Patmos-blogi

Teologia: Oppia ihmisestä vai Jumalasta?

Juha Ahvio Juha Ahvio on teologian tohtori, dosentti ja Patmos Lähetyssäätiön tutkimusjohtaja.
Julkaistu:

Mitä teologia on? Onko teologia oppia ihmisestä vai Jumalasta? Tällaiseen pohdintaan on nyt todellakin aihetta, kun lukee tuoretta Noona Bäckgrenin 21.3.2023 päivättyä Helsingin Sanomien artikkelia ”Greta Thunberg saa arvokkaan kunnianosoituksen Helsingin yliopistolta”, jonka ingressin mukaan ”Greta Thunbergille myönnetään Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan kunniatohtorin arvonimi”. Artikkeli kuuluu seuraavasti:

”Valtavaksi kansainväliseksi menestykseksi nousseessa kirjassaan Sapiens – ihmisen lyhyt historia israelilainen historioitsija Yuval Noah Harari väittää, että kapitalismista on tullut uusi uskonto. Hänen mukaansa kapitalismi alkoi teoriana siitä, miten talous toimii. Vähitellen se alkoi imeä itseensä paljon muutakin. ’Nykyisin se käsittää myös etiikan – joukon ohjeita siitä, miten ihmisten tulisi käyttäytyä, kasvattaa lapsensa ja ajatella. Sen tärkein opinkappale on, että taloudellinen kasvu on ylin hyvä (…) koska oikeus, vapaus ja jopa onni ovat riippuvaisia taloudellisesta kasvusta’, Harari kirjoittaa”.

”Mitä tästä ajattelee Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan uusi kunniatohtori, 20-vuotias Greta Thunberg? Ruotsalaiselle 20-vuotiaalle ilmastoaktivistille Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan kunniatohtorin arvonimi myönnetään 9. kesäkuuta 2023. Kunniatohtorin arvo on korkein tiedekunnan myöntämä tunnustus. Tiedekunnat nimeävät kunniatohtoreita noin neljän vuoden välein promootioiden yhteydessä. Promootio on akateeminen juhlatapahtuma, ja tänä vuonna Helsingin yliopistolla vietetään promootion riemuvuotta”.

”Ensikuulemalta voi vaikuttaa hyvin erikoiselta, että maailmankuululle ilmasto- ja ympäristöaktivisti Thunbergille halutaan antaa violetti kunniatohtorin hattu tiedekunnasta, jonka leipälajina ovat uskonnot ja uskomusjärjestelmät. Mitä tekemistä niillä on Thunbergin aktivismin kanssa? Paljonkin, sanoo Helsingin yliopiston kirkkohistorian professori Tuomas Heikkilä. ’Teologinen tiedekunta tutkii ihmisyyden ydinkysymyksiä. Suurimpia toiveita ja pelkoja. Nykyajan isoimmat uhkakuvat – kuten ilmastonmuutos, luontokato ja sodat – ovat ihmisen aiheuttamia ongelmia, joita yritetään ratkoa vaikuttamalla oireisiin. Mutta ydinkysymyshän on se, miksi ihminen on niin typerä?’, hän pohtii.”

Artikkeli jatkuu seuraavasti:

”Heikkilä nyökyttelee, kun keskustellessamme kerron hänelle Hararin ajatuksista kapitalismista uskontona. ’Elämässä on paljonkin kyse siitä, mihin ihminen uskoo. Markkinavoimiin vai johonkin muuhun? Ja ihmisille myös uskotellaan paljon kaikenlaista: ’kun teet näin, sinusta tulee rikas ja menestyvä’.’ Heikkilä kritisoi esimerkiksi mediaa siitä, ettei se ota humanisteja ja teologeja mukaan ilmasto- ja luontokatokeskusteluun. ’Mediassa haastatellaan luonnontieteilijöitä ja insinöörejä siitä, mitä ilmastonmuutos tarkoittaa ja miten sopeudutaan sen aiheuttamiin tuhoihin esimerkiksi kaupungeissa. Paljon enemmän pitäisi puhua siitä, miten ollaan ihmisiksi.’”

”Helsingin yliopiston uudet kunniatohtorit julkistettiin päärakennuksen juhlasalissa maanantaina iltapäivällä. Kattoteemana nimityksissä oli vapaus. Thunbergiin nimityksen tiimoilta yhteydessä ollut Vanhan testamentin eksegetiikan professori, promoottori Martti Nissinen sanoo, ettei teologisessa tiedekunnassa haluttu jumiutua vain tiedekunnan kannalta ilmiselvään vapauden ilmentymään eli uskonnonvapauteen. ’Sen sijaan tahdoimme laajentaa näkökulmaa ihmisoikeuksiin ja maapallon tilaan – vapauteen vaikuttaa niiden hyväksi tai vahingoksi’, hän kertoo. Greta Thunberg tuli tunnetuksi vuonna 2018, kun hän alkoi istumaan perjantaisin luokkahuoneen sijaan Ruotsin valtiopäivätalon edustalla ja vaati päättäjiltä konkreettisia ilmastotekoja. Koululakko herätti laajaa kansainvälistä huomiota”.

”Tuomas Heikkilän mielestä Thunberg on globaalisti parhaita esimerkkejä ihmisestä, jonka toiminta nojaa vahvasti tutkittuun tietoon. ’Samalla hän pyrkii meille kaikille yhteiseen hyvään. Valitsemalla Gretan kunniatohtoriksi me viestitämme, että haluamme olla yhtä rohkeita ja vaikuttavia kuin hän.’ Heikkilän ja Nissisen tiedossa ei ole, että Thunberg olisi saanut kunniatohtorin arvonimiä kotimaastaan Ruotsista tai muistakaan Pohjoismaista. Onko vaarana, että kunniatohtoriudesta rapisee arvo, jos hattuja aletaan Suomessa jaella ilman minkäänlaista vaatimusta akateemisista saavutuksista? Martti Nissisen mielestä ei. ’Kunniatohtorin ’arvokkuus’ ei riipu tittelistä ja hierarkiasta vaan toiminnan merkityksellisyydestä ja vaikuttavuudesta’, hän sanoo”.

