Patmos-blogi

Sodoman seurakunnan uutisia

Turkka Aaltonen Turkka Aaltonen on kirjailija ja evankelista.
Julkaistu:

Nykyaikaiseen seurakuntaelämään on tullut uusia rohkaisevia piirteitä, jotka on omaksuttu ympäröivästä kulttuurista ja vallitsevista kehityssuunnista. Toiminta on vireää, aktiivista ja kantaaottavaa ja saanut suuren yleisön suosion, josta kunnia kuuluu tietysti itse ansiokkaalle Sodoman seurakunnalle, sen työntekijöille ja päättäjille. Seuraavassa hieman tietoa, missä mennään.

Seurakuntaamme on tihkunut Gomorran yliopistosta hienoja ja rohkaisevia uutisia. Tiede on saanut selville tutkimuksissaan, ettei Raamatussa ole ollenkaan Jumalan sanaa, se on vain ihmisten kirjoittamaa ja aikaansa sidottua historiaa. Raamattu on tutkimusten mukaan verrattavissa Kalevalaan ja muihin kansanomaisiin perinneteoksiin. Tästä johtuen Sodoman seurakunta on päättänyt vähentää Raamatun julistuksen mahdollisimman vähiin ja se on päätetty korvata kirkkoon vitriiniin asetetulla näyttelykirjalla, jota ohikulkijat voivat ihailla. Sen hienot nahkakannet ovat näyttävästi levällään ja se on päätetty sijoittaa niin, että puolipäivän auringon säteet osuisivat vitriinin lasiseiniin muodostaen spektrin taustaseinään. Raamatun sijaan seurakunta on päättänyt avata Sodoman sanomissa yleisönosaston, jonka otsikkona tulee olemaan: ”Musta tuntuu”. Siihen jokainen voi sitten vapaasti kirjoittaa omat tuntemuksensa ja näitä ansiokkaita kirjallisia tuotteita ryhdytään lukemaan pyhäisin kirkonmenoissa vanhojen tekstien asemesta. Tarkoitus on innostaa kirkkoon kuulumattomia osallistumaan mukaan. Uudet jäsenet saisivat liittymislahjana yhden vuoden ilmaisena kirkollisveron maksamisesta.

Teologisen tiedekunnan juuri suorittanut Sodoman kansalainen Lauri Luopio on yliopiston päätöstyönään kyennyt osoittamaan, ettei maailmaa ole voitu luoda Raamatun aikataulussa, vaan siihen on mennyt huomattavasti pitempi aika. Tähän näkemykseen pitäytyen hän on nimennyt työnsä aiheeseen sopivasti ”Suuri pamaus – ei mikään huti”. Sodoman seurakunta on päättänyt muistaa nuorukaista pienellä hyvän tavan eleellä lahjoittamalla hänelle ilmaisen hautapaikan uudella hautausmaalla, johon on toistaiseksi haudattu vain ateisteja ja muita kirkosta eronneita. Seurakunta lahjoittaa hänelle myös hautakiven, johon on kaiverrettu kultakirjaimin: ”Kehitys on kuin suuri kaari, keskellä avaa merta tiedon valon saari”.

Sodoman seurakunta on päättänyt osallistua kaikin tavoin luonnonsuojeluun, jonka se on nähnyt tämän ajan tärkeimmäksi toimintamuodokseen. Erikoisesti seurakunta on ollut huolissaan maan susikannan vähenemisestä. Onkin päätetty, että seurakunta budjetoisi lammaslaumoihin ensi vuonna ja ne voitaisiin sitten vapaasti laskea luontoon kulkemaan. Näin voitaisiin susikantaa saada alueella elpymään. Olihan Sodoman eläintarhassakin päässyt ilmoille huhu, että susi ja lammas voivat olla siellä sovussa samassa häkissä. Mutta totuus on kerrottava, että kyllä eläintarhan hoitaja oli laittanut susihäkkiin joka aamu uuden lampaan!

On myös keskusteltu ristin poistamisesta kirkon katolta vanhanaikaisena merkkinä, jolla ei ole enää nyky-yhteiskunnassa merkitystä. Tilalle kirkon katolle voitaisiin asentaa tuulimylly, joka pyöriessään tuottaisi sähköä riittävästi, että kirkon valaistus saisi edullista korvaussähköä. Yleensäkin ristin käyttämistä Sodoman seurakunnan nimikkeissä tulisi välttää viimeiseen asti, koska ihmiset mieltävät ristin liittyvän kuolemaan, eikä kuolemasta ole enää tarvis puhua tai kirjoittaa. Seurakuntatalon seinälläkin ollut suuri vanhanaikainen risti on päätetty poistaa ja korvata luontoaiheisella kolmiosaisella taideteoksella, triptyykillä, jossa on kuvattuna uhanalaisia lintulajeja, hevosia ratsastajineen ja leikkivä pandakarhu.

