Mitä Hamas kuvittelee saavuttavansa hyökkäyksellä Israeliin?
Päivänä, jolloin tuli kuluneeksi tasan 50 vuotta Jom Kippur sodan aloittaneesta Egyptin yllätyshyökkäyksestä, Gazan terroristiryhmä Hamas aloittivat massiivisen yllätyshyökkäyksen Israeliin.
Varhain aamulla noin 20 minuutissa Israeliin ammuttiin parisen tuhatta rakettia. Samoihin aikoihin Gazan raja-aita murrettiin puskutraktorilka ja kymmenittäin aseistautuneita terroristeja tunkeutui Israelin puolelle. Kymmeniä sotilaita ja siviilejä on viety panttivankeina Gazaan. Tällaista ei ole aikaisemmin tapahtunut. Myös sotilasajoneuvoja on kaapattu ja ainakin yksi Merkava tankki vallattu.
Terroristit ovat tällä hetkellä etelässä levittäytyneet Israelissa Gazan aluetta suuremmalle alueelle tappaen ja ottaen panttivankeja Israelin asutuskeskuksissa. Taistelut ovat käynnissä.
Samaan aikaan pohjoisrajalla Hizbollahin terroristit ovat joukoittain moottoripyörillä lähestyneet Israelin rajaa. Israel on ampunut rajaa lähestyviä motorisoituja hizbollahin terroristeja pysäyttääkseen nämä.
Hamasin operaatio on ennen kokematon ja sitä on täytynyt suunnitella pitkään. Tällaista ei toteuteta hetken mielijohteesta. Voidaan pitää hyvin todennäköisenä sitä, että taustalla häärää voimakkaasti Iran.
Israelia ei tällä hyökkäyksellä kukisteta. Mutta miten Israel onnistuttiin yllättämään näin täydellisesti? Tämä oli massiivinen epäonnistuminen Israelin tiedustelulle. Sitä tullaan sodan jälkeen puimaan maan politiikassa pitkään ja hartaasti. Käytännössä IDF yllätettiin housut kintuissa.
Mitä Hamas kuvittelee tällä saavuttavansa? Se tietää hyvin olevansa kykenemätön tuhoamaan Israelia vaikka siitä unelmoidaankin Hamasin islamistisessa perustamisasiakirjassa.
Ensiksi, jos Iran käskee hypätä Hamas kysyy miten korkealle.
Toiseksi, Gazan terroristit eivät kykene Israelia kukistamaan. Mutta terroristien mielessä tämä ei ole perimmäinen tavoite vaan olennaista on mittavan vahingon aiheuttaminen ja Israelin näytösluontoinen nöyryyttäminen ja arabimaiden sekä Israelin suhteiden normalisoinnin sabotoiminen. Tämä osoittaa että Hamas ym eivät ole kiinnostuneita (eivät koskaan ole olleet vaikka jotkut suomalaisetkin älyköt niin ovat väittäneet) rauhasta Israelin kanssa. Tämä osoittaa, että Israelin ja juutalaisten kansanmurhasta fantasioiva Hamasin alkuperinen islamistinen peruatamisasiakirja on yhä voimassa. Israelia Hamas ei kykene tuhoamaan, mutta ei tämä tosiasia ennenkään ole estänyt terroristeja kuvittelemasta kykenevänsä siihen.
Kolmanneksi, asia on myös nähtävä palestiinalaisten sisäisen valtataistelun ilmiönä. Viime aikoina Hamas on näyttänyt heikolta ja toimeettomalta ja Fatah sitäkin heikommalta. Voimannäytöllä halutaan osoittaa palestiinalaisille kuka on valmis tekemään eikä vain puhumaan. Hamas on osoittanut olevansa aloitteellinen ja ottamalla aloitteen muiden ryhmien käsistä se on välttänyt marginalisoitumisen ja asettanut itsensä jälleen keskiöön. Tällä on merkitystä siksikin että Abbasin aika Länsirannalla ja palestiinalaishallinnon johtajana siellä alkaa olla lopuillaan ja Hamas asemoi itseään myös tulevaa vallanvaihtoa ajatellen. Se, että tällainen vetoaa tavallisiin palestiinalaisiin on ilmiö, josta kohta lisää. Hamas haluaa todistaa olevansa kykenevä panemaan Israelille hanttiin. Tämä vetoaa palestiinalaiseen siviiliyhteiskuntaan jonka nuori polvi on islamistien radikalisoima ja pettynyt korruptoituneisiin vanhoihin johtajiinsa ja siksi peukuttaa tällaiselle Israelin väkivaltaiselle nöyryyttämiselle.