”Nissinen kertoo, ettei Thunbergin tavoittaminen ollut yksinkertaista. Hänelle ei löytynyt mitään yhteystietoja, ja lopulta yhteys löytyi suhteiden kautta. Suoraan Thunbergin kanssa Nissinen ei ole viestitellyt, vaan välissä on koko ajan ollut yhteyshenkilö. ’Kun yhteys lopulta aukesi, saimme nopeasti tiedon, että Greta ottaa tunnustuksen vastaan mielellään.’ Yliopiston juhlasalissa Thunbergiä tuskin kuitenkaan nähdään. Hän myös ilmoitti yhteyshenkilönsä kautta, ettei ehdi antamaan haastattelua HS:lle. HS lähetti hänelle erikseen yhden kysymyksen – joka löytyy tämän jutun alusta – mutta siihenkään ei tullut vastausta. Martti Nissisen mukaan Thunberg ilmoitti etukäteen, ettei mahdollisesti pääse paikalle kunniatohtorijuhlallisuuksiin. ’Käsitykseni mukaan esteenä ovat ylioppilaskirjoitukset.’”.

Edellä lainatusti Hesari tuoreessa artikkelissaan.

Artikkelin sisältämä uutinen on varsin ällistyttävä: Siis Greta Thunberg promovoidaan kunniatohtoriksi, teologian kunniatohtoriksi? Ja vieläpä sillä perusteella, että Thunbergin toiminta nojaa ”vahvasti tutkittuun tietoon”? Ja että Thunberg ”pyrkii meille kaikille yhteiseen hyvään”. Nämä perusteet tässä yhteydessä sovellettuina ovat täysin uskomattomia ja ideologisen poliittisia, ottaen lukuun Thunbergin todellisen taustan.

Millainen Thunbergin tausta on? Kirjoitan tästä 28.9.2019 päivätyssä Oikean Median artikkelissani ”Greta Thunberg, IPCC ja hysteerinen ilmastovouhotus”, joka kannattaa lukea kokonaisuudessaan dokumenttilinkkeineen ja viitteineen. Neljän vuoden takaisessa artikkelissani tuon esiin muun muassa seuraavaa:

Kansainvälinen ilmastoviikko on meillä Suomessa huipentunut perjantaina 27.9.2019 lukuisiin ilmastomielenosoituksiin ja -lakkoihin. Samanlaista ilmastolakkoilua ja -mielenosoittamista on samanaikaisesti toteutettu ja toteutetaan eri puolilla maailmaa. Juuri nyt ilmastonmuutosideologisten iskujoukkojen kärkeen on valjastettu lapset ja nuoret ruotsalaisen Greta Thunbergin johdolla. Ilmastoaktivististen performanssiansioidensa perusteella Thunberg on nostettu jo suoranaiseksi Jeesus-hahmoksi, kuten ovat vaikutelmiaan ilmaisseet esimerkiksi Berliinin roomalaiskatolinen arkkipiispa Heiner Koch ja äärivasemmistolaisista kannanotoistaan tunnettu amerikkalaisen viihdemaailman vaikuttaja Sarah Silverman.

Morgan Gstalter nostaa The Hill -artikkelissaan…esiin viisi seikkaa liittyen 16-vuotiaan Thunbergin henkilöön ja hänen nyt runsaan vuoden ajan julkisuudessa toteuttamaansa ja globaalit mittasuhteet saaneeseen ilmastonmuutosvastustusuraansa. Artikkelin esiin nostamat viisi seikkaa ovat: Thunberg aloitti ilmastohenkisen koululakkoiluliikkeen ja mielenosoittamisen Ruotsin parlamenttitalon edustalla elokuussa 2018. Thunberg on ehdolla Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi ja hänet on nostettu Time-lehden vuoden 2019 listalle maailman sadan vaikutusvaltaisimman henkilön joukkoon. Thunberg on mukana rock-bisneksessä ja julkaisee ison amerikkalaisen kustantamon kautta kirjan vuonna 2020. Thunberg nousi heti maailman johtajien suosioon ja on pääsyt puhumaan YK:n ilmastokokouksessa Puolassa, Davosin raha- ja talouseliitille sekä nyt jälleen YK:ssa New Yorkissa ja Barack Obamankin tavaten.

Thunberg on myös avoimesti puhunut Aspergerin syndroomastaan, ADHD-tilastaan, pakkoajatuksia ja pakkotoimintoja tuottavasta pakko-oireisesta häiriöstään sekä valikoivasta puhumattomuudestaan, joka on ahdistushäiriön muoto. The Hill -artikkelin mukaan Thunberg itse katsoo hänellä diagnosoitujen mielenterveyden alaan liittyvien tilojen tarjoavan hänelle erityisen näkökulman ilmastoaktivismiin liittyviin kysymyksiin. Thunbergin mukaan yhteiskuntiemme pitää muuttua ja tällaisen muutoksen tarpeen ymmärtävät etenkin sellaiset ihmiset, jotka Thunbergin itsensä tavoin tarkastelevat kokonaisuutta niin sanotusti laatikon ulkopuolelta.

Thunberg-ilmiö on mielenkiintoinen. Pakkoajatusten ehdollistama ahdistunut teini päätyy muutamassa kuukaudessa maailman globalistieliitin suosioon ja jeesuksenkaltaiseksi hahmoksi luonnehdittuna ja kuuluisaksi tehtynä nuorisoprofeetaksi, joka julistuksellaan ja performatiivisella esiintymisellään ilmaisee puhtaan saastumatonta viisautta, ymmärrystä ja toimintavelvoitteita, jotka kaikkien on pakko hyväksyä, jotta maailma pelastuisi muutoin muutamien vuosin kuluttua väistämättä uhkaavalta maailmanlopulta. Miten Greta Thunberg päätyi tällaiseen asemaan?

