Täynnä pilkkaavia nimiä
Pariisin olympialaisten avajaiset ovat saaneet monet kristityt närkästymään. Paheksuntaa on aiheuttanut ennen kaikkea parodia, joka perustui Leonarda da Vincin kuuluisaan maalaukseen Pyhä ehtoollinen. Olemmehan kristittyinä todellakin joutuneet huomaamaan viime vuosien aikana, kuinka herja ja pilkka pyhiä asioita kohtaan kasvamalla kasvaa. Raamattu on kuitenkin ennustanut tämän kehityskulun jo vuosituhansia sitten, joten mikään yllätys sen ei pitäisi sinänsä uskoville olla. Mutta vaikka pilkka ja herjaus tulevat kasvamalla kasvamaan, saatanan lopullinen tappio on myös edeltä kerrottu ja lopulta kaikuu vain kiitos ja kunnia Jumalalle ja Karitsalle.
Pariisin olympialaisten avajaiset ovat kuohuttaneet ainakin osaa kristikansaa. Eikä ihme, koska kyllähän parodia viimeisestä ehtoollisesta oli perinteisiä pyhiä arvoja pilkkaava, vaikka järjestäjienkin tahoilta on haluttu selitellä, ettei tuolla esityksellä ole mitään yhteyttä Leonardo da Vincin maalaukseen. Joka tapauksessa jo heti ensi silmäyksellä katsojalle halutaan luoda vahva mielleyhtymä tuohon kuuluisaan maalaukseen.
Ja yksinomaan pyhiä arvoja pilkkaavaksihan tuo koko esitys oli tarkoitettukin. Koska mietipäs, mitä yhteyttä on Jeesuksen asettamalla pyhällä ehtoollisella ja olympialaisilla. Eihän niillä pitäisi olla kerrassaan mitään yhteyttä! Ainut jäljelle jäävä aasinsilta on, että näin päästiin rienaamaan ja pilkkaamaan suurella näyttämöllä pyhiä asioita.
Tähän astihan ainakin Suomessa on toitotettu väsyksiin asti, että uskonasiat on pidettävä erillään kaikesta muusta, esim. urheilusta. Jos joku urheilija on suorituksensa yhteydessä tuonut jollakin rituaalilla tai eleellä selvästi julki kristillisen uskonsa, sitäkin on paheksuttu ja saatettu pitää asiaan kuulumattomana.
Jos joku olisi etukäteen ehdottanut, että voisiko Pariisin olympialaisten avajaisissa olla vaikkapa pieni, edes kymmenen sekunnin mittainen positiivinen mainos jostakin keskeisestä kristillisestä aiheesta, meidänkin mediamme olisi kurkkusuorana huutanut, miksi uskovat aina yrittävät sotkea noita hengellisiä asioita urheiluun tai yleensä jokapäiväiseen elämään. Mutta nyt kun tämä yksi keskeinen kristillinen aihe tuli esille rienaavassa ja pilkallisessa muodossa, edes meidän valtamediamme ei nostanut meteliä, vaan hehkutti avajaisia positiivisessa hengessä rohkeana esityksenä.
Mutta kaikkihan tämä vain vahvistaa Raamatun profetioiden paikkansa pitävyyden. Olet varmasti huomannut, että kristillisten asioiden herjaaminen ja pilkkaaminen on lisääntynyt aivan viime vuosina. Paavalihan kirjoitti nuorelle Timoteukselle, että viimeisinä päivinä tulee vaikeita aikoja, koska ihmiset ovat silloin mm. pilkkaajia ja jumalattomia, he rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa, 2. Tim. 3:1-4. Kuinka sattuvasti tuo kuvaakaan tätä aikaamme.
Juuri tämän herjaamisen ja pilkkaamisen tuo myös profeetta Daniel esille, kun hän puhuu viimeisestä pedosta ja yhdestä sen sarvesta, joka nousee maailmaa hallitsemaan lopunaikana. Dan. 7:8 kuvaa tuota sarvea, joka viittaa Antikristukseen, seuraavalla tavalla: ”Ja katso sillä sarvella oli silmät kuin ihmisen silmät ja suu, joka herjaten puhui.” Tuosta sarvesta sanotaan lisäksi, 7:21: ”Se sarvi sotii pyhiä vastaan ja voittaa heidät!” Siis huomaa, kohteena ovat erityisesti Jumalan pyhät ihmiset. Eihän Pariisin olympia-laisten avajaisissakaan herjaa ja pilkkaa kohdistettu muita kuin kristittyjä kohtaan. Ei herjattu muslimeja, ei hindulaisia, eikä ketään muitakaan. Hyvänen aika, siitähän olisi voitu nostaa syyte!
Tuosta samasta pedosta ja Antikristuksesta puhuu myös Johannes Ilmestyskirjassa. Ilm. 13: 1, 5 sanoo lopunajan pedosta: ”Sen päihin oli kirjoitettu pilkkaavia nimiä. Ja sille annettiin suu puhua suuria sanoja ja pilkkapuheita, ja sille annettiin valta tehdä sitä neljäkymmentä kaksi kuukautta. Ja se avasi suunsa Jumalaa pilkkaamaan, pilkatakseen hänen nimeänsä ja hänen majaansa, niitä, jotka taivaassa asuvat.” Lisäksi sanotaan, Ilm. 13:7: ”Sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät!” Huomaa taas, kohde on aivan sama kuin Danielin kirjan ilmoittama!
Totta kai saatanalla on hirvittävä raivo ja viha pyhiä kohtaan. Sehän tietää, että nuo pyhät ovat matkalla tuonne taivaalliseen majaan, Jumalan kirkkauden asuntoihin!” Siellähän saatana itsekin sai kerran olla ja nähdä kaiken tuon ihanuuden, hän sai olla jopa ylistystä siellä laulamassa Jumalalle. Mutta sitten hän enkeleineen lankesi ja tietää, että hänellä ei ikinä enää ole osaa eikä arpaa tuohon taivaan ihanuuteen. Näin inhimillisestikin ajatellen voi tajuta, että jäljellä on vain suunnaton viha ja raivo kaikkea Jumalan pyhyyttä ja Jumalan omia kohtaan.
En ota tässä yhteydessä kantaa, milloin nämä asiat tulevat lopullisesti tapahtumaan, enkä siihen, kuinka kauan uskovat kenties joutuvat olemaan täällä yhä pimenevässä maailmassa, mutta siitä olen varma, että pilkka ja herja kristillisiä arvoja ja pyhiä vastaan tulee joka tapauksessa lisääntymään. Raamattuhan sanoo, että koko maailma on pahan vallassa ja siksi ihmiskunnan herja ja pilkka pyhiä arvoja vastaan kasvamalla kasvaa. Älkäämme myöskään ihmetelkö, jos ja kun uskovina häviämme ensimmäiset erät! Tässä taistelussa saatana tulee väliaikaisesti voittamaan pyhät, mutta tuo saatanan hallintakausi jää todella lyhyeen, vain kolme ja puoli vuotta! Eli neljäkymmentä kaksi kuukautta, sehän on kristikunnan historiassa vain silmänräpäys!
Vielä yksi mielenkiintoinen yksityiskohta liittyen noihin Raamatun profetioihin. Raamattuhan tuo selvästi julki, että kun antikristillinen henki lopulta saa vallan ja petovaltio syntyy, meidän vanha mantereemme eli Eurooppa tulee olemaan siinä keskeisessä roolissa. Eli käsikirjoitusten mukaan ollaan menemässä. Täällä tunnutaan olevan edellä kävijöitä kaikessa pilkkaamisessa ja rienaamisessa, onpa sitten kyse olympialaisista, euroviisuista tai mistä muusta tahansa.
Vaikka lopunajan pedosta sanotaankin, että sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät, mehän urheilusta puheen ollen tiedämme, että ratkaisevaa ei ole erävoitot, vaan otteluvoitto. Kristus tulee lopulta kukistamaan saatanallisen vastustuksen, ja kerran niin taivaassa kuin maassa kaikuu kiitos ja ylistys vain yksin Jumalalle ja Karitsalle.