On myös aika sanoa asiat niin kuin ne ovat: Puheet siitä, että tavalliset ”palestiinalaiset”, gazan asukkaat tai Länsirannan palestiinalaiset haluavat rauhaa Israelin kanssa eivät vastaa tosiasioita. Jos tämä olisi totta näkisimme nyt uutiskuvissa palestiinalaisia Gazan ja Länsirannan kaduilla paheksumassa ja tuomitsemassa hyökkäyksen Israeliin. Sen sijaan näemme kuvissa ”tavallisten” palestiinalaisten riemuitsevan ja juhlivan kaduilla hyökkäystä jossa tapetaan joukoittain siviilejä Israelissa. Tällaiset hyökkäykset eivät olisi mahdollisia elleivät ne nauttisi laajojen palestiinalaisten kansankerrosten varauksetonta hyväksyntää, vaikka hyvin tiedetään että Israelia ei näin kukisteta.
Viime kädessä palestiinalaisten johtajat ovat vastuussa siitä, että kansalaisyhteiskunta on tällaisen väkivaltaisen fantasian pauloissa. He eivät ole koskaan valmistaneet palestiinalaisia rauhaan ja sen vaatimiin kipeisiin kompromisseihin. Sen sijaa julkisella juutalaisvastaisella vihanlietsonnalla arabiankielisillä palestiinalaisilla tv-kanavilla ja koulukirjoissa kansaa on valmistettu juhlimaan tällaisia hyödyttömiä näytösluontoisoa operaatioita, joista ei palestiinalaislle itselleenkään loppupeleissä aiheudu muuta kuin vahinkoa ja tuhoa.
Kaikesta huolimatta meidän tulee rukoilla rauhaa ja toivoa parempaa huomista. Kaikki tämä Israelin ahdistus kertoo siitä, että Jeesuksen paluu on lähellä.
Patmos Lähetyssäätiö on myös valmiudessa välittämään suomalaisten kristittyjen apua Israelille. Tuemme MDA:ta ja Jeesukseen uskovia juutalaisia. Aiemmin Israelille hankkimamme täysosuman kestävät rakettisuojat, kuten kuvassa olla Gazan rajakibbutsiin toimittamamme, ovat juuri nyt tarpeen.
Kiitos, että rukoilet ja autat.
Lue ohjeet kommentoinnille
10.10.2023 20:25
Hamas teki tarkoin harkitun provokaation. Seuraavaksi Gazan väestö, Hamas ml., antaa uhrin, missä kuolee paljon siviilejä Israelin maahyökkäyksen seurauksena.
Sillä on kaksi seuraamusta. Ensiksi se yhdistää islamilaiset maat Israelia vastaan ja toiseksi koko maailman. Israel tulee kokemaan ennen näkemättömän paineen hyväksyä nk. kahden valtion ratkaisu, missä itä-Jerusalem on Palestiinan valtion pääkaupunkina.
9.10.2023 23:54
Blogissa herra Turunen tuo esiin sen, kuinka ”tavalliset palestiinalaiset” riemuitsevat siitä kuinka Israelia vastaan hyökätään. Minun nähdäkseni ”tavalliset palestiinalaiset” riemuitsevat siksi, että EIVÄT USKALLA olla riemuitsematta, sillä hirmuhallinto takuuvarmasti teloittaisi heidät.
Islamista sen verran, että sen asenteena on sekin, kuinka muslimit ovat parempia ja ylempiarvoisia kuin muut eli vääräuskoiset. Jokainen voi miettiä, miten tällainen asenneilmasto vaikuttaa neuvotteluasenteisiin.
Yksi esimerkki: joskus vanhaan aikaan muslimit kielsivät juutalaisilta hevosella ratsastamisen, ettei oikeauskoisen muslimin tarvitsisi katsoa vääräuskoista ylöspäin!
Israel on ja oli jo useita kertoja tarjonnut myönnytyksiä palestiinoille, mutta se ei ole Israelin vika, että nämä myönnytykset eivät ole koskaan kelvanneet!
