Patmos-blogi

Suomen tila syksyllä 2020

Juha Ahvio Juha Ahvio on teologian tohtori, dosentti ja Patmos Lähetyssäätiön tutkimusjohtaja.
Julkaistu:

6.9.2020 pidin kaksi luentoa otsikon aihepiiristä Uskon rakennuspäivä -tilaisuudessa Jyväskylän Kiponniemessä. Tilaisuudessa luennoi myös professori Tapio Puolimatka, jonka teemat liittyivät nekin osaltaan otsikon aihepiiriin. Luentojeni aiheet olivat ”Kristityn isänmaalliskansallinen vastuu” ja ”Suomen tila syksyllä 2020”. Puolimatkan aiheena oli ”Laittomuuden salainen vaikutus (2. Tess. 2:7)”.

Omat luentoni ovat kuunneltavissa täällä ja täällä sekä täällä ja täällä. Puolimatkan luento on kuunneltavissa täällä sekä täällä.

Kuuntele myös Radio Patmoksen taajuuksilla 11.9.2020 klo 18.30 lähetettävä Viikon Ahvion jakso ”Suomen tila syksyllä 2020”.

Ensimmäisessä luennossani perustelen raamatullisesti ja klassiseen kristilliseen sekä etenkin luterilaisen kirkkomme 500 vuotta vankasti edustamaan tunnustukselliseen ja kirkkolain mukaiseen luterilaiseen teologiaan ja luonnonoikeusetiikkaan nojautuen sen, miksi kristityllä on yhteisöllinen, yhteiskunnallinen ja isänmaalliskansallinen vastuunsa.

Kuten kirjoitan Kristittynä Suomessa: Miten olla, elää ja toimia? -kirjani (Kuva ja Sana, 2019) esipuheessa sivulla 9:

”Huolimatta siitä, että Suomen evankelis-luterilainen kirkko ja yhteiskuntamme muutoinkin ovat tehneet 1960-luvulta alkaen hartiavoimin töitä tuhotakseen historialliset kansalliskonservatiiviset luterilaiskristilliset juurensa, ovat nämä juuret edelleen elinkelpoiset. Ne täytyy elvyttää uudelleen. Meidän on juurruttava jälleen Jumalaan ja isänmaahan. Niiden varassa Suomella on tulevaisuus ja toivo.”

Jälkimmäisessä luennossa valaisen sitä, mihin ajankohtaisiin ja vakaviin Suomea ja suomalaisia koskettaviin seikkoihin kansallismielisten kristittyjen ja kaikkien muidenkin isänmaallisten suomalaisten tulee nyt kiinnittää huomiota ja joihin liittyen tulee olla yhteiskunnallisesti aktiivinen. Erittäin kriittinen teema on etenkin sananvapaustilanteen vaarallinen kehkeytyminen EU:ssa ja Suomessa.

Tämän asiaintilan osoittavat konkreettisella tavalla Saksan ja Ranskan vihapuhe- ja rikoslainsäädännön kehittyminen entistä totalitaarisempaan suuntaan sekä Suomen meneillään oleva ja nykyhallituksen vahvasti ajama niin sanotun maalittamisen kriminalisovan lainsäädännön kehittely. Kuten viharikoksen ja -puheen käsite myös maalittamisen käsite on epämääräinen ja kovasti tulkinnoille altis, kuten nähdään esimerkiksi siitä, mihin suuntaan Skotlannissa edetään.

Skotlannissa on parlamentaarisessa käsittelyssä sananvapauden kannalta erittäin tuhoisa ja totalitaarinen vihapuhelakiehdotus, josta uutisoi artikkelissaan BBCNews 28.7. ja The Christian Institute 28.8.2020. Myös Helsingin Sanomien Lontoon kirjeenvaihtaja Annamari Sipilä nosti Skotlannin sananvapauskehityksen huolestuttavuuden esiin artikkelissaan ”Skotlanti yrittää kitkeä vihapuhetta, mutta lakiesitys uhkaa sananvapautta eivätkä poliisitkaan halua ajatuspoliiseiksi” 8.9.2020. Artikkelissa katsotaan, varsin osuvasti, muun muassa seuraavasti:

