Patmos-blogi

Saarna ja käsikirjoitus yli puolen vuosisadan takaa 2/2

Leo Meller Leo Meller on Radio Patmoksen perustaja ja em. päätoimittaja (2023), sekä Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010).
Julkaistu:

Edellisessä blogissani oli luettavissa puoli vuosisataa sitten Yhdysvalloissa, Illinoisin Waukeganissa suomalaisen siirtolaisseurakunnan keskellä pitämäni nauhoitetun sunnuntaipuheen purku – sen ensimmäinen osa. Chicagossa oleskeluitteni majapaikkana useinkin oli lännen lokarin ja nimikaiman Leo Katajan koti. Leon sisko työskenteli Helsingissä parturiliikkeen omistajana. Presidentti Urho Kekkonen oli valinnut hänet hoviparturikseen kuljettaen häntä linnan rekistereissä olevalla autolla luoksensa ja parturoinnin jälkeen takaisin Punavuoressa sijaitsevaan parturinliikkeeseen. Leon kahdesta tyttärestä toinen tietojeni mukaan oli kirjuri, joka purki kelanauhalle taltioidun puheeni paperille ja Leo valvoi tekstin kulkeutumisen suomenkielisen sanomalehden pyhäpäivän numeron aukeamalle. Tekstinäni oli Johanneksen evankeliumin 3:3 Jeesuksen sanat: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.”

UUDESTISYNTYMISTÄ säestää hengellisen mielen muotoutuminen – tai sanoisinko: Hengen mieli ottaa tilaa ja sijan kristityssä siinä määrässä, kuin tämä on valmis luovuttamaan sisäisen tilansa alueita Pyhälle Hengelle.

Vielä herätyksen tilassa elävänä minulle oli jo tullut selväksi, että kristikunta ympärilläni oli jakautunut kahteen leiriin – oli maailmallisia kristittyjä, ja oli taivaallisia kristittyjä.

Jälkimmäisen ryhmän raamatullisena tunnuspiirteenä aloin pitää sitä, että   taivaalliset kristityt olivat ristille naulinneet vanhan ihmisensä ja haluavat elää maailmallisuudesta erotettua elämää kiusausten ja lankeamismahdollisuuksien keskellä.

Taivaallisen elämän korkeimpana kutsumuksena oli elää todeksi Jumalan tahdon mukaista vaelluselämää.

Olen saanut tutkia Leo Katajan kotitalon kellarissa olevaa kirjavarastoa. Olen löytänyt todellisen kirja-aarteen – ja kiitos Leo-kaimalle: olen saanut sen omakseni! – suuren, mutta itsessään vaatimattoman, Jumalan evankelistan Frank Mangsin ruotsinkielisen saarnakokoelman.

Kirjassa olevat puheet on pidetty täällä Chicagon alueella vuosina 1926-7. Kirja on julkaistu heinäkuussa 1927. Luvussa Det nya livets under (Uuden elämän ihme) Mangs kertoo Chicagossa kohtaamastaan skandinaavisen sukujuuren omistavasta lakimiehestä. Mangs oli kutsuttu tapaamaan tätä miestä kertoakseen, mitä on kristillisyys, ja erityisemmin, kuka ja millainen ihminen on kristitty.

Näin Mangs kirjoittaa:

Lakimiehen ajatusten ja sanojen mukaan ei Chicagossa ainakaan siirtolaisväestön piiristä löytyisi yhtään ainoata todellista kristittyä. Liekö ollut kantaväestönkään keskuudessa oikeita Jumalan lapsia. 

 Sallin miehen pauhata tekstiänsä aikansa. Sitten keskeytin ja sanoin seuraavaa: ”Sanasi osoittavat minulle, että omassa elämässäsi eivät asiat ole kunnossa Jumalan suuntaan. Sinun sanasi ovat mielestäni yritystä kiertää ja ohittaa omat puutteesi ja pönkittää omaa tilaasi vertaamalla itseäsi niihin, joiden elämä mielestäsi on huonompaa kuin oma elämäsi.