Greta Thunbergin koululakon aloittaminen elokuussa 2018 sommiteltiin sopivasti yhteen hänen vanhempiensa Svante Thunbergin ja Malena Ernmanin, joilla kulttuuripersoonina on laajat sosiaaliset ja mediayhteydet, ilmastonmuutoskirjan julkaisun kanssa. Gretan julkisuuteen lanseeraamisen hoiti PR-spesialisti Ingmar Rentzhog, joka niin sanotusti sattumalta heti bongasi Gretan Ruotsin parlamenttitalon edestä mieltä osoittamassa…Kannattaa katsoa 23.9.2019 päivätyn RAIR Foundation USA -sivuston artikkelin vajaa 7-minuuttinen valaiseva video, josta käyvät ilmi ne laajat elitistiset ja ison rahan yhteydet, joihin Greta Thunbergin takana olevat vaikuttajat liittyvät, alkaen Ingmar Rentzhogin Rooman klubi -yhteyksistä ja yhteyksistä Al Goren Climate Reality Project -viherglobalismiorganisaatioon.

Greta Thunbergin nousu ilmiöksi ja päätyminen YK:n ja Davosin maailmanfoorumeille on hyvinkin suunniteltu ja arvovaltaisten tukijoiden myötävaikutuksella tapahtunut performanssi…Thunbergin vanhemmat Svante ja Malena ovat äärivasemmistolaisen ANTIFA-väkivaltaterrorismiorganisaation sympatisoijia ja varsinkin Malena Ernmanilla on pitkä punavihreä aktivistitausta. Vihreä ympäristökauhuapokalyptiikka on tullut Gretalle tutuksi jo pienestä pitäen. Malena Ernman on jopa esittänyt, että hänen tyttärensä kykenee näkemään ilmassa olevat tuhoisat hiilidioksidihiukkaset ja että tyttären mielenterveydellinen tila tarjoaa hänelle ilmastoaktivistisia ’supervoimia’

Päinvastoin kuin täysin poliittisideologisen Greta Thunberg -performanssin puolustelijat itse itselleen hyvesignaloiden uskottelevat, Gretan laskelmoidun tunteikas julistus ei nojaa ’tietoon ja tutkimuksiin’. Ilmastonmuutosvouhotus ja -hysteria ei perustu tieteellisiin eikä tilastollisiin tosiasioihin. IPCC:n ’pelolle ja hysterialle täytyy antaa valtaa’ -mediaraportointi ei edelleenkään edusta yksiselitteistä tieteellistä totuutta, vaan poliittisideologisesti motivoitua ja ohjattua massavaikuttamista…Punavihreä ilmastovouhotus ja ilmastohysteria ei ole pyyteettömän viileän tieteellisen harkinnan synnyttämää, vaan uskonnollisfanaattinen ja psykedeeliskultinomainen massailmiö.

Edellä lainatulla tavalla kirjoitin artikkelissani vuonna 2019.

Pidettäessä tämä Thunbergin tausta mielessä on todellakin selvää, että teologinen tiedekunta haluaa nyt paitsi signaloida läpipunavihreää globalistista poliittisideologista sitoutuneisuuttaan myös totisesti ”uskotella meille kaikenlaista”. Greta Thunbergin toiminta ei nimittäin ole perustunut mihinkään ”vahvasti tutkittuun tietoon”, vaan ison rahan sponsoroimien punavihreiden ideologisten tavoitteiden edistämiseen.

Mutta vielä tärkeämpää on kiinnittää huomio siihen, miten Professori Tuomas Heikkilä määrittelee teologian: Teologinen tiedekunta eli nykyteologia tutkii ”ihmisyyden ydinkysymyksiä”, ihmisen suurimpia toiveita ja pelkoja. Eli sitä, ”miten ollaan ihmisiksi”, eli etiikkaa. Pane merkille, että professori Heikkilän määritelmään ei sisälly lainkaan Jumalaa eikä Hänen erityistä ilmoitustaan. Näillä ei ole mitään sijaa nykyteologiassa tieteenä. Nykyinen valtavirtainen protestanttinen yliopistoteologia ei kumpua kristinuskosta, vaan on humanismin, ihmisyysuskon, muoto. Nykyteologia tutkii ihmistä, ei suinkaan Jumalaa Hänen erityisen raamatullisen ilmoituksensa pohjalta, kuten teologia on historiallisesti menetellyt.

Johdatus kristilliseen dogmatiikkaan -kirjani (Kuva ja Sana, 2022) sivuilla 121–125 ja väliotsikon ”Uusprotestanttinen liberaaliteologia on vallankumouksellista” alta eteenpäin kirjoitan seuraavasti:

Lännen kirkon itseymmärrys teologian luonteesta on ollut yllä esitetyn mukainen patristisesta ajasta alkaen ja läpi keskiajan aina 1600-luvun vanhaprotestanttiseen ortodoksiaan saakka. 1700-luvulla valistusradikalismin ehdollistama ja nimellisesti protestanttinen yliopistoteologia aloitti, tukeutuen osin myöhäiskeskiajan nominalistisiin juuriin, ohjelmallisen kapinan ja vallankumouspyrkimyksen perinteistä kristillistä teologista itseymmärrystä ja sen perusteita vastaan.

Voidaan todeta, että yhtä hyvin vanhaprotestanttisesta kuin traditionalistisesta ja konservatiivisesta roomalaiskatolisestakin teologiasta ratkaisevasti poikkeava ja 1700–1800-luvuilla valistusmodernismista kehkeytynyt uusprotestanttinen liberaaliteologia eri versioissaan on luonteeltaan vallankumouksellista, sekä teologisesti että metafyysisesti. Sama koskee 1800–1900-lukujen ja vuosien 1962–1965 Vatikaanin II kirkolliskokouksen valtavirtaistamaa katolisen modernismin muotoa, niin kutsuttua uutta teologiaa, Nouvelle theologie.

Vanhaprotestanttisen ja traditionalistisen katolisen teologian auktoriteetti on Jumala, yleisessä ja erityisessä ilmoituksessaan ja kirkollisessa uskonsäännössään. Liberaaliteologian auktoriteetti on ihminen. Liberaaliteologian perimmäisin motiivi on halu kieltää ihmisen ulkopuolinen auktoriteetti. Näin asian näkee professori Gary Dorrien massiivisen perusteellisessa ja vuosien 1805–2005 välisen ajan kattavassa amerikkalaisen liberaaliteologian – jonka vaikutus on kansainvälistä – historiassaan The Making of American Liberal Theology.