Seurakunnan omistama metsä on ehdottomasti päätetty julistaa luonnonsuojelualueeksi, eikä sieltä saa siis enää kaataa puita ja muutenkin alue on jätettävä luonnonvaraiseen tilaansa, että sen monimuotoinen pieneliöstö pääsisi vapaasti lisääntymään. Puun poltosta pitäisi luopua kokonaan, koska siitä tulee ilmastoa tuhoavaa savua, joka on epäterveellistä hengittää. Seurakunta on myös tukemassa luontokehitystä siten, että kaikenlainen maanviljelys ja karjanhoito kotimaassa tulisi lopettaa mahdollisimman pian. Aiemmin raivatut pellot voitaisiin saada kasvamaan uutta puustoa, jolloin hiilinielu lisääntyisi merkittävästi. Kaikki tarhatut eläimet tulisi päästää vapaasti luontoon ilman aitauksia tai hyötykäyttöä.

Seuraavana viikonloppuna seurakuntalaisia on kehotettu tulemaan mukaan syystempaukseen, jossa on tarkoitus tukkia kylän pääväylä istumalla kadulla. Jokaisen tulee ottaa mukaan pefletti ja riittävän lämmin vaatetus. Jokainen voi myös laatia sopivaksi katsomiaan kylttejä luonnonsuojelun puolesta tapahtumaan. Ilmastonmuutos tulee olemaan seurakunnan päätähtäin tulevina vuosina, kun seurakunnan rahainkäyttöä suunnitellaan. Pyrimme pois autoilusta, mopoilusta, traktoreista, lentämisestä, turpeenpoltosta ja öljylämmityksestä. On harkittu hevosrattaiden ja rekien uusiokäyttöä, ulkovessoihin siirtymistä ja sähköpotkulautoja.

Suntiolle on annettu ohjeet tarkkailla valvontakameroilla, ettei kirkon lähistöllä liikuskele vanhanaikaisten sanomaltaan pelottavien traktaattien jakajia. Sillä Sodomassa on oltu hyvin huolissaan joittenkin ihmisten mielenterveydestä, kun he ovat joutuneet tällaisen tyrmäävän hapatuksen kanssa tekemisiin. Maanalaisen kirjapainon tuottamissa traktaateissa on ollut ahdistava kysymys: ”Missä vietät iäisyytesi?” Sodoman seurakunta on päättänyt tuhota polttamalla kaikki käsiinsä joutuneet traktaatit. On myös kirkkoneuvostossa ollut esillä ajatus oman vastatraktaatin laatiminen tunnuksella: ”Älä hermostu, kaikki on hyvin!”

Levottomuuden välttämiseksi ja turhien murheiden poistamiseksi on päätetty, että seurakunta alkaa järjestää vapaaksi-kaikesta-iltoja, joissa jokainen tuoda esiin oman näkemyksensä ja mielipiteensä ja niitä pidetään totuutena, jonka pohjalta jokainen tulee omalla uskollaan autuaaksi. Itse iltojen ohjelma laaditaan hyvin viihteelliseksi, että kukaan loukkaantuisi kärjekkäisiin mielipiteisiin tai perinteisiin näkemyksiin. Musiikilla olisi tarkoitus kattaa illan ohjelmarunko niin, että puheille ei jäisi paljonkaan aikaa. Rukousta ei näihin iltoihin ole tarkoitus sekoittaa lainkaan, ettei kukaan vaan jäisi sen tähden kirkon ulkopuolelle. Avaramielisyyttä on tarkoitus lisätä tuomalla ovenpieliin sateenkaaren väriloistoa mainosjulisteiden muodossa. ”Meillä saavat kaikki värit kukkia” teemalla lähdetään liikkeelle toimintaan.

Sodoman seurakunta on päättänyt terävöittää toimintaansa ja julistustaan muutamilla vakavilla tuumilla. On tarkoitus palata saarnoissa latinankielen käyttöön ja lyhentää saarna-aikaa viiteen minuuttiin. Saarnan aikana kanttori voi soittaa uruilla harrasta musiikkia tunnelman luomiseksi temppeliin ja ne jotka eivät halua saarnaa kuunnella voisivat saada bluetooth yhteyden kautta sopivaa taukomusiikkia siksi aikaa.

On myös suunniteltu erottaa seurakunnan yhteydestä sellaiset jäsenet, jotka käyttävät julkisesti tilaisuuksissa sanoja: helvetti, kadotus, tulijärvi, parannus, katumus, uskoon tuleminen, kääntymys, herätyskristillisyys, viimeinen tuomio. Niiden on katsottu vaarantavan koko seurakunnan tulevaisuuden visiot kielteisellä sävyllään. Jos näitä sanoja lausutaan seurakunnan tiloissa, ne on rajattava vain virassa olevien työntekijöiden käyttöön ja heidänkin on syytä olla mahdollisimman pidättyviä vaarallisten sanojen käytössä.