Lue ohjeet kommentoinnille
5.8.2024 12:42
Raamattu ei ole voinut ennustaa yhtään mitään tuhansia vuosia sitten koska koko opus on kirjoitettu satoja vuosia sitten. Vanhimmat osat ovat tuhansia vuosia vanhoja mutta nek ovatkin lainaa muista uskonnoista. Siinä sulle pureskeltavaa.
15.8.2024 12:38
Tässä kommentissä näkyy kuinka tietämättömiä monet ovat Raamatun historiasta.
30.7.2024 14:33
Somessa leviää kuvayhdistelmiä, joissa verrataan da Vincin maalausta erääseen performanssin kohtaan, jossa drag queen -näyttelijät ottivat täsmälleen samat asennot, mitä on da Vincin maalauksessa. Tästä ei jää mitään epäselvää. Performanssissa pilkka kohdistuu nimenomaan Jeesuksen viimeiseen ateriaan ja siitä tehtyyn da Vincin maalaukseen.
Viimeisen aterian performanssiin valittiin Barbara Butch, koska hän on juutalainen, lesbo ja aktivisti. Butch julkaisi esityksen jälkeen somekanavallaan kommentin, jossa hän kertoi heidän tehneensä Gay Testamentin, ei siis New Testament vaan Gay Testament. Kun asiasta nousi suurempi kohu, Butch otti kommentin pois, mutta siitä oli ehditty ottamaan näyttökuvia, jotka leviävät nyt somessa kuin kulovalkea sen todisteena, että performanssi oli tahallaan tehty pilkkaamaan Jumalaa.
Intialaiset uutiskanavat ovat paheksuneet tätä asiaa, vaikka toimittajat ovat hinduja. Hekään eivät ymmärrä, miksi tällaista tehdään olympialaisten avajaisissa, johon intialaisetkin urheilijat osallistuvat.
30.7.2024 11:09
”Koska mietipäs, mitä yhteyttä on Jeesuksen asettamalla pyhällä ehtoollisella ja olympialaisilla.”
Toteat itsekin olympialaisten avajaisten ja 1400- ja 1500-luvulla eläneen italialaisen homon maalaamaan kuvan yhteyden olevan vain katsojan mielikuvituksessa.
Olen nyt katsonut avajaiset pariin kertaan enkä vieläkään ole keksinyt, että miten siitä saa mieleen mainitun taideteoksen. Hahmojen lukumäärä ei täsmää, ei miljöö, puhumattakaan sinisestä viiniköynnöksin vyötetystä ja mikrofoni kädessä olevasta Dinysoksesta, mitä en siis löydä da Vincin teoksesta vaikka kuinka tarkkaan yritän katsoa.
Sen sijaan hämmästyttää, että monelle kristitylle vasta nyt tulee selväksi, että olympialaiset olivat alun perin pakanallinen jumalanpalvelus, jossa alastomat öljytyt miehet ottivat toisesta mittaa, samalla tavoin kuin kreikkalainen teatteri oli uskonnollinen juhla, jossa miehet esittivät myös naisten roolit. Nämä kun käydään läpi historian oppitunnilla peruskoulussa tai viimeistään lukiossa, nykyään.
8.8.2024 11:17
Somessa leviää kuvayhdistelmiä, joissa verrataan da Vincin maalausta erääseen performanssin kohtaan, jossa drag queen -näyttelijät ottivat samat asennot, mitä on da Vincin maalauksessa. Tästä ei jää mitään epäselvää. Performanssissa pilkka kohdistuu nimenomaan Jeesuksen viimeiseen ateriaan ja siitä tehtyyn da Vincin maalaukseen.
Performansi eteni sen jälkeen niin, että eteen tuotiin tarjoilukupu, jonka alla oli Dionysosta esittänyt mies, joka esitettiin pöytävieraiden ateriaksi. Sinä vertasit da Vincin maalausta tähän kohtaan, mutta sitä ennen esitettiin paremmin maalausta esittävä kohtaus.