”Skottihallituksen lakiesityksen konkreettinen sisältö sen sijaan on nostattanut vastalauseiden myrskyn. Uhkana on, että rikosvastuuseen voi jatkossa joutua vain sen perusteella, että joku on loukkaantunut sanotusta tai kirjoitetusta. ’Vihan lietsonta’ ei edellytä tahallisuutta…”

”Skotlannin oikeusministeri Humza Yousaf on toki jo vakuuttanut, että lakiesityksen tarkoitus ei ole rajoittaa sananvapautta. Yousaf edustaa Skotlannin itsenäisyyttä ajavaa keskustavasemmistolaista Skotlannin kansallispuoluetta (SNP). Tavoitteiden ’hyvyys’ ei kuitenkaan riitä, jos konkreettisena seuraamuksena on ilmaisunvapauden kaventuminen. Lakihanke on nyt skottiparlamentin käsittelyssä. Siihen menee vähintään syksy. Miksi skottilain pitäisi kiinnostaa Suomessa? Jotta voi ottaa opiksi ja välttää samoja virheitä. Loukkaantumista ei voi kriminalisoinnilla koskaan kokonaan kitkeä.”

Toinen erittäin kriittinen teema on EU-komission elpymisrahastohanke, josta käytävä keskustelu on nyt alkanut Suomen eduskunnassa. Tätä hanketta valaisen Patmosplus-arkistossa kuunneltavissa olevassa ja 21.8.2020 päivätyssä Viikon Ahvion jaksossa ”EU-elvytyspaketti on Suomelle tuhoisa”.

Lue Oikeassa Mediassa 12.1.2020 julkaistu artikkelini ”Liittovaltiohanke etenee Euroopan unionissa” ja 17.2.2020 julkaistu artikkelini ”Kristillisyys ja arvokonservatismi totalitaarisen aggression kohteina EU:ssa” Juuri nämä kehityskulut, joita edellä viitatuissa teksteissäni nostin alkuvuodesta esiin, ovat tämänhetkisen EU-kehityksen taustalla, varsinkin koronasta toipumisen varjolla ajettavan elpymisrahastohankkeen taustalla.

Hyvän yleiskuvan siitä, mikä EU:n elvytys- tai elpymisrahasto on, saa Ylen ja IS:n 9.9.2020 päivätyistä artikkeleista ”Mikä on kiistelty EU:n elvytysrahasto? Lue 7 kysymystä ja vastausta…” ja ”EU:n koronatukipaketti voi paisua yli 750 miljardin euron ja Suomenkin vastuut kasvata – tästä elvytysrahastossa on kyse”

Lue myös IS:n 9.9.2020 päivätty Jan Hurrin Kommentti-artikkeli ”Eduskunta päättää EU:n massiivisesta koronatukipaketista laput silmillä – kukaan ei tiedä Suomen lopullisia maksuosuuksia” sekä Suomen Uutisten 11.9.2020 päivätty artikkeli, josta selviää perustellusti, miksi Suomen paikka ei ole velkaunionissa.

Kiponniemi-luentoni kuuntelemalla ymmärrät, millainen on Suomen tila syksyllä 2020 ja millaiseen laajempaan asiayhteyteen tämä nyt massiivisesti ajettava EU-velkaannuttamis- ja liittovaltionedistämishanke liittyy.

Tällaisista hankkeista ja niiden perimmäisimmästä luonteesta täytyy olla nyt selvillä. Meillä on yhtä hyvin isänmaalliskansallinen kuin kristillinen vastuumme myös tällaisten asioiden saralla ja tällaisiin asioihin oikealla tavalla vaikuttamisesta.

 

 

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (4)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. IlkkaT.O.