Dorrienin mukaan liberaaliteologian oleellinen idea on se, että kaikki totuusväittämät niin teologian kuin kaikkien muidenkin tieteenalojen piirissä tulee, valistusmodernismin henkeen, esittää inhimillisen järjen ja kokemuksen pohjalta, ei ihmisen ulkopuoliseen auktoriteettiin vetoamalla. Dorrienin teos kattaa liberaaliteologian historian, jonka huipentumaksi hän tulkitsee postmodernin teologian, vuodesta 1805 vuoteen 2005. Kaikki Dorrienin esiin nostamat teologit ovat olleet lähtökohtaisesti sitä mieltä, että Raamattu ei ole Jumalan sanallinen ilmoitus ja että teologian tulee perustua joko järkeen, yleisinhimilliseen uskonnolliseen tietoisuuteen, kokemukseen tai sosiaalieettiseen tiedostukseen. Uskonnon ja teologian lähtökohtien tulee olla ihmisen tavalla tai toisella tiedostamassa nykytodellisuudessa. Tämä on liberaaliteologian ohjelmallinen perusoletus

Jatkan esitystäni seuraavasti:

Liberaaliteologia lähtee Immanuel Kantin kriittisen tieto-opin päteväksi olettamisen nojalla siitä, että teologia ei voi enää olla oppia Jumalasta, jumaluusoppia, vaan teologian on oltava oppia ihmisestä ja hänen oletetuista Jumala-kokemuksistaan tai -tietoisuudestaan. Selvää onkin, että jos Jumalaa ei pidetä metafyysisenä tiedon kohteena eikä Raamattua pidetä Jumalan erityisenä sanallisena ilmoituksena, jäljelle jää vain ihminen itse kokemuksineen ja tiedostamisineen. Liberaaliteologia on ollut, modernin teologian isän Friedrich Schleiermacherin päivistä alkaen, oppia ihmisestä.

Siinä missä barthilainen ja pietistinen kristomonismi pelkistää ilmoituksen erityiseen ilmoitukseen, hylkää liberaaliteologia erityisen ilmoituksen käsitteen ja pelkistää teologian yleiseen inhimillisyyteen ja sen kokemuksiin. Postmodernissa ja vapautuksen teologisissa muodoissaan liberaaliteologia hylkää ylipäätään yleisen yhteiset teologiset normit ja korostaa inhimillisen subjektiivisen tahdon ja sen riippumattomuuden merkitystä. Radikaalein postmoderni vapautuksen teologia pyrkii samaistamaan teologian kulttuurimarxismin kuten kriittisen rotuteorian vaateiden edistämiseksi.

Kun Schleiermacher perusti teologian jonkinlaisen yleisinhimillisen riippuvuustietoisuuden varaan, Albrecht Ritschl (1822–1889) puolestaan rakensi klassisen liberaaliteologisen ajattelunsa tässä maailmassa toteutuvaan Jumalan valtakuntaan liittyvän eettisyyden varaan. Hänen mukaansa teologiassa eivät ole tärkeitä Jumalaa koskevat metafyysiset väitelauseet, vaan arvot ja niihin nojaava toiminta. Tästä kumpusi liberaaliteologisen sosiaalisen evankeliumin aate. Liberaaliteologit olivat laajalti omaksuneet myös vapaamuuraritaustaisen rationalistifilosofin ja raamattukriitikon G. E. Lessingin ajatuksen siitä, että mikään historiallinen yksittäistapahtuma ei voi perustella välttämättömän yleismaailmallisia järjen totuuksia.

Näin siis kirjoitan Johdatus kristilliseen dogmatiikkaan -teoksessani ja jatkan tällä tavalla:

Kun kuitenkin uskonnon ja siten myös kristinuskon merkityksen katsottiin perustuvan yleisinhimillisiin ja järjellisiin arvoihin, päädyttiin Raamatussa kuvattuja pelastushistoriallisia tapahtumia ihmeineen pitämään symboleina, jotka viestittävät jotakin itseään paljon perustavampaa eli ajattomia arvoja. Tällöin voitiin sanoa, ettei radikaalikaan historialliskriittinen tutkimus tai uusi darvinistinen luonnontiede, joiden katsottiin sitovasti osoittaneen Raamatun suurelta osin epähistorialliseksi ja epätieteelliseksi, uhkaa mitenkään Raamatun eikä kristinuskon ydinsisältöä. Tämä merkitsi myös sitä, että niin kutsuttua historiallista Jeesusta ja ylösnoussutta Vapahtajaa ei voitukaan enää samaistaa toisiinsa. Alettiin katsoa, että ei Jeesuksen ruumiillista ylösnousemusta kuten ei muitakaan Raamatun ihmeitä ole todellisesti tapahtunut ja että tämä ei mitenkään tee kristinuskoa tyhjäksi. Mutta tällainen uusprotestanttinen asennoituminen poikkeaa ratkaisevasti konservatiivisesta eli klassiseen kristillisyyteen pitäytyvästä vanhaprotestanttisesta asenteesta.

Edellä lainatusti kirjassani.

On oleellista ymmärtää, että klassisen kristillisesti mielletty konservatiivinen teologia poikkeaa olemukseltaan ratkaisevasti liberaaliteologiasta. Liberaaliteologia on eri uskonto kuin kristinusko. Mitä on konservatiivinen teologia? Vastaan tähän kysymykseen Johdatus kristilliseen dogmatiikkaan -teoksessani näin:

Liberaalille kristinusko ja teologia ovat oppia ihmisestä, ihmisyysuskoa, eräänlaista panteistista humanismia. Konservatiiville kristinusko ja teologia ovat oppia Jumalasta hänen oman ilmoituksensa nojalla, lakiin ja evankeliumiin nojaavaa syntiin langenneen ihmisen pelastavaa totuutta Kristuksessa. Liberaaliteologia ja konservatiivinen kristinusko ovat perimmiltään kaksi eri uskontoa, kuten presbyteeriteologi John Gresham Machen (1881–1937) joutui toteamaan klassisessa teoksessaan Christianity and Liberalism vuodelta 1923.

Konservatiivinen teologia haluaa säilyttää vanhakirkollisen, keskiaikaisen ja uskonpuhdistuksen pelastusopillisesti terävöittämän uskonopin, koska tämä perinne nojaa Raamattuun Jumalan Sanana. Konservatiivi uskoo edelleen, että on olemassa kolmiyhteinen Jumala, joka on ilmoittanut tahtonsa yleisen ilmoituksen ohella sekä Poikansa Jeesuksen Kristuksen historiallisessa inkarnaatiossa että historiallisesti yhtä totuudenmukaisessa kirjallisessa Sanassa, Raamatussa.