Ei murhaaja Arafatille, eikä muillekaan.
Suurin syyllinen koko katastrofiin ei ole kukaan muu, kuin Hitlerin sylikoiraksi heittäytynyt suurmufti Amin al-Hussein, joka toitotti koko Palestiinan kuuluvan vain ja ainoastaan islamille. Tältä pohjalta Israelin olemassa oloon suhtaudutaan siten niin kuin suhtaudutaan.
Sekin tosiasia pitää tuoda esiin, että Hamasin johtajat unohdettaisiin pian, pelkkinä nollina, elleivät he välillä ”vähän” pullistelisi!
Montako vesijohtoa Hamas on rakentanut? Montako lasten päiväkotia? Montako asuintaloa tuhoutuneiden tilalle? Monetko vapaat vaalit Gazassa on käyty Hamasin valtakaudella? Ja noin edespäin.
Jos tällainen sopii tavan gazalaisille, niin minkäs teet?
9.10.2023 22:29
Eihän se ollut mikään yllätys että hamas hyökkäsi, koko ajanhan Israel on saanut tehdä työtä torjuakseen terroristeja, suojellakseen Israelin kansalaisia, raketteja on satanut ennen tätä hyökkäystä, rauhaa he ei halua, vaan koko Israelin,
kyllä tämäkin on Raamattuun kirjoitettu, eikö tämä tarkoita sitä että Jeesus tulee pian, Jumala on antanut tämän tapahtua,
Israelia vastaan on moni maa, tuomitsiko suomi terrori teot ?en ole kuullut.Varmasti Israelin puolesta on kaikkein eniten rukoiltu, kuin minkään muun maan puolesta, nyt rukoillaan kaikki uskovat omissa seurakunnissa. Jumala on armahtanut suomea että täällä olemme saaneet elää rauhassa, mutta pelkään että tuomiot kohtaa suomea, kaiken sen takia mitä jumalattomia päätöksiä on tehty, eikä enää tiedetä mikä on synti käsitys.
Miten kauan Jumala katsoo tätä väkivaltaa tässä maailmassa, ehkä ei kauankaan, sillä nykyinen maailma on talletettu tulelle.Kaikkein tärkeintä on että nimi on kirjoitettuna elämän kirjaan, ja usko muuttuu näkemiseksi.
9.10.2023 20:41
Kiitos Pasi!
Minä olen kuullut vaan, että nuo Gaasalaiset eivät tykkää Hamasista. Mutta se on
näköjän humpuukki. Olen itsekin ollut eri mieltä siitä kuulemisesta.
9.10.2023 18:00
Teologinen pähkinä purtavaksi meille kaikille: ” Jos Herra ei kaupunkia varjele, turhaan vartija valvoo”, sanoo Raamattu. Herra ei siis varjellut! Miksi? Vanha Testamentti puhuu toistamiseen siitä, miten Hän käsittelee kansaansa kun tämä luopuu Herrasta epäjumalanpalvelukseen. Toiminko siis Herran sallimusta vastaan voivotellessani ja kauhistellessani tilannetta Israelissa? Mutta silti, asiain haaran mysteerisyydestä huolimatta rukoilen rauhaa Israelille ja kaikille kärsiville. Amen.
9.10.2023 16:35
Järkyttävyyttä järkytyksen perään: Kv.:n maallisen median välittämänä palestiinalais-terroristeja tukevat mielenilmaukset: Hyväksytään varauksetta terroristien raiskaukset, lasten kiduttaminen ja ruumiiden häpäisy osana oikeaa Palestiinan vapauttamista Israelin harjoittamasta ”apartheid-politiikasta”. Yleensä nämä miekkarit esiintyvät muutenkin yhä sekasortoisemmin hallituissa vasemmistodemokraattien kaupungeissa, joista vakavampia merkkejä näkyy ryöstöjen ja väkivallan hallitsemattomassa lisääntymisessä.
Kenties Suomesta voisi lähteä ”vihapuhe-eksperttejä” neuvomaan noita asialliseen kielenkäyttöön ja ilmaisuun?
Yhdysvalloissa erityisesti Kongressin demokraattien radikaalin vasemmistosiiven ”Squad”-ryhmä on ’kunnostautunut’, ja aina kun on palestiinalaisten, (so. totuudellisesti arabien) asioissa.
9.10.2023 12:24
Sydämeni itkee. Harras rukoukseni on Herra siunaa ja suojele Israelia. Auta Jeesus
9.10.2023 13:18
Jeesus auttaa niitä, jotka häneen uskovat.
Monilta on unohtunut se, miksi Israel kärsii konfliktista palestiinalaisten kanssa. Historia toistaa itseään.
Kun Israel valtasi Luvatun maansa, se ei kaikessa noudattanut Herran käskyjä, minkä takia Herra ei ajanut kaikkia pakanakansoja Israelista pois, jotka aika ajoin ryöstelivät Israelin kyliä. Kun Israel teki parannuksen, niin Herra antoi Israelille pelastukseksi tuomarin, joka kukisti pakanakansat.
Palestiinan nimi tulee sanasta filistea, joka on alue nykyisen Gazan kohdalla. Nyt Israel on saanut vaivoikseen filistealaiset siis palestiinalaiset. Israel saa lopullisen pelastuksen vasta sitten, kun se kääntyy uskomaan Jumalan Poikaan ja toivottaa siunatuksi hänet, joka tulee Herran nimessä.
Tuomarien kirja luku 2:
10 Kun Joosuan sukupolvi oli otettu isiensä luo ja tilalle oli noussut toinen sukupolvi, israelilaiset eivät enää totelleet Herraa eivätkä pitäneet mielessään niitä tekoja, jotka Herra oli heidän hyväkseen tehnyt.
11 Israelilaiset rikkoivat Herraa vastaan ja alkoivat palvella baaleja.
12 He hylkäsivät Herran, isiensä Jumalan, joka oli tuonut heidät pois Egyptistä, ja kääntyivät kumartamaan muita jumalia, joita heidän ympärillään asuvat kansat palvoivat. Näin he herättivät Herran vihan.
13 Koska israelilaiset hylkäsivät Herran ja ryhtyivät palvelemaan Baalia ja Astartea,
14 Herra vihastui heihin. Hän jätti heidät ryöstelevien rosvojoukkojen armoille ja antoi vihamielisten naapurikansojen alistaa heidät. He eivät enää kyenneet pitämään puoliaan vihollisiaan vastaan,
15 vaan aina kun he ryhtyivät taisteluun, Herran käsi oli heitä vastaan ja hän antoi heidän joutua tappiolle, niin kuin hän oli heille vannonut. Näin israelilaiset joutuivat suureen ahdinkoon.
16 Silloin Herra kohotti kansan johtajiksi tuomareita, ja he pelastivat kansan rosvojoukkojen käsistä.
17 Mutta israelilaiset eivät totelleet tuomareitakaan, vaan olivat Herralle uskottomia ja kumarsivat muita jumalia. He eivät kauan pysyneet sillä tiellä, jota heidän isänsä olivat Herran käskyjä noudattaen vaeltaneet. He eivät seuranneet isiensä jälkiä.
18 Herra asetti Israelin kansalle tuomareita ja oli aina näiden tukena. Herra suojeli kansaa vihollisilta niin kauan kuin tuomari eli, sillä Herran kävi kansaa sääliksi, kun hän kuuli sen huokailevan sorrettuna ja vaivoissaan.
19 Mutta heti tuomarin kuoltua israelilaiset lankesivat uudelleen ja vaipuivat vielä syvemmälle turmelukseen kuin esi-isänsä. He eivät luopuneet pahoista teoistaan eivätkä uppiniskaisuudestaan, vaan seurasivat muita jumalia ja palvelivat ja kumarsivat niitä.
20 Sen tähden Herra vihastui Israeliin ja sanoi: ”Koska te olette rikkoneet liiton, jonka minä tein teidän isienne kanssa, ettekä ole totelleet minua,
21 en enää hävitä teidän tieltänne ainoatakaan niistä kansoista, jotka Joosuan kuollessa vielä olivat kukistamatta.
22 Minä panen nämä kansat teille koetukseksi nähdäkseni, kuljetteko te isienne lailla minun tietäni minun käskyjäni noudattaen.”
23 Siksi Herra ei kiirehtinyt tuhoamaan näitä kansoja, vaan antoi niiden jäädä paikoilleen, ja siksi hän ei ollut myöskään antanut niitä Joosuan käsiin.