Sodoman seurakunnalla on suunnitteilla myös oman radiokanavan avaaminen. Nimeksi on ehdotettu Radio-Dexter-Sodoma. Ohjelman pitäisi olla hyvin vitsikästä, kansanomaista ja aikaa kuluttavaa, leppoisaa jutustelua ilman vakavampaa pohdiskelua. Mukaan tulisi mahtua paljon mukavaa kevyttä menevää musiikkia, mielellään vielä vieraalla kielellä, etteivät kuuntelijat ahdistuisi. Yhteiskunnalliset asiat pitäisi saada myös kanavalla kuulumaan yleisen mielipiteen tapaan myönteisinä, että maailmamme henki voisi pehmeästi ympäröidä kaikki suuren inhimillisen sateenvarjonsa alle turvaan. Tätä kaikkea olisi sitten tauotta tarkoitus syöttää eetterin ympäri vuorokauden. Maassa maan tavalla, niin kuin Sodomassa on totuttu tekemään aina historian saatossa.

Valtuusto on myös keskustellut yleisestä turvallisuudesta Sodoman alueella ja pohtinut, miten seurakuntalaisten vapaata liikkumista voitaisiin kontrolloida suotuisasti tulevaisuudessa. Esiin on noussut mahdollinen seurakuntatodistuksen luominen jäsenille ja nimeksi voisi tulla Sodoma-passi. Se olisi luotettava todistus seurakuntaan pääsemiseksi, jonka suntio sitten tarkistaisi kirkon ovella. Näin voitaisiin varmistua, etteivät sopimattomat henkilöt purjehdi sisään tuoden tullessaan väärää henkeä, ja erään ajassamme tunnetun haitallisen harhaviruksen, joka voi sairastuttaa koko terveen ja sodomalaisesti vastarokotetun väen tuhoisasti. Ilman passia voisi kuitenkin käydä hautausmaalla.

Tässä tällä kertaa tärkeimmät uutiset.

Sodoman seurakunnan tiedottaja:

Susi Hukkanen

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (18)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. järkyttynyt

    Juuri (29.10.2021) tuli TV1:stä ohjelma ”Marja Sannikka: Kirkon ja valtion liitto pitäisi purkaa”, joka löytyy myös Ylen Areenasta. Ohjelman kohdasta 7 minuuttia 55 sekuntia alkaen kuulin kauhean lausunnon.

    Toimittaja Marja Sannikka kysyi piispa Teemu Laajasalolta: ”Teemu, pitääkö sinusta Jumalaa saada pilkata?”

    Teemu Laajasalo vastasi: ”Pitää … Jumalaa saa pilkata.”

    Raamattu on tässä asiassa täysin yksiselitteinen. Jumalaa ei saa pilkata. Laissa uskonrauhasta taataan myös kristityille oikeus olla kuulematta Jumalan pilkkaamista. On käsittämätöntä, että Teemu Laajasalo puhuu Jumalan käskyä vastaan. Tässä olisi helsinkiläisillä kirkon jäsenillä aihe pyytää tuomiokapitulia tutkimaan piispa Teemu Laajasalon lausunto ja hänen edellytyksensä jatkaa virassa.

    Gal 6:7 Älkää pettäkö itseänne! Jumala ei salli itseään pilkattavan. Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
    8 Joka kylvää siemenen itsekkyyden peltoon, korjaa siitä satona tuhon, mutta se, joka kylvää Hengen peltoon, korjaa siitä satona ikuisen elämän.

  2. julkinen sana

    Seurakuntalainen-uutissivusto on kirjoittanut 27.10.2021 artikkelin:
    Pappien pölyyntyvät Raamatut huolettavat piispa Häkistä: “Saarnat yleisinhimillistä puhetta kaiken maailman hyvistä asioista”.

    Tässä on katkelmia artikkelista:

    “Piispan kyselytunnilla vieraillut piispa Seppo Häkkinen katsoo yhä harvemman saarnan täyttävän tehtävänsä … Suorassa lähetyksessä Häkkinen sai tilaisuuden toistaa maakuntalehden haastattelussa esittämänsä huolenaiheensa: pappien laiskan raamatunlukemisen.

    – Tästä asiasta olen ihan oikeasti huolissani. Meidän papiston Raamatun tuntemus ja lukeminen on sitä vähäisempää, mitä nuorempiin ikäluokkiin tullaan. Kun jututan pappisvihkimyksiä pyytäviä teologian maistereita, niin yksi kysymykseni heille on, miten he lukevat Raamattua. Välillä on aika korutonta, mitä he siitä puhuvat.