Konservatiivi haluaa vapautua syntiin langenneen ihmisen harhaisista uskomuksista Jumalan lasten vapauteen ja haluaa uskoa sekä tietää Kristuksessa olevasta totuudesta käsin, Kristuksesta, ’jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä’, Kol 2:3. Todellista liberalismia sanan myönteisessä merkityksessä on siis teologinen konservatismi, joka haluaa olla mieleltään vapaa sitoutumaan todellisuuteen sellaisena kuin se Jumalan ilmoittamana on.

Konservatiiville teologia on edelleen oppia Jumalasta, jumaluusoppia, raamatullisen ilmoituksen nojalla ja apostolisen uskonsäännön mukaisesti, tunnustuksellisesti.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (15)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Kaia

    ——————–julkinensana
    27.3.2023 14:19
    Teoria siitä, että freonit olisivat aiheuttaneet otsoniaukot, on alkanut murentua, koska otsonikerros ei ole toipunut odotetulla tavalla sen jälkeen, kun freonit kiellettiin. Sen sijaa uusi jättikokoinen aukko on löytynyt tropiikista.
    Tämä esimerkki osoittaa kiistattomalla tavalla, ettei ilmastotutkijat oikeasti tiedä, mistä johtuu otsonikato ja ilmastonmuutos. Ilmastonmuutoksesta on tullut monille uskonto, joka ei perustu faktoihin, minkä takia heidän on vaikea pois oppia vääristä uskomuksistaan, mistä on tullut heille uskonto.———————————
    Otsoniaukot ja ilmastonmuutos ovat KAKSI ERI ASIAA. Otsoniaukot ovat parantuneet jonkin verran ja ne johtuivat freoneista. En ole kuullut mitään suurta uutista siitä, että otsoniaukot olisivat nyt suurentuneet. Kyseessä on jokin fake-news tässä tapauksessa, koska mielipide vaikuttaa niin tiedevastaiselta, että se on varmasti lähtöisin jostain Republikaanien propagandakoneistosta, joiden ainoa tarkoitus on puolustaa markkinataloutta/kapitalismia, että heikommat ihmiset joutuisivat kärsimään.
    Minusta on alkanut näyttää siltä, että tietty kristillisyys on kapitalismia. Jos olet liian köyhä ja et osaa ”tehdä rahaa”, et siis kelpaa markkinataloudelle tai kapitalismille, niin etä kelpaa myöskään kapitalistiselle Jumalalle.
    Markkinatalous on uskonto, johon Jumalaan uskovat ihmiset uskovat eniten. Vasemmistolaisuus nähdään jonain uhkana ja neuvostoliittolaisena. Ehkä historiallista, koska vasemmistossa on enemmän ateismia. Mutta kummallista, miten ateistinen vasemmistolaisuus on aina vedonnut minuun juuri sen sosiaalisten ulottuvuuksien takia. Oikeisto nojaa vain ihmisen vahvuuteen tehdä itsestään oman onnensa seppä.
    Uskovaiset siis uskovat kapitalismiin ja kapitalismin intressi on olla uskomatta ilmastonmuutokseen, koska kapitalismi haluaa käyttää koko maapallon loppuun ja unohtaa kaikki kärsivät ihmiset.

  2. Juhani

    En minäkään pysty varmuudella todistamaan että kaikki, mutta ainakin suuri osa näistä maailman ilmiöistä perustuu määrättyjen vaikutusvaltaisten piirien tarkoituksellisesti luomiin myytteihin tai sankarihahmoihin.

    En ole huomannut, että tämä Thurnberg olisi tuonut esille mitään niin erityislaatuista, etteikö siihen joku muu siihen olisi pystynyt tai yrittänyt. Toisaalta tämä ilmiö-Thurnberg ei ole mielestänimyöskään tuonut esiin mitään sellaista merkittâvää, mikä tekisi hänestä jotenkin poikkeuksellisen muihin nähden.

    Silloin kun tänä Thurnberg nostettiin esiin, hänestä puhuttiin ikään kuin tavallisena vaatimattomana tyttönä. Saattoi olla haastattelu Ylessä, missä tämä Thurnberg mainitsi ihannoivansa ja pitävänsä vaatimattomasta aktivismista, missä asioita muutetaan kaikessa hiljaisuudessa ilman julkisuuden valoa. Tietysti tämä edesauttoi myyttiä vaatimattomasta ruotsalaistytöstä, joka on päättänyt muuttaa koko maailman.

    Ehkä tämä on kateellisen puhetta tai ehkä sitten ei… Mutta onko nykyisellä ilmiöllä enää mitään tekemistä vaatimattoman ruotsalaistytön kanssa, joka ”vähäväkisenä ja ylenkatsottuna* lähti korjaamaan maailman vääryyksiä… Eipä taida olla…

  3. Filos

    Ehdotan uutta nimeä teologiselle tiedekunnalle: Raamatun vesitystieteellinen tiedekunta.

  4. IlkkaT.O.

    ”Ei mitään uutta auringon alla”, totesi yksi Raamatun suuri ajattelija. Ihminen jumaloi toista ihmistä tai sitten itseään. Lihan mielelle helpoin tapa selvitä ’jumalakompleksista’.
    Mutta kun paha ui teologian valtavirtaan porskuttelemaan, toteutuu tiedekunnan suuri valaistumisen kliimaksi, tällä kertaa Greta-neidin valintaan päätynyt, ja vieläpä promootion riemuvuonna. Tässähän alkaa olla jo raamatullisia piirteitä.
    ”…vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt. Kehuessaan viisaita olevansa, he ovat tyhmiksi tulleet ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaisiksi..” kirjoittaa apostoli Paavali Rooman srk:lle.
    Btw. Miksiköhän vihervasemmiston kaaderin edustajat eivät millään uhraudu aatteensa puolesta? Olisiko seteliselkärankaisella kapitalismilla kuitenkin pienen pieni ote siellä syvällä utopia-unelmahötön värittämässä sielussa?

    • Esa J.