10.10.2023 21:37
Näin on. Ei vaan taida olla salonkikelpoinen näkemys tänä päivänä?
9.10.2023 12:11
Emme sovi unohtaa Pasi-veljeämme! Hänen paneutumisensa monimutkaisiin asioihin on meille suuri siunaus!
Siunaa, Herra, Pasi-veljeänme, joka jaksaa ottaa eri asioista selvää ja antaa meille tärkeitä tietoja, joiden puolesta voimme rukoilla!
9.10.2023 10:39
Jumalan tahto on että ihmiset tappelevat loppuun saakka. Jumala voisi helposti kaikkivaltiudessaan vaikuttaa rauhaa, mutta ei nähtävästi ollenkaan halua.
Itsekin joskus rukoillut sitä että pääsisin eroon tiettyjen ihmisten maalitauluna olemisesta. Mutta ei. Ei se koskaan lopu. Väkivalta ja viha rulettaa. Väkivalta oli osa Jumalan suunnitelmaa. Eikö niin? Jonkun pitää aina kärsiä. Se on Jumalan mielestä ihan oikein. Ja sitten joku taas yrittää selittää tätä sillä ”mutta kun VAPAA TAHTO! Ja kun Jumala ei halunnut meistä robotteja!” Ei vaan halusi ikuista kärsimystä mahdollisimman monelle.
Toisaalta maailma todellakin näyttää yhä enemmän siltä ettei jumalia ole ollenkaan. On vain tappelevia ihmisiä. Ensi vuonna Jerusalemissa… KA-BOOM!
10.10.2023 11:47
Miten ajattelisit Jumalan tämän(kin) hoitavan, jois se niin helppoa olisi?
Kieltämättä pahan ja pahuuden olemassaolo maailmassamme on aiheellinen pohde.
Joka tapauksessa tämä pohtiminen osoittaa, että kuitenkin uskomme siihen , että asioilla ja elämällä on jotain oikeaa ja todellista merkitystä. Jos Jumalaa ei ole (eikä todellista hyvyyttä ja totuutta) tämäkin on vain tilapäinen ja normaali imiö ihmisten maailmassa, joka hetken tunteisiimme jostain syystä vaikuttaa ”so what”. Jos Jumalaa ei olisi, miksi ylipäänsä vaivaisimme itseämme tällaisten pohtimisella.
10.10.2023 16:28
Olen ateisti. En pysty enää uskomaan Jumalaan vaikka haluaisin, ja siis en oikeastaan halua, enkä voi edes tahtoani muuttaa, koska koko kristinuskon kertomus vaan esittäytyy mielessäni niin järjettömänä.
Voisin uskoa vain sellaiseen jumalaan, joka haluaa hyvää ihmisille, mutta ei siitä ole näyttöä. Ja en voi uskoa Helvettiin. Ihan järjetön ajatus.
Kyllä on olemassa hyvyyttä ja pahuutta ilman jumaliakin. Se on ihan selvää. Pystyn niin paljon enempään ajatteluun kuin moni uskova, joka on jäänyt loukkuun näihin tarinoihin. Kasvoin ulos näistä tarinoista.
Kaikkivaltias voisi vaikka ilmestyä jokaiselle terroristille, niin kuin olen kuullut erilaisista näyistä. Raamatussakin Saulille ilmestyttiin, ja tuli Paavali. Mutta Jumala ei tee tälläista…koska… haluaa vaan lisää kärsimystä ihmisille. Jumala voisi tehdä vaikka mitä muuttaakseen asioita. Jos Jumala on… mutta kun ei ole, niin ei mitään tapahdu.
10.10.2023 21:12
Kaia hyvä,
En osaa enkä kykene sinua ”manipuloimaan” Jumalaan uskomiseen (eikä manipulaatio mitään auttaisikaan!).
