pitäneet minua pyhänä israelilaisten keskellä.
        52 Niin, sinä saat katsella sitä maata matkan päästä, mutta sinne sinä et pääse, siihen maahan, jonka minä annan israelilaisille.”

        4 Ja Herra sanoi hänelle: ”Tämä on se maa, jonka minä valalla vannoen olen luvannut Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille, sanoen: ’Sinun jälkeläisillesi minä annan sen’. Minä olen nyt antanut sinun omin silmin nähdä sen, mutta sinne sinä et mene.”
        5 Ja Herran palvelija Mooses kuoli siellä Mooabin maassa, Herran sanan mukaan.
        6 Ja hän hautasi hänet laaksoon Mooabin maahan, vastapäätä Beet-Peoria, mutta ei kukaan ole saanut tietää hänen hautaansa tähän päivään asti.
        7 Ja Mooses oli kuollessaan sadan kahdenkymmenen vuoden vanha, mutta hänen silmänsä eivät olleet hämärtyneet, eikä hänen elinvoimansa ollut kadonnut.

        Näissä Raamatun kohdissa sanotaan selvästi, että Mooses kuoli tavallisen kuoleman. Se, että Herra hautasi hänet ja hänen hautaa ei ole löytynyt ei tarkoita, ettei hän olisi kuollut, niin kuin muut kuolevaiset. Hanok/Eenok ja Elia otettiin pois näkemättä tavallista kuolemaa. Kirkastus vuorella ilmestyneistä toinen, elikkä Mooses oli tavallisen kuoleman kokenut. Tämä osoittaa, että kuolleet eivät ole unessa vaan tietoisessa tilassa ja voivat, jos Jumala niin sallii ja näkee tarpeelliseksi, ilmestyä.
        Tietääkseni katolinen ja ortodoksinen kirkko hyväksyy Raamatun kaanoniin myös ns. apokryfikirjat? Siitäkö johtunee jotkut lisämausteet heidän opeissa?
        Itse suhtaudun suurella varauksella, jos joku kuollut ja kuopattu ilmestyisi.

        • Dogma

          Filos: ”Hanok/Eenok ja Elia otettiin pois näkemättä tavallista kuolemaa. Kirkastus vuorella ilmestyneistä toinen, elikkä Mooses oli tavallisen kuoleman kokenut.”

          Kirkastusvuorella oli Mooseksen lisäksi Elia, mutta hänkin on tavallisen kuoleman kokenut, koska Elia tuli takaisin Johannes Kastajana, joka mestattiin. Jeesus kertoi opetuslapsilleen Johanneksen olleen Elia heti Kirkastusvuoren tapahtumien jälkeen, jolloin Johannes Kastaja oli ollut kuolleena jonkin aikaa.

          Matt 17:3 Samassa heille ilmestyivät Mooses ja Elia, jotka keskustelivat Jeesuksen kanssa.
          4 Pietari puuttui puheeseen ja sanoi Jeesukselle: ”Herra, on hyvä, että me olemme täällä. Jos tahdot, teen tänne kolme majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle.”
          5 Pietarin vielä puhuessa loistava pilvi verhosi heidät ja pilvestä kuului ääni: ”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä!”
          6 Kun opetuslapset kuulivat äänen, he heittäytyivät maahan kasvoilleen suuren pelon vallassa.
          7 Mutta Jeesus tuli heidän luokseen, kosketti heitä ja sanoi: ”Nouskaa, älkää pelätkö.”
          8 Ja kun he nostivat katseensa, he eivät nähneet ketään muuta kuin Jeesuksen yksin.
          9 Kun he laskeutuivat vuorenrinnettä, Jeesus sanoi heille: ”Älkää kertoko tätä näkyä kenellekään ennen kuin Ihmisen Poika on herätetty kuolleista.”
          10 Opetuslapset kysyivät häneltä: ”Miksi lainopettajat sanovat, että Elian pitää tulla ensin?”
          11 ”Elia kyllä tulee”, hän vastasi, ”ja panee kaiken taas kohdalleen.
          12 Ja minä sanon teille, että Elia on jo tullut. Ihmiset vain eivät tunteneet häntä, vaan tekivät hänelle mitä tahtoivat. Samoin he tulevat tekemään Ihmisen Pojalle.”
          13 Silloin opetuslapset ymmärsivät, että hän oli puhunut heille Johannes Kastajasta.

  5. lähettiläs

    Nostetaan kissa pöydälle. Jouko Koistinen puhuu TV7:n rukousohjelmasta, eikö vain?

    Tällä kertaa pyrittiin pääsemään yhteyteen kuolleen kanssa mm. enteiden avulla. Sen Raamattu kieltää. Raamatussa on yksi varoittava esimerkki siitä, kun kuningas Saul yritti päästä yhteyteen Samuelin vainajahengen kanssa. Miten kävi, lukekaa Raamatusta.

    Onko TV7:n rukousohjelmat kanava päästä yhteyteen Jumalan kanssa?

    Usein sanotaan, että todistakaa, mitä epäraamatullista he sitten puhuvat, jos he ovat harhaoppisia?

    Väärän toiminnan ei yleensä paljasta se, mitä he puhuvat, vaan mitä he jättävät opettamatta. Usein yleisö joutuu tivaamaan saarnaajilta kantoja eräisiin kysymyksiin, jolloin heidän oppinsa vasta tuleva esille.