      Vihervasemmiston uhrautuminen?

      Olisikohan osuutensa siinä, kuinka vihervasemmiston uhrautuminen koettiin äärimmäisen raskaaksi synniksi jo vuonna 1918, kun joukkohaudat täytettiin uhrautujilla?

      Äärimmäisen kova opetus, kun vaatimuksiin vastattiin kiväärinluodeilla!

      • IlkkaT.O.

        Useimmiten sodissa kuolee ihmisiä, siksi en kannata sotimista, isänmaan puolustamista kylläkin. Kannattaa pitää mielessään myös tosiasiat: kiväärinluoteihin vastattiin kiväärinluodeilla. Hallitusvaltaa vastaan väkivaltainen vallankumoushallitus. Olisiko mielestäsi pitänyt siirtyä Suomen autonomisesta suurruhtinaskunnasta punaisten terrorin voimalla Suomen sosialistiseksi neuvostotasavallaksi ja jatkossa Venäjän luoteiseksi oblastiksi? Ilman Jumalan armoa emme olisi itsenäinen, suvereeni valtio, kannattaa pitää mielessään pääpointtina täällä Patmoksen sivuilla.
        Tämän päivän punavihreän aatteen puolesta uhrautumiseen ei tarvita Suomessa aseita. Missä punavihreän kaaderin omat teot; ajankohtainen kysymys edelleen. Juha Ahvion kirjoittamasta, toteennäytetystä aiheesta on syytä vetää johtopäätös, että vihervassari- kaaderiin kuuluu jo teologejakin. Gretan kutsu tiedekunnan kunniatohtoriksi ei täytä uhrautumisen kriteerejä, totaalisen hölmöilyn kylläkin.

        • Esa J.

          Herra Ilkka T.O.

          Punavihreän kaaderin omat teot? Miten olisi esimerkiksi 8 tunnin työaikalaki, jota en sinun usko kieltäytyvän noudattamasta, kun se kerran on punavihreää? Ilman sitä olisimme kaikki orjia!

          Sinultakin näyttää loistavasti onnistuvan menneisyyden ennustaminen, sillä suomalaisilla punikeilla oli tavoitteena vähän sen tyylinen hyvinvointiyhteiskunta, jota oikeisto on nyt ollut purkamassa.

  5. Esa J.

    Siinä on vaan se, että jos maailmanhistoria olisikin mennyt hiukan toisella tavalla, neiti Thunbergista ei tiedettäisi mitään. Sen sijaan vaikkapa SS-kenraali Reinhard Heydrichistä olisi tehty teologisen tiedekunnan kunniatohtori?

    Toisekseen: kapitalismin päätavoite on monopoli, eli yksi ainoa omistaja, joka tämän toteutuessa sitten määräisi tuotteistaan nyhdettäväksi vaikka kuinka hirveät hinnat!

    Kapitalismi toteutuu vain talouskasvun avulla ja koska maailma on rajallinen paikka, niin kasvu tulee takuulla tökkäytymään. Siinäpähän sitten ollaan!

    Ja kapitalismi on äärimmäisen säälimätön jumala, joka tuhoaa kaiken, joka ei sille kelpaa.

  6. Kaia

    ”Valtavaksi kansainväliseksi menestykseksi nousseessa kirjassaan Sapiens – ihmisen lyhyt historia israelilainen historioitsija Yuval Noah Harari väittää, että kapitalismista on tullut uusi uskonto.”

    Kapitalismi ON uskonto, joka yrittää tuhota kaikki heikommat ja vähävaraisimmat ihmiset. Kauhulla odotan porvarihallitusta ja tukien lakkautuksia, joiden tähden voin joutua asumaan jonnekin korpeen palvelujen ulottumattomiin ja kauas tuntemistani ihmisistä. Sitten olen täysin yksin.

    ”Thunberg-ilmiö on mielenkiintoinen. Pakkoajatusten ehdollistama ahdistunut teini päätyy muutamassa kuukaudessa maailman globalistieliitin suosioon ja jeesuksenkaltaiseksi hahmoksi ”
    GRETA THUNBERG on OIKEASSA. Maailma on tuhoutumisen partaalla ja hän tietää ilmastonmuutoksesta enemmän kuin monet aikuiset. Itsekään en jaksa seurata kaikkea, mutta ilmastonmuutosta olen pitänyt totena jo vuosikymmeniä.

    ”Punavihreä ilmastovouhotus ja ilmastohysteria ei ole pyyteettömän viileän tieteellisen harkinnan synnyttämää, vaan uskonnollisfanaattinen ja psykedeeliskultinomainen massailmiö.”
    Mielipiteesi on aivan JÄRKYTTÄVÄ ja todellisuusvastainen. En ole koskaan ollut konservatiivi, eikä minusta koskaan tule sellaista. En ymmärrä, miksi pitää olla niin fanaattinen ilmastonmuutosta kohtaan, joka on tieteellisesti todettu tosiasia, ja aivan selvää, kun katsoo maailman tapahtumia. Sää todellakin heittelehtii ja pelkään jo tulevan kesän helleaaltoa.

    • tieteiden tuntija

      Kaija kirjoitti: ”miksi pitää olla niin fanaattinen ilmastonmuutosta kohtaan, joka on tieteellisesti todettu tosiasia, ja aivan selvää, kun katsoo maailman tapahtumia.”

      Ilmastonmuutos tapahtuu väistämättä, koska Raamattu sen ennustaa. Ihminen ei voi estää millään ilmastotoimilla sitä. Raamatun mukaan Eufrat-joki kuivuu niin, että sen yli pääsee kävelemään, mikä on jo toteutunut. Eufrat-joessa on virtaavan veden määrä laskenut entisestään ja se on nyt vain 30 % tavallisesta, minkä takia paikallinen väestö pääsee paikka paikoin joen yli kävellen.

      Mikä sitten aiheuttaa ilmastonmuutoksen, se on kiistanalainen asia. EU:ssa ja Pohjois-Amerikassa uskotaan hiilipäästöjen aiheuttaneen ilmastonmuutoksen, koska ”tieteentekijät” kaikki niin sanovat.