Miksi Jumala sallii pahaa, on jo Raamatussa – varsinkin Psalmeissa – esillä ollut pulma. Hyvyyteen ja pahuuteen uskominen toki on mahdollista ilman Jumalaan uskomistakin, mutta en toistaiseksi ole löytänyt toimivaa perustetta (kirjallisuudestakaan) sille, miksi todellista ehdotonta hyvyyttä voisi olla olemassa ilman Jumalaa; en tarkoita hyyvyyden ilmenemistä vaan nimenomaan sitä, että ihmisillä ylipäänsä on taipumus tieten tai tietämättää suhtautua asioihin siten, että ehdotonta hyvyyttä olisi olemassa. Ateisti joutuu tekemään ”uskon hypyn”. Lienemme tästä aiemminkin keskustelleet. Jumalaan uskominen jättää asioita vaille yksiselitteistä selitystä; toisaalta ilman Jumalaa vielä suurempi asia- ja ilmiöjoukko jää vaille selistystä ja perustetta.
Viisaammatkin (siis minua …) tätä ovat käsitelleet. Joku asia sinua kuitenkin tuntuu vetävän näihin mietintöihin, joten toivon, että ratkaisun kohdallesi löydät. Kaikkea me emme ymmärrä, koska kaikkea emme edes näe – Jumalan hyvyydestäkään.
12.10.2023 02:20
Kaia hyvä,
Itsekin entisenä ateistina olin pohdiskellut pahan ongelmaa, saamatta juuri muuta selväksi, kuin että se on valintakysymys. Onko paskiaisena nyt sitten pakko ollakaan?
En oikein pysty muuten avaamaan asiaa muuten, kuin että oman sukuni fundamentalistit ajoivat minut eroamaan kirkosta ”väärää väriä” olevan solmion takia.
”Pitäkää se pelastusvarmuutta pönkittävä tunkkinne ja kehukaa omavanhurskaat toisianne, tämä väärän sorttinen näyttää keskisormea!”
Tutustuin ateismiin ja huomasin sen yrittävän järkiperäisesti selittää koko maailman jotenkin helpommin ymmärrettäväksi. Silti: ateismi EI OSAA selittää ilmiöitä, joita voisi kutsua vaikkapa ihmeiksi. Esimerkiksi voisi sanoa että 1-2-3 on yksi järjestys. Samoin 3-1-2 tai 0-0-0:kin, oikeastaan valittu järjestyksen tulkinta on sopimusasia, eiks je?
Lentokonetehtailija Ernst Heinkel kerran sanoi, että kimalaisella lentopainon ja siipipinta-alan suhde on sitä luokkaa, ettei sen pitäisi kyetä lentämään, mutta kimalainen ei tiedä sitä ja senkun lentää vaan.
Olen siten sitä mieltä, että tarvitseeko minun henkilökohtaisesti yrittää selittää koko maailmaa itselleni ollenkaan, väärän värisen solmion käyttäjänä?
Tämä ei minulle ole enää relevanttia, vaan relevanttia on se että minut on armahdettu!!! Kristinuskossa kantavana teemana on armo ja rakkaus. Ateistit eivät ikinä kykene valmistamaan mittaria, joilla tarkistaa näiden kahden seikan ”oikeellisuus”.
Liityin kirkkoon takaisin jo joitakin vuosia sitten.
Sanotaan näin, että ateismi on kuin auto, jossa on pelkät vanteet. Kyllähän sillä jotenkin matkaan ja liikkeelle pääsee, ei siinä mitään. Kristinuskon autossa on renkaat ja ilmat sisällä, pulleiksi pumpattujen Jumalan lahjoittamien renkaiden kyljissä lukee ”pritkestonen” sijasta TOIVO.
Ei kannata tuijottaa ihmisten tekemisiä uskonnon edustajina. Jeesus ei tullut tuomitsemaan meitä vaan pelastamaan ikuisesta rangaistuksesta. Olkoonkin että jouduttaisiin tylsäntuntuiseen harpunsoitto-orkesteriin, mutta silti… ”Hänen haavainsa kautta olemme paratut.”
Eikä muuta tarvitse tehdä kuin pyytää. Et jää ilman vastausta. Kokeile vaikka. Et menetä mitään. Uskominen Jumalaan ei tarkoita aivojen heittämistä roskikseen. Taisihan se Tuomaskin vähän epäillä…?
Psalmi 50 jae 15.
13.10.2023 11:10
”Tutustuin ateismiin ja huomasin sen yrittävän järkiperäisesti selittää koko maailman jotenkin helpommin ymmärrettäväksi. Silti: ateismi EI OSAA selittää ilmiöitä, joita voisi kutsua vaikkapa ihmeiksi.”