    – Meillä puhutaan saarnan kriisistä tai siitä, etteivät saarnat täytä niiden varsinaista tehtävää. Yksi syy siihen on, että yhteys Jumalan sanaan heikkenee. Saarnoistakin tulee silloin yleisinhimillistä puhetta kaiken maailman hyvistä ja kauniista asioista, Häkkinen vastasi.”

  3. Tuomo Kälviä

    Turkka Aaltonen!-Kiitos, kiitos ja kiitos! Tämä on yksinkertaisesti juuri sisällöllisesti ytimeen osuva kirjoitus. Ja taidokas muutenkin tyyliltään. Jos joku yläkoululainen tai lukiolainen kirjoittaisi tuon kouluaineena nykypäivänä, se voisi todennäköisesti tulla hylätyksi. Eikä suinkaan taidokkuuden vuoksi.Ikävä kyllä.Tässä ollaan tämän päivän yhteiskunnassa.-Hölmölässä.Eikä sitä voi pelastaa kuin Jeesus ja Hänen armonsa. Mutta kun!

  4. Jukka Mikkola

    Tulipa vanha TV-mainos (kahden astanpesuaineen vertailuna) mieleen, jota voisi mukailla:
    – Näyttää yyy kristinuskolta
    – Tämäkin xxx näyttää kristinuskolta
    – kun vertailette, häviääkö teidän kristinuskonne

    Pitäydy ”xxx” syvällisessä kristinuskossa.

    Ehkäpä kirkollinen tilanne näyttää vähän tällaiselta?
    (Vastuu tulkinnasta jääköön lukijalle)

  5. Jm

    Loistava kirjoitus!Seurakunta tiedotteissa ei paasata muutakun ilmastopropagandaa ja nyt tietenkin rokotehilluntaa.Tottakai osataan vielä kertoa epätasa-arvosta.Kuulemma feministit osaavat korjata asian..

    • Dogma

      Jes 3:12 Kansani valtiaat ovat lapsia, ja naiset hallitsevat sitä. Kansani, sinun opastajasi vievät sinut harhaan, he ovat hämmentäneet askeltesi suunnan.
      13 Herra asettuu käymään oikeutta, hän ryhtyy tuomitsemaan kansaansa.

      Ilm 17:4 Naisen puku hohti purppuraisena ja helakanpunaisena, hänen yllään kimalsivat kulta, jalokivet ja helmet, ja kädessään hän piti kultaista maljaa, joka oli täynnä hänen haureutensa iljetystä ja saastaa.
      5 Hänen otsassaan oli nimi, jolla on salainen merkitys: ”Suuri Babylon, maailman porttojen ja iljetysten äiti.”

    • julkinen sana

      Tänään ilmestyneessä Turun Sanomissa piispa Mari Leppänen tuskailee sen kanssa, että marraskuisessa kirkolliskokouksessa ei saada päätettyä samasukupuolisten vihkimisestä avioliittoon, koska päätös vaatii määräenemmistön. Leppänen on valmis tekemään kompromissin (poliittisen kaupan) vastustajien kanssa, mutta ilmoittaa poliittisten neuvottelujen kynnyskysymyksekseen naispapappien aseman säilyttämisen ja homojen vihkimisen, mistä hän ei tingi mistään hinnasta. Hän on valmis antamaan papeille omantunnon vapauden, mutta ei naspappeuden vastustajille. Tässä on poimintoja Leppäsen kolumnista:

      ”Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ylin päättävä elin, kirkolliskokous, kokoontuu taas marraskuussa Turussa. Kokouksessa käsitellään kirkon tulevaisuutta ja hallintoa eri näkökulmista. Luultavasti eniten puhuttaa aloite, jossa piispainkokousta on pyydetty valmistelemaan esitys samaa sukupuolta olevien parien vihkimisestä ja siunaamisesta…

      Lisääntynyt tieto ihmisestä ja ihmisen seksuaalisuudesta ovat vaikuttaneet kirkkoon, sen raamatuntulkintaan ja opetukseen. Seurakuntien jokapäiväinen arki, perheneuvonnan todellisuus ja rippikouluopetus tekevät näkyväksi sen, että muuttumattomaksi ajateltu opetus on jo muuttunut…

      Samaan aikaan kun eri puolilla Suomea samaa sukupuolta olevia aviopareja vihitään, käy kirkolliskokous omaa hidasta keskusteluaan. Keskeneräinen tilanne kuormittaa vähemmistöihin kuuluvia. Ja se kuormittaa kirkon jäseniä ja työntekijöitä erilaisista näkökulmista riippumatta.

      Seurakuntalaiset eri puolilla maata odottavat yhdenvertaista kohtelua ja selkeitä käytäntöjä. He odottavat sitä, että kirkon päättäjät ottavat heidän elämänsä ja lisääntyneen tiedon todesta. Ihmiset odottavat, että kirkko elää niin kuin opettaa.

      Kaikille pareille tulisi selkeästi tarjota mahdollisuus avioitua kirkossa. Samaa sukupuolta olevan parin vihkimiseen ei ole kuitenkaan viisasta velvoittaa pappia.

      Toisinaan väläytetään toive, että sallitaan samaa sukupuolta olevien parien vihkiminen ja samalla peruutettaisiin toisaalla ja annettaisiin seurakunnissa tilaa naisten pappeuteen kielteisesti suhtautuville. Ratkaisussa on tyydyttävä kompromisseihin, mutta vähemmistöjen tai naisten oikeuksien toteutuminen eivät ole kauppatavaraa.”

      Piispa Mari Leppäsen kirjoitus on ristiriidassa mm. näitten jakeiden kohdalla:

      1. kirje Timoteukselle 2:12
      Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.

      1. Korinttolaiskirje 14:33-34
      sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.

      1. Korinttolaiskirje 6:9
      Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet,

    • monarkisti

      Maailma takertuu rokotteeseen, koska se vaikuttaa helpolta ratkaisulta, joka mahdollistaa paluun kiinanvirusta edeltäneisiin rientoihin. Sen takia on jo useissa maissa luovuttu yksilön suvereniteetista. Italiassa ei saa enää edes tehdä töitä ilman rokotetta. Kohta ei varmaan saa edes ostaa tai myydä.

      Kun etäisyydestä ei enää välitetä, tauti leviää, mutta peiliin katsomisen sijaan siitä syyllistetään rokottamattomia. Yleisin syy kieltäytyä rokotteesta on pelko mahdollisista haittavaikutuksista. Ihmisiä siis painostetaan tekemään jotain, jonka he uskovat olevan itselleen vahingollista. Miettiikö kukaan, miten he vahingoittuvat henkisesti tullessaan pakotetuiksi? Kuinka moni lie jo ottanut piikin painostuksesta?

      Vallat, jotka ovat, ovat Jumalan asettamia, mutta niilläkin on rajansa. Kerran Danielin ystävät heitettiin tuliseen pätsiin, kun nämä kieltäytyivät kumartamasta kultaista epäjumalankuvaa. Kuningas kuitenkin kysyi hämmästyneenä: ”Emmekö me heittäneet kolme miestä sidottuna tulen keskelle?”, ja vahvistuksen saatuaan vastasi: ”Katso, minä näen neljä miestä vapaana, kävelemässä tulen keskellä, eivätkä he ole vahingoittuneet; ja neljännen muoto on kuin Jumalan Pojan.”

  6. N.N.

    Turkan kirjoittamasta parodiasta puuttui yksi keskeinen asia: Sodoman seurakunnan vuotuinen pääjuhla on Halloween. Juhlaa vietetään eri kansoissa eri nimillä kuten esim. Dia de los Muertos (kuolleitten päivä), kekri, pyhäinmiestenpäivä jne.

    Juhlat ajoittuvat välille 30.10. – 6.11. Tämä tulee vastaan jo ensi viikonloppuna. Ko. päivänä palvotaan kuolleita, luurankoja ja hirviöitä. Kodit somistetaan pääkalloilla, ruumisarkuilla, hämähäkinseiteillä, lepakoilla, demonin kuvilla, pelottavilla kurpitsalyhdyillä jne. Lapset puetaan noitien asuihin ja heille opetetaan keräämään karkkeja uhkailemalla kepposilla. Jotkut viettävät juhlaa yksinkertaisemmin kääntymällä hiljaisesti vainajahenkien puoleen viemällä kynttilä haudalle.

    Tässä on lainattu luterilaisen papin Kalle Väätäisen neuvoista osa, miten juhlaa vietetään: ”Voiko kristitty juhlia halloweenia? Halloween on tullut amerikkalaisesta kulttuurista Suomeen ja sitä pidetään usein itsestään selvänä pimeään syksyyn kuuluvana asiana. Halloweenin tausta on kristillinen. Se saa nimensä pyhäinpäivän aatosta ”All hallows eve”. Kristityksi kääntyneet kelttiläiset liittivät omia uskomuksiaan pyhäinpäivään. He uskoivat, että vainajien henget ja pahat henget liikkuvat pyhäinpäivän aattona. Tästä johtuen Halloween on täynnä noitia, hirviöitä ja pimeyden voimia. Aivan vastaava ilmiö tapahtui Suomessa pääsiäisen suhteen. Pohjanmaalla poltettiin pääsiäiskokkoja hiljaisena lauantaina, koska pahojen henkien uskottiin liikkuvan tällöin. Tästä tuli ajatus pääsiäisnoidista …. Kristityn tehtävänä ei ole eristäytyä ympäröivästä kulttuurista …. lapsille voisi järjestää pyhäinpäivänä sellaisen juhlan …. Esimerkiksi niin, että leikissä maalitauluna on halloween-noita tai kummitus, jota heitetään pallolla. Toinen mahdollinen leikki voisi olla sellainen, että pyhäinpäivän iltana lapset saavat särkeä pakanallisuutta edustavan kurpitsan. Tämän kaltaisilla sovelluksilla lapsia ei eristetä joka puolella olevasta kulttuurista”