      Ovatko he oikeassa? Vuonna 1987 kiellettiin freonien käyttö, koska kaikki ilmastotieteilijät sanoivat otsonikadon johtuvan freonipäästöistä. Nyt ilmastosta on kaikki freonin poistuneet, mutta otsoniaukot ovat vain kasvaneet ja uusia jättikokoisia aukkoja on löytynyt, vaikka otsonikerroksen oletettiin toipuvan olennaisesti 2020-luvulta alkaen. Pieni oppositiossa oleva tiedemiesryhmä jo alun perin sanoi, että otsonikadon juurisyy on kosminen säteily eikä freonit. Tämä selityksen uskoo nyt entistä useampi ilmastotieteilijä. Tämä esimerkki osoittaa, että lähes kaikki ilmastotutkijat olivat väärässä.

      On täysin mahdollista, että EU:ssa ja Pohjois-Amerikassa yleistynyt ilmastouskonto onkin täysi kupla. Hiilipäästöillä ei välttämättä olekaan olennaista vaikutusta ilmaston lämpenemiseen, joten kaikki valtavan kalliit ilmastotoimenpiteet saattavat olla täysin perusteettomia. Esim. fyysikot Jyrki Kauppinen ja Pekka Malmi ovat omissa tutkimuksissaan havainneet, että hiilipäästöjen vaikutus ilmastonmuutokseen on minimaalisen pieni, mutta pilvisyyden vähenemisellä on ollut suuri vaikutus.

      Jos joku sanoo minulle, etkö usko tiedettä? Sanon, etten usko ilmastotutkijoiden tietävän, mistä ilmastomuutos johtuu, koska he epäonnistuivat pahasti freonien kohdalla. Ilmastouskonto on saanut muutenkin niin fanaattisia piirteitä, etten usko sen perustuvan tosiasioihin vaan fanaattiseen ideologiaan.

      • Kaia

        Ilmastonmuutoksen aiheuttaa aivan selvästi ihmisen toiminta. Se on minulle selvääkin selvempää, koska ymmärrän miten OHUT ilmakehä on verrattuna esim. planeetan kokoon. Se on minulle jo tarpeeksi todiste ilmastonmuutoksen andropogenisyyteen, eli se on ihmisen aiheuttama vahinko. Jos ei ymmärrä ilmakehän olemattomuutta verrattuna itse planeettaan, eikä ymmärrä sitä, miten helposti voimme horjuttaa luonnon tasapainoa, niin sanoisin että on aika vähän oppinut elämänsä aikana, ja ainakin järkeä puuttuu.

        Wikipedian mukaan ”Otsonikerroksen eheytyminen on kuitenkin hidasta, ja vuoden 1980 tilanteeseen päästään arvioiden mukaan noin vuonna 2070. Trendissä tapahtuu kuitenkin poikkeuksia, ja vuonna 2019 otsoniohentuma oli pienin sitten vuoden 1982, mikä johtui stratosfäärin poikkeuksellisen korkeasta lämpötilasta.”
        Kyllä usko tieteentekijöitä tässä. Tiede ei ole mikään lasten palikkaleikki, ja jos ei omaa yhtään ymmärrystä, niin tiedettä ei ymmärrä.
        Uskon ennemmin koko tiedeyhteisöä, kuin muutamia tiedeyhteisön vastaväittäjiä. Ihmisiä on monenlaisia. Osa etsii oikeaa totuutta ja osa etsii vain vakuutusta siihen, että juuri heidän ajatuksensa ovat oikeita. Todellisuus on todellisuus, vaikkei siitä pitäisi.

        • julkinensana

          Teoria siitä, että freonit olisivat aiheuttaneet otsoniaukot, on alkanut murentua, koska otsonikerros ei ole toipunut odotetulla tavalla sen jälkeen, kun freonit kiellettiin. Sen sijaa uusi jättikokoinen aukko on löytynyt tropiikista.

          Tämä esimerkki osoittaa kiistattomalla tavalla, ettei ilmastotutkijat oikeasti tiedä, mistä johtuu otsonikato ja ilmastonmuutos. Ilmastonmuutoksesta on tullut monille uskonto, joka ei perustu faktoihin, minkä takia heidän on vaikea pois oppia vääristä uskomuksistaan, mistä on tullut heille uskonto.

          MTV3 Uutiset kertoi 2022:

          ”Tropiikista löytyi valtava otsoniaukko, joka ”voi olla syy maailmanlaajuiseen huoleen”

          Trooppisen vyöhykkeen ilmakehästä on löytynyt suuri otsoniaukko, jonka olemassaolosta ei aiemmin tiedetty. Aukko on havaittavissa lähes koko vyöhykkeellä, ja se on tutkijoiden mukaan seitsemän kertaa suurempi kuin paremmin tunnettu Etelämantereen otsoniaukko.

          Waterloon yliopiston tutkija Qing-Bin Lu kertoi Independentille, että aukko on ollut olemassa jo yli 30 vuoden ajan ja kattaa niin suuren alueen, että se voi vaikuttaa jopa puoleen maapallon väestöstä.

          – Kuulostaa uskomattomalta, että trooppisen alueen suurta otsoniaukkoa ei ollut huomattu aiemmin. Löytöön liittyy kuitenkin tiettyjä olennaisia haasteita, Lu selventää.

          Lun mukaan vallitsevat teoriat eivät lainkaan viittaa siihen, että trooppisella vyöhykkeellä olisi minkäänlaista otsoniaukkoa. Tämän takia tutkimusta alueella on tehty vähänlaisesti.

          Havaintoa vaikeuttaa myös aukon jatkuvuus. Etelämantereella aukko ilmestyy vain keväisin, jolloin vuosittainen muutos on helppo huomata. Trooppisen vyöhykkeen otsoniaukon sen sijaan uskotaan pysyvän samanlaisena kesät talvet, minkä tekee siitä näkymättömän muutoksiin keskittyvälle datalle.

          – Toisin kuin Etelämantereen otsoniaukko, joka ilmenee vain keväisin, trooppinen otsoniaukko on ollut olemassa kaikkina vuodenaikoina 1980-luvulta lähtien, Lu kertoo.

          Etelämantereen otsoniaukon kanssa löytyy myös samankaltaisuuksia. Kuten Antarktiksella, myös trooppisella vyöhykkeellä otsoniaukon keskellä kato on noin 80 prosentin luokkaa. Otsonikerros on siis ohentunut noin viidennekseen normaalista tasosta.