Jos – kun – pelastut, niin sinuun lahjoitetaan taivaasta uusi elämä. Itsekin yllätyt huomatessasi, että uuden elämän – kristillisyyden – omistajana sinulla ei enää ole tarvetta eikä edes halua tutkistella ja arvioida ja tuomita toisten vaellusta – sinulla on kädet täynnä yhtä ainoata elämää: huolehtia siitä, että omassa elämässäsi kunnioitat Jumalaa ja täytät pelastetulle ihmiselle tarkoitettuja kutsumuksia.

Mangs kertoo keskustelukumppaninsa eräitä viikkoja myöhemmin tulleen elämässänsä tilanteeseen, jossa hänestä oli Pyhän Hengen työnä tehty vaivainen syntinen, kadotettu, taivaaseen kelpaamaton ihmispoloinen. Mies taipui Jumalan käden alla. Hän syntyi uudestaan. Hänestä tuli raamatullisessa merkityksessä uudestisyntynyt kristitty.

Menemme yhden askelen verran edemmäs löytöretkellämme siihen, mitä on raamatullinen kristillisyys.  Se on –

RAKKAUTTA KADOTUKSEEN KULKEVIA KOHTAAN.

Katso Jeesusta.

Jeesus jätti taivaan kauneuden ja saapui kurjaan, syntiin langenneeseen maaelämäämme voidaksensa löytää ja pelastaa kadotettuja.

Jeesus rukoili murhaajiensa puolesta.

Jeesus lähetti opetuslapsensa heitä vihaavan ja murhaavan maailman keskelle.

Jeesuksen sisimmässä paloi sellainen rakkauden tuli, ettei mikään voinut sitä sammuttaa eikä tyydyttää – paitsi jatkuva kadotettujen voittaminen perkeleen valtakunnasta Jumalan pyhän Pojan valtakuntaan.

Jumala haluaa kaikkien ihmisten kaikkialla tulevan totuuden tuntemiseen ja pelastuvan.

Tällaisen tahtonsa testamentin Jeesus jätti seuraajillensa.

Olemmeko yhtä mieltä Jeesuksen kanssa kristillisen kutsumuksen kaikkein pyhimmästä arvosta – olemme pelastettuja pelastaaksemme toisia?

Eteenpäin raamatullisen kristillisyyden totuuksissa.

Jumalasta syntyneen sisin kokee

KÄRSIMYSTÄ SYNNISTÄ.

Johannes viihtyi lähellä Jeesusta. Hän asetti päänsä Jeesuksen rintaa vasten. Kuuliko – tiedostiko – opetuslapsi Jeesuksen lihallisen sydämen lyöntejä? Joka lukee Johanneksen tekstejä, päätyy sellaiseen ajatukseen, että Johannes kyllä sai kuulla Jeesuksen hengen sydänlyönnit. Niitä Jeesuksen pyhiä ajatuksia, joista Johannes sitten kirjoittaa seuraavia sanoja:

Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä … eikä hän saata tehdä syntiä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.  (1 Joh.3:9; 5:18)

Jumalasta syntynyt ihminen on uusi luomus. Kyllä, totta kai, edelleen uusi luomus on vanhan ihmisen – lihan – puristuksessa.

Liha kiusaa.

Liha vaatii vapautta hallita.

Kristitty ratkaisee, tahtooko hän olla ja jäädä lihan orjuuttamaksi vanhan luonnon hallitsemaksi vangiksi vaiko vapautua Jumalan lapsen vapauteen.

Liha ei kuole. Mutta liha saadaan pitää kuolleena Pyhän Hengen voimassa ja voimalla.

Jeesus Kristus on tässä tilassa juuri nyt yhtä todellisena kuin sinä ja minä olemme todellisia toisillemme.

Jeesus Kristus kohottaa lävistetyn kätensä ja kolkuttaa sydämesi suljetulle ovelle ja haluaa päästä sisäiseen elämääsi.