    Tampereen luterilaisten seurakuntien sivuilla kerrotan: ”Halloween” on lyhyt ja ytimekäs tiivistelmä englanninkielisestä nimestä all hallows’ eve eli ”kaikkien pyhien päivän aatto”. Jo tämä paljastaa, että omalla pyhäinpäivällämme ja halloweenilla on yhteinen perimä …. Tärkeintä lienee, että kummankin perinteen juuret tunnistetaan ja tunnustetaan, ja niitä kunnioitetaan.”

    PS. OMANA KANTANA KERRON: Halloween, pyhäinmiestenpäivä ja muut vastaavat juhlat eivät ole kristittyjen juhlia ja vanhurskaitten tulee erottautua niistä pois. Raamatusta ei löydy yhtään käskyä viettää niitä. Kuolleitten puoleen ei saa kääntyä.

    • Dogma

      2 Kor 6:15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
      16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: ”Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani”.
      17 Sentähden: ”Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
      18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias”.
      7:1 Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa.

  7. Erkki Hänninen

    Kiitos kirjoituksesta. Helsingin piispa Teemu Laajasalo tuomitsee rokottamattomat ihmiset Helsingin Sanomissa julkaistussa kirjoituksessaan. Ahdistuin hengessäni tästä. Onko piispan asia ns. tieteeseen vedoten syyllistää lähimmäisensä? Kannattaa lukea Tapio Puolimatkan kirjoitus Oikea Media -sivustolta. Vestigia terrent…

  8. Dogma

    Turkka Aaltonen parodioi: – Sodoman seurakunta on päättänyt osallistua kaikin tavoin luonnonsuojeluun, jonka se on nähnyt tämän ajan tärkeimmäksi toimintamuodokseen.

    Itse asiassa kirkon papisto on muuttanut paaston ekopaastoksi, minkä tarkoituksena on pienentää hiilijalanjälkeä. Pispalan seurakunnan mainoskyltissä lukee: ”Ole ekopyhä ja kävele kirkkoon”. Kirkko on kadottanut käsityksensä, mitä tarkoittaa sana pyhä.

    Turkka Aaltonen parodioi: – Seurakuntatalon seinälläkin ollut suuri vanhanaikainen risti on päätetty poistaa ja korvata luontoaiheisella kolmiosaisella taideteoksella

    Itse asiassa näin on käynyt Leppävaaran kirkossa, jossa alttarilla ollut suuri risti vaihdettiin taiteilija Annukka Laineen taideteokseen, jossa ylimpänä on kolmion kuva ja lintu. Sitten tulee sanat ”RAUHA TEILLE” ja alimmassa kuvassa on seisova mies kädet levällään.

    Turkka Aaltonen parodioi: – seurakunta alkaa järjestää vapaaksi-kaikesta-iltoja, joissa jokainen tuoda esiin oman näkemyksensä ja mielipiteensä ja niitä pidetään totuutena, jonka pohjalta jokainen tulee omalla uskollaan autuaaksi. Itse iltojen ohjelma laaditaan hyvin viihteelliseksi, että kukaan loukkaantuisi kärjekkäisiin mielipiteisiin tai perinteisiin näkemyksiin… On myös suunniteltu erottaa seurakunnan yhteydestä sellaiset jäsenet, jotka käyttävät julkisesti tilaisuuksissa sanoja: helvetti, kadotus, tulijärvi, parannus, katumus, uskoon tuleminen, kääntymys, herätyskristillisyys, viimeinen tuomio. Niiden on katsottu vaarantavan koko seurakunnan tulevaisuuden visiot kielteisellä sävyllään.

    Jeesus ei tarkoittanut vapaudella elämistä ilman lain velvoitteita vaan vapautumista synnin orjuudesta. Jos jokainen elää kuten lystää, he eivät ole oikeasti vapaita vaan synnin orjia. Kirkon opeilla ei vapauduta mistään vaan kietoudutaan yhä tiukemmin synnin orjuuteen. Synnistä vapaudutaan tekemällä parannus synneistä uskossa Jeesukseen Kristukseen. Luterilaisen kirkon opit perustuvat Jeesuksen armon väärinkäyttöön, mistä se aikanaan joutuu tekemään tiliä Herralle.