    Suomen, kuten muidenkin kansakuntien tulevaisuus ja toivo on ja tulee olemaan yksin Kristuksessa Jeesuksessa, Jumalan sanan mukaan, Jer.29:11. Apt.: 4:12: ”Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa..”, tarkoittaen Jeesusta.
    Kansakuntamme ankkuroituminen Jumalan sanaan ja Jumalan pelkoon on tärkeältä osaltaan tuonut sille tien vapauteen ja siunauksen: ”Totuus on tekevä teidät vapaiksi”, sanoo Jeesus tänäkin päivänä ihmisille. Siihen sisältyvät niin sanan- kuin uskonnonvapauskin, lain mukaan. Jumalan sana Pyhässä Hengessä näyttää Totuuden.
    Selvää on, että Jumalan antamaan siunaukseen suomalaisille on – menneitä puolueettomasti arvioiden – vastaansanomattomasti kuulunut itsenäinen Suomi ja sen turvaaminen. Se on lahja Jumalalta. Mutta kuinka onkaan yli satavuotisen itsenäisyytemme lopunaikoina kansakunnan älyttömystön keskuudessa revitty Jumalan sana ja nostettu synninhäpeä salkoon: Ja vielä sanovat sitä vapaudeksi ja ihmisoikeudeksi! ”Pride-juhla” on iljettävyydestään huolimatta hallituksemme halittavana.
    Ei käy kansakuntamme ilman elävän Jumalan rangaistusta ohitse. Hulluuteen asti viety, jo ennalta tuhoontuomitun EU-viritelmän palvonta ylittää myös taloudellisesti härskeimmätkin vedätykset; sieltä onkin tulossa – vastoin punaviher-keskusta- hallituksen utopiaa, kylmää vettä niskaan ja kunnolla.
    Jollakin kirjoittajalla on hukassa Jeesuksen ”Isänmaa”; no, sellaiseen ei tarvitse ruutia tuhlata. Paavali, juutalainen eli miehitetyssä, Jumalan israelilaisille luvatussa maassa. Hän julisti myös hengellisen Israelin uudestisyntymistä lopunaikoina. Paavali, Jeesuksen tavoin, selitti VT: profetioita Pyhän Hengen valossa. Niissä Israelille, historiallisesti, luvattiin keskeinen osa lopunaikojen tehtävässään. Uskovina tiedämme, kuinka tärkeä osa sitä oli nyky-Israelin itsenäisyyden saavuttaminen. Missä tämän päivän juutalaiset olisivat turvassa ilman omaa alueellista, suvereenia juutalaisvaltiota?
    Itsenäinen Suomi lakeineen ja säädöksineen on Jumalan aivoitus. Ja meille suomalaisille se on ollut korvaamaton kansallisen identiteetin perusta.

    Vihervasemmistolais-anarkistiset tahot globalismikytkentöineen pyrkivät tieten tahtoen tämän tyhjäksi tekemään, ymmärtämättömyyttään, mieleltään turhistuneena ja sydämeltään pimentyneenä, globalistien Fake-News’n lyödessä löylyä kiukaalle.

  2. Taisto

    Minusta olisi kiva tietää, oliko Jeesus ja Paavali dogmaatikko Ahvion mukaan isänmaalliskansallisia ja mitä isänmaata he edustivat? ( en tarkoita metafyysistä/taivaan kotia). Jotenkin tuntuu, että on ajan kysymys, että tällä syntyvyyden asteella suomalainen ”kansa” kuihtuu pois, ja kaukaisen maamme väestön korvaa jokin muu. (Kulttuurievolutionaarinen vääjäämättömyys?)
    Ajatus jatkuvasta kristillisyyden ja isänmaallisuuden lähes pakonomaisesta ja analogioiltaan ja yhteiskuntapoliittisesti varsin köykäisistä linkeistä ehkä vetoaa joihinkin, mutta minään ”aidon ja raamatullisen” kristillisyyden mittarina en jaksa siitä innostua. Jopa nykyisen hallituksen toiminnassa on ollut hyviä ja kristityn kannattajia toimia, vaikka ei puolueita äänestäkään. Jatkuva meuhkaaminen ja mustavalkoisten ahdistuskuvien maalaaminen on usein aika naivia. Eskatologisen paatoksen ja oikeassaolemisen taakse kätkeytyy usein aimo annos myös tuomioherkkyyttä ja kylmäsydämisyyttä. Onneksi Patmoksessa on vielä joitakin hyvyydestä ja kauneudestakin innostuneita kirjoittajia.