          Uusi tutkimus myös nostaa esiin erilaisia teorioita siitä, miten otsonikato saa alkunsa. Aiemmin kloorista, fluorista ja hiilestä koostuvia CFC-yhdisteitä eli freoneja pidettiin syyllisenä, mutta otsoniaukot ovat edelleen voimissaan, vaikka CFC:t kiellettiin vuonna 1987.

          – Yksikään valokemian ilmastomalli ei ennustanut tätä, Lu sanoo.

          Uudemman teorian mukaan otsonia vähentääkin kosminen säteily. Lu kollegoineen esitteli teorian niin kutsutusta CRE-mekanismista 20 vuotta sitten.

          – Havainnot viittaavat vahvasti siihen, että Etelämantereen ja trooppisen vyöhykkeen otsoniaukot ovat syntyneet samanlaisen mekanismin takia. CRE-mekanismi täsmää erinomaisesti havaitun datan kanssa.”

    • Kaia

      Vielä lisää..kun nyt jaksoin perehtyä tähän. Googlasin nuo vastahankaiset tieteentekijät. Ei yllätä, että löytyy emerituksia sieltä. Jyrki Kauppinen siis pääsi Tucker Carlsonin ohjelmaan. Tucker Carlson ei ole mikään hyvä tietolähde. Jatkoivat Trumpin valheita pitkään.
      Jännä, että Kauppinen sanoo Ylen haastattelussa näin:
      –haastattelija: Mikä sitten on nostanut lämpötilaa, jos ei hiilidioksidi?

      –Kauppinen: ”Suurin syy on pilvisyydessä tapahtuvat muutokset, sitten hiilidioksidi, sitten ehkä metaani.”

      Jännä, ettei kiellä näitä.. Minusta on ihan sama mitkä yhdisteet nostavat ilmakehän lämpötilaa ja muuttavat ilmastoa ja saastuttavat. Niitä yhdisteitä on tuhansittain, mitkä sotkevat maapallon ekosysteemiä ja ilmakehää, mutta metaani on pahin kasvihuonekaasu, ja hiilidioksidi seuraava. Pilvisyys vaikuttaa ilmastoon ja säihin, se on selvä. Mutta enemmän vaikuttavat merivirrat. Golfvirta on heikkenemässä.. Samoin auringon 11 vuoden sykli aktiivisuudessa saattaa vaikuttaa säteilyn määrään. Nyt aurinko on aktiivinen ja revontulia näkyy. Ja magneettikentässä on havaittu jokin anomalia, mutta se taas liittyy planeetan sisälämpötiloihin mannerlaattojen alla. Ja magneettikenttäkin muuttuu jossain vaiheessa hiljalleen. En tiedä, onko magneettikentällä sinänsä mitään vaikutusta ilmakehään. Voisi kuvitella jotain.
      Ja siis ilmasto on aina muuttunut. Kukaan ei kiellä sitä. Nyt muutos on ihmisen aiheuttamaa.

      • tieteiden tuntija

        Fyysikkojen Jyrki Kauppisen ja Pekka Malmin tutkimukset eivät ole huuhaata vaan pätevää tieteen tekemistä. He ovat kyenneet osoittamaan, että vaikka hiilipäästöillä on ilmastoa lämmittävä vaikutus, se on todellisuudessa paljon pienempi, mitä yleensä asia selitetään. Kyse on vain asteen murto-osista. Ihmisen aiheuttamat hiilipäästöt eivät ole syy ilmastonmuutokseen.

        Ilmastonmuutosta on aina ollut pitkinä sykleinä. Esim. Välimeren pohjaan on uponnut yli sata kaupunkia, koska merenpinta on noussut. Onko tämä nyt sitten rauta-ajan hiilipäästöjen syytä? Ei todellakaan ole.

        Oikea johtopäätös kaikesta tästä on, ettei ilmastotiede kykene vielä selittämään ilmastonmuutoksen syitä. Tarvitaan vielä lisätutkimuksia ja kykyä hylätä vääriksi osoittautuneet selitysmallit sekä ilmastouskonto.

  7. kommentaattori

    Luterilaiset papit ovat hurahtaneet ilmastouskontoon. Pyhyys käännetään ensin tekopyhyydeksi ja sitten se koristellaan ekopyhyydeksi. Ei ihme, että suusta alkaa tulla ulos sammakoita kuin Niilinvirrasta.

    Kun tohtoreilta loppuu usko Raamattuun, sitten uskoa aletaan etsiä luonnonuskonnoista, mistä ilmastouskonto on uusin versio. Kun kukaan ei enää viitsi odottaa Jeesuksen paluuta, niin hiilipäästöistä tehdään uusi maailmanloppu. Tähän liittyy kieltäytyminen syömästä lihaa, vaikka Jumala on luonut lihan ihmisen ruoaksi. Kaiken huippuna on palkita äärivasemmistolainen Greta Thunberg kunniatohtorin hatulla.

    Yliopistoihin on ujuttautunut paljon politikointia, mitä tehdään tiederahoituksella. Suomen akatemia jakaa tutkimusrahoja ilmiselvästi ideologisin perustein.

    Nykyään humanistisille tieteille on tyypillistä tarkoitushakuiset tutkimukset. Tautina on liian pitkälle menevät johtopäätökset vähäisestä evidenssistä, jotta omaa ideologiaa voi edistää. Jos joku kritisoi tätä, niin hänet leimataan heti tiede-vastaiseksi.

    Teologia jos mikä on tieteenala, missä on paljon ”joukossa tyhmyys tiivistyy” -ilmiötä. Tutkijat mieltyvät joihinkin selitysmalleihin ja keskenään vahvistavat ne oikeaksi, vaikka niiden takana olisi kuinka heikko tai jopa ristiriitainen näyttö tahansa. Raamatun kohdat homoseksuaalisuuden harjoittamisen kieltämisestä saavat yhtäkkiä täysin päinvastaisen käännöksen ja vanhat opit selitetään vanhentuneiksi. Tämä kaikki tehdään vain sen takia, että musta saadaan maalattua valkoiseksi ja uuden tiedeopin kautta kumottua Raamattua.