    Room 6:16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.

    Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
    22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
    23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.

  9. Jukka Mikkola

    Olisi kiva (?) kysäistä Luomalta: mitä hän tarkoittaa sillä, että Kristus on uskon kohde. Toisaalta Lutherin nostaminen (ylimmäiseksi?) auktoroteetiksi on hieman huolestuttavaa. Siitä huolimatta, että hän oli uskonpuhdistaja, joka toki on ollut oleellinen ”pohjoisen kristillisyydelle”. Yleisesti kai Luther piti Raamattua arvovaltaisena, jos oikein olen ymmärtänyt. Mitähän Luoma itse ajattelee Jaakobin kirjeestä?

    Luoma puhuu niin abstraktilla tasolla, että tulkinta jää kuulijalle, mikä on toki yleistä kaikille piispoille. Jos Raamattu kertoo Jumalasta, kertooko se totuutta vai kuvitelmaa, sen voisi piispa kertoa.

    Täytyy sanoa, että odotin Luomalta parempaa pitäytymistä klassisen kristillisyyden tunnustuksessa. Sikäli kun häntä tunnen. Eipä silti, onhan hänen asemansa vähän kuin ”spagaattiharjoitusten tekemistä”, kieli keskellä olemista riitaisan ja jakaantuneen kirkkomme etunenässä.

    • Dogma

      Piispa Tapio Luoman opetus perustuu sellaiseen harhautukseen, että hän pyrkii erottamaan Jeesuksen ja Raamatun toisistaan, vaikka niitä ei voi erottaa toisistaan. Kirkko ei voi identiteettinsä takia luopua Jeesuksen nimestä, mutta se pyrkii pääsemään eroon Raamatusta, joka määrittää, kuka Jeesus Kristus on ja mitä hän on opettanut tekemään.

      Piispa Tapio Luoma haluaa määrittää Jeesuksen toisenlaiseksi ja syöttää seurakunnalle väärää ajatusta, että jokainen saa uskoa Jeesuksesta mitä tahansa. Näin Luoma saa tekosyy olla noudattamatta Raamatussa olevia käskyjä ja muuta opetusta.

      Tätähän asiaa Turkka Aaltonen myös parodioi kirjoittamalla: ”seurakunta alkaa järjestää vapaaksi-kaikesta-iltoja, joissa jokainen tuoda esiin oman näkemyksensä ja mielipiteensä ja niitä pidetään totuutena, jonka pohjalta jokainen tulee omalla uskollaan autuaaksi.”

      Paavali varoitti tästä samasta asiasta korinttilaisia. Raamattu todistaa yhdestä ja ainoasta Jumalan Pojasta Jeesuksesta Kristuksesta, mutta harhaanjohtavat saarnaajat selittävät ihan muusta Jeesuksesta. Kyse on siis väärän evankeliumin julistamisesta.

      2 Kor 11:3 Pelkään kuitenkin, että niin kuin käärme kavalasti petti Eevan, teidän mielenne turmeltuu ettekä te enää ole vilpittömiä ja puhtaita suhteessanne Kristukseen.
      4 Jos joku tulee luoksenne ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet, jos te saatte jonkin toisen hengen kuin sen, jonka olette jo saaneet, tai toisen evankeliumin kuin sen, jonka olette jo ottaneet vastaan, niin sellaista te kyllä hyvin siedätte.

  10. Pekka H,

    Siunausta Turkka Aaltoselle joka uskaltaa vielä puhua totuutta!

  11. M.O.T.

    Turkka Aaltonen käyttää nokkelasti satiirin tyylilajia arvostellessaan nykykirkkoa luopumuksesta. Raamattu käyttää seurakunnan syntien arvosteluun erilaisia vertauksia. Hesekielin kirjan luvussa 23 on varsin suorasukaista kieltä sisarusten Ohola ja Oholiban irstaasta haureudesta, mikä on vertaus Israelin seurakunnan synteihin.

    Turkka Aaltonen keksii tarinan seurakunnan tempauksesta istua tiellä tukkimassa liikennettä kuin Elokapina konsanaan. Tämä ei ole tuulesta temmattu juttu, koska Tampereen luterilaiset seurakunnat yrittivät järjestää Elokapinan kanssa yhteistä uskonnollista mielenosoitusta julistaakseen ”ilmastohätätilaa”, mutta tapahtuma kuihtui pelkäski ilmastomessuksi seurakunnan jäsenten voimakkaan arvostelun takia.

    Yleisradion nettiuutisissa kerrottiin 9.10.2021, miten piispa Teemu Laajasalo hyväksyy tieliikenteen laittoman katkaisun mielenosoituksen takia, koska se on kuulemma ”kevyt” keino: ”Helsingin nykyinen piispa Teemu Laajasalo on samoilla linjoilla Huovisen kanssa. Laajasalo pitää väkivallattomia mielenosoituksia tärkeänä keinona ylläpitää demokratiaa. – Väkivaltaa en hyväksy missään nimessä, mutta ajoittainen katujen sulkeminen on kevyt keino.”