    • Kansa saa johtajat, jotka ansaitsee

      Sallinet, että sanon oman mielipiteeni. Jeesus ja Paavali olivat isänmaallisia, mutta Israelin ja Kristuksen 1000-vuotisen valtakunnan puolesta. He kutsuivat pakanoita liittymään Kristuksen valtakuntaan, mutta eivät olleet pakanallisten valtakuntien takana. Raamattu ei tue sellaista ajatusta, että olisi hyvä olla kovin kansallismielisiä pakanavaltioiden puolesta. Jos EU ja Suomi ovat epäonnistuneet poliittisessa ohjauksessa, se on tulosta omanlaisesta kansallismielisyydestä, oli se sitten monikansallismielisyyttä tai mitä muuta tahansa. Tässä Paavalin kommentti asiaan:

      ”Minä varoitan teitä vakavasti Herran nimeen: älkää enää eläkö niin kuin pakanat! Heidän ajatuksensa ovat turhanpäiväisiä, heidän ymmärryksensä on hämärtynyt, ja se elämä, jonka Jumala antaa, on heille vieras, sillä he ovat tietämättömiä ja sydämeltään paatuneita. Heidän tuntonsa on turtunut, ja he ovat heittäytyneet irstailuihin sekä kaikenlaiseen saastaisuuteen ja AHNEUTEEN. Mutta ei teille ole Kristuksesta tällaista opetettu, jos todella olette hänestä kuulleet, jos teille on opetettu se totuus, joka Jeesuksessa on. Sen opetuksen mukaan teidän tulee hylätä entinen elämäntapanne ja vanha minänne, joka on petollisten himojensa vuoksi tuhon oma. Teidän tulee uudistua mieleltänne ja hengeltänne ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää.” (Ef. 4:17-24)

  3. Aikain merkit

    Suomen hallitusta johtaa nuoret ja kokemattomat naiset. He eivät uskaltaneet kaataa koronatukipakettia, koska he pelkäsivät, että muuten EU hajoaa. Samaa pelkäsi Saksakin, joten heidän naisensa Angela Merkel taipui tukemaan myös tukipakettia, missä tehdään massiivinen tulonsiirto pohjoisesta etelään. Suomen kokemattomat poliittiset johtajat eivät ymmärrä, että Etelä-Eurooppa vetää heitä nenästä. He eivät koskaan aio maksaa velkojaan takaisin ja nauravat nyt partaansa, kun pohjoisen maat suostuivat pakettiin.

    EKP on lähtenyt rahoittamaan EU-valtioiden taloutta painamalla uusia seteleitä, koska kukaan ei aio elää omilla tuloillaan eikä markkinoilta niin valtavan suuria velkoja enää saa. Tämä tietenkin vie aikaa myöden euron Afrikan ja Etelä-Amerikan maiden tapaan valuuttakriisiin, jolloin euro menettää markkinoiden luottamuksen. Silloin olemme kriisissä, jolloin tapahtuu hallitsematon kaiken omaisuuden uudelleen jako, mikä voi johtaa väestöryhmien välisiin vihamielisyyksiin.

    Mitä on eurovaluutan romahduksen takana? Ilmestyskirja kertoo, että Antikristus tuo markkinoille oikeaan käteen tai otsaan asennettavan merkin, mitä ilman ei voi kukaan ostaa eikä myydä. Tämä on uusi valuutta, joka vakauttaa markkinakaaoksen, mutta merkin ottaminen johtaa pelastuksen menetykseen, kuten Raamattu ankarasti varoittaa. Yleensä rahassa on liikkeellelaskijan kuva tai nimi. Pedon nimen luku 666 voidaan kirjoittaa merkkiin myös elektronisesti. Ruotsissa maksetaan jo lounaita ihonalaisilla mikrosiruilla, jotka perustuvat lähietälukutekniikkaan. Luottokorttilaitteissa on valmius jo tähän.