    Tässä on Jeesuksen ohje, jota harva saarnaaja noudattaa. Tämä kuitenkin kertoo siitä, kuka tekee hyvää hedelmää ja kuka ei. Kuten Jeesus sanoi, profeetat tunnetaan hedelmistään.

    Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
    20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

    Miksei kaikki televisiossa olevat rukousohjelmat ole kanava Jumalan luokse? Tässä on selitys asiaan:

    San 28:9 Joka sulkee korvansa Herran lailta, sen rukouskin on Herralle kauhistus.

    • Jouko Koistinen

      Kyllä TV7:n rukousohjelmasta on kyse.

    • Filos

      Hei!
      Lähettiläs kirjoittaa: ”Tällä kertaa pyrittiin pääsemään yhteyteen kuolleen kanssa mm. enteiden avulla”.

      Katsoin ohjelman. Siinä ei pyritty pääsemään yhteyteen kuolleen kanssa. Vainajan eläessä hänelle oli sanottu, että ilmaise itsesi, kun pääset perille. Sitten ilmestyi se joutsen siihen lammelle. Puhuja oli sanonut, että siinä se Manu nyt on. En usko, että hän tarkoitti edesmenneen ilmestyneen joutsenena. Hän vain ilmaisi asian omalla tyylillään humoristisesti? Tietysti pitäisi ajatella onko vitsin paikka sopiva tuossa yhteydessä ja ohjelmassa? Kaikki eivät välttämättä ymmärrä ja väärinkäsityksiä tulee. Itse näen tapauksen niin, että Jumala lähetti sen joutsenen edesmenneen omaisten luo lohduttavaksi merkiksi siitä, että heidän omaisensa on Herran luona paratiisissa.

      • Dogma

        Filos: ”Itse näen tapauksen niin, että Jumala lähetti sen joutsenen edesmenneen omaisten luo lohduttavaksi merkiksi siitä, että heidän omaisensa on Herran luona paratiisissa.”

        Minä en usko Jumalan tehneen tällaista. Roomassa uskottiin lintujen lentojen olevan enteitä tulevasta, mikä kulttuuri näyttää jääneen päälle. Olisi syytä karistaa kaikki sellainen pois, jossa yritetään tulkita maailmaa erilaisten luonnossa esiintyvien enteiden kautta. Se on pakanallinen tapa, joka ei kuulu kristinuskoon.

        Ottamatta mitenkään kantaa ko. henkilön pelastukseen, niin itse ajattelen, että on olemassa paljon sellaisia kirkkokuntia, joista ei ketään pelastu, koska he ovat hylänneet monet keskeiset Kristuksen opetukset. Sen takia olen itse pidättyväinen julistamaan kuolleita pelastuneiksi, kuten roomalaiskatolinen kirkko tekee julistamalla kuolleita autaaksi.

  6. Jussi

    Meillä uskovilla on taipumus mahtavien tunteiden ja kokemusten etsimineen. Joissain seurakunnissa sitä jopa korostetaan. Vaikka Jumala on luonut meille tunteet, niin tunteisiin ja kokemuksiin perustuva usko on kuitenkin melkoista vuoristorataa ja siinä mennään nopeasti harhaan, kun haetaan vain näitä kiksejä
    Jos seisomme Kristus-kalliolla, se ei aina ole valtavien tunteiden ja kokemusten juhlaa. Seisomme silti vakaalla ja ikuisella kalliolla, vaikka välillä ei tuntuisi yhtään miltään. Jeesus on muuttumaton kallioperusta silloinkin, kun ympärillä on pimeää ja myrsky raivoaa.
    Ei turhaan sanota, että Raamattu on meille kuin kartta. Ilma sitä eksymme. Sen lukeminen on joskus työlästä ja tuntuu, että olisi sata muuta kiinnostavampaa hommaa tehtävänä. Olen kuitenkin ajatellut, että Jumala siunaa jokaisen lukemani Raamatun rivin, vaikken heti kaikkea ymmärtäisikään. Monissa elämäntilanteissa sitten mieleen yhtäkkiä hyppää joku Raamatun kohta, joka rohkaisee, kehoittaa tai lohduttaa.

  7. Jukka Mikkola

    Ihmeet ja merkit.

    Ne eivät – tai niiden ei pitäsi olla – kristilliselle uskolle aivan vieras ajatus. Kuitenkin meillä ihmisillä tuntuu olevan vastustamaton halu etsiä enemmän ihmeitä ja merkkeja kuin ihmeiden vrsinaista Vaikuttajaa. Tai sitten etsimme Vaikuttajaa (siis Jumalaa) nimenomaan ihmeiden vuoksi tai niiden (vain) vaikutuksesta jättäen muut kristillisyyden näkökulmat vähemmälle.

    Toki ihmeet voivat johdattaa tai pelastuksen tielle – vähän samaan tapaan kuin kristillinen apologiakin. Ne eivät kuitenkaa vielä avaa kristillisyyden – ede Pyhän Hengen – toiminnan ydintä. Synti, (lahja)vanhurskaus, tuomio (hyvässä ja pahassa) jäävät hämäriksi, ja kenties Jumalan rkaauden suhteen erillisiksi.