    Turkka Aaltonen kertoo satiirissaan, että seurakunnalla olisi suunnitteilla Radio-Dexter-Sodoma -nimisen radiokanavan perustaminen. Tällainen radiokanava on jo olemassa Ylen Areenassa, jonka slogan on: ”Radio Sodoma – Antti Holman helvetillisen hyvä podcast”. Tuollainen kanava ei todellakaan ole mikään hyvä kanava, mutta on kyllä helvetillinen. Muutamalla Google-haulla löytää sanomalehtien julkaisemia artikkeleita, joissa näyttelijä Antti Holma kertoo itsestään, mikä antaa taustaa sille, miksi hän tekee Radio Sodoman podcasteja.

    Jotta tällaiselle Turkka Aaltosen satiirille saisi kovaa maata alle, arvostelussa tarvittaisiin kylmiä ja oikeaksi todistettuja faktoja, joita analysoidaan viileän akateemisesti. Google-halulla löytyy pari juuri tällaista analyyttistä artikkelia, joissa kerrotaan karulla tavalla, mikä on luterilaisen kirkon tila tällä hetkellä:

    “Leipäpappi opettaa korvasyyhyyn” ja “Likainen porttokirkko”

    Arvostan artikkeleissa esitettyjen faktojen täsmällistä ja ahkeraa linkittämistä alkuperäisiin lähteisiin, jottei jää kuulopuheiden varaan, mitä papit ovat todella tehneet.

    • julkinen sana

      Turun Sanomissa oli 10.10.2021 huomiota herättävä arkkipiispa Tapio Luoman haastattelu. Luoman mukaan Raamatulla ei ole arvovaltaa, eikä Raamattu ole uskon kohde vaan Jeesus. Luoman mukaan Raamattu on vajavaisten ihmisten kirjoittama kirja. Tässä on poimintoja artikkelista:

      ”On aika muistuttaa, miksi ja miten Raamattua luetaan”

      Evankelis-luterilaisen kirkon kaikilta kymmeneltä piispalta on tulossa julki harvinainen kannanotto Raamatun tulkinnasta.

      Raamattu on Luoman mukaan sittenkin ihmisten kirjoittama, vajavaisista inhimillisen kielen kuvailuista ja sanoista koostuva kirjojen kokoelma. Raamatun yksittäiset tekstit ovat syntyneet muinaisen Israelin, varhaisen juutalaisuuden sekä aikalaisten, ensimmäisten kristittyjen piirissä.

      Sen sijaan Sana isolla s-kirjaimella on kirkon ajattelussa Kristus itsessään.

      Luoman mukaan uskonpuhdistaja Martti Luther oli hänkin hyvin kriittinen joitakin Raamatun kohtia kohtaan. Luther halusi vaihtaa Raamatun kirjojen keskinäistä järjestystä toimittamaansa saksankieliseen laitokseen, eikä hän ”ihan sulattanut Jaakobin kirjettä”.

      Raamatussakaan jokainen sana ja jokainen kirjain ei ole yhtä merkitsevä. Piispojen puheenvuoro Luoman mielestä vain paaluttaa yleistä ymmärrystä, että henki on kirjainta tärkeämpi.

       – Raamattuhan sanoo sen itse: kirjain kuolettaa, mutta henki tekee eläväksi. Taitavat olla apostoli Paavalin sanoja. Eikä se tarkoita, että kirjainta halveksitaan. Inhimillinen kieli on tarpeen, mutta ihmisen kyky ymmärtää ja kielen ilmaisukyky on rajallinen. Silloin se, mistä Raamattu kertoo, on aina jotain paljon suurempaa kuin se, mikä mahtuu noiden Raamatun kansien väliin.

      – Nyt täytyy muistaa, että kristillisen uskomme mukaan Jumalan sana varsinaisesti on Kristus, ja tämä kirjoitettu sana on todistusta Kristuksesta. Siksi olen sanonutkin, että Jeesus on Herra, ei Raamattu. Raamatun tehtävänä on pitää esillä tätä Herraa.

      Luoma sanoo oman näkemyksensä olevan, että Raamatulla itsessään ei ole niinkään arvovaltaa, vaan Raamatun arvovalta on Jumalan arvovaltaa.”

  12. hamalainen.ritva@kolumbus.fi

    Näinhän se on. Valtamediassa säädetystä näkökulmasta poikkeavan kannanoton esillä pitämistä tunnutaan seurakunnissa tänä päivänä peljättävän ”Hämmentynyt lukija”