Mitä tällainen on – mitä tämä tarkoittaa?

Jeesus Kristus haluaa olla Vapahtajasi ja Pelastajasi.

Vielä enemmänkin.  Jeesus Kristus haluaa olla yksinvaltias kuninkaasi.

Moni haluaa Jeesuksen pelastajakseen; kaikki eivät halua Jeesusta elämänsä yksinvaltiaaksi.

Pelastuksestasi ei tule kokonaisvaltaista ilman että sallit Jeesuksen Kristuksen olevan elämäsi hallitsija – Kuningas.

Kuinka monen läsnä olevan elämässä Jeesus Kristus on synneistä vapahtava Pelastaja?

Kuinka monen elämänvaelluksessa Jeesus Kristus on aamuheräämisestä alkaen saanut olla elämäsi hallitsija – Kuningas?

Iankaikkisen elämän kaiken tarjolla olevan täyteyden kokemisen tie on ylentää Ihmisen Poika (Joh. 3:14-18).

Pelastuselämää elävät kaikki, joille Jeesus Kristus on syntisten Vapahtaja.

Voitto- ja voimaelämää elävät vain ne, joille Jeesus Kristus on Herra.

Ja tähän kuuluu varoituksen sana: varokaamme joutumista tuomion alle sillä tavalla, että lausumme ”Herra, Herra” mutta emme tee – emme ole – mitä Jeesus Kristus Herrana edellyttää.

LUUKKAAN evankeliumissa toistetaan Jeesuksen kertomusta tuhlaajapojasta.

Nuori mies päätyi vieraaseen maahan ja tuhlasi siellä perintönsä.

Jumalan kiitos, nuori mies tiedosti tilansa ja osasi etsiä apua.

Puhun siirtolaiskansan seurakunnassa.

Kerran jätit Kotisuomen maat ja vedet ja rannat taaksesi ja lähdit länteen.  ”Kultaa vuolemaan”, kuten olen kuullut usean siirtolaisen lausuvan.

Olen näillä lännen mailla oppinut tuntemaan onnistuneita ja jopa suuresti   menestyneitä kansani jäseniä. Ja olen kohdannut niitä maanmiehiäni, joiden elämä suuressa lännessä tuhoutui.

Jeesuksen kertomuksen tuhlaajapoika heräsi, tiedosti tilansa ja tilanteensa.

Siinä on elämän muuttumisen alku.

Alkukirkon historiassa pyhän Raamatun sivuilla kerrotaan vanginvartijasta, joka heräsi ja suuressa synnin hädässänsä rupesi kyselemään vangeilta tietä pelastukseen. Kun elämän tien päässä häämöttävä kadotus alkaa vaivata, tänäänkin on mahdollista kuulla pelastuksen ohjeet Jumalan valtuuttamilta tahoilta.

Tie uuteen elämään ei avaudu leikkien ja ilottelujen ovista.

Vakavuudessa syntinen ihminen lähestyy pyhää Jumalaa.

Tervetuloa uuteen elämään Jumalan ehdoilla ja Pyhän Hengen vahvistamana.  Jeesuksen Kristuksen, Jumalan pojan pyhä veri, puhdistaa kaikesta synnistä.

Sentähden tulee meidän sitä tarkemmin ottaa vaari siitä, mitä olemme kuulleet, ettemme vain kulkeutuisi sen ohitse. 

Sillä jos enkelien kautta puhuttu sana pysyi lujana, ja jokainen rikkomus ja tottelemattomuus sai oikeudenmukaisen palkkansa, kuinka me voimme päästä pakoon, jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Herra alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille, kun Jumala yhdessä heidän kanssaan todisti tunnusmerkeillä ja ihmeillä ja moninaisilla väkevillä teoilla ja jakamalla Pyhää Henkeä tahtonsa mukaan?  (Heb. 2:1-4).

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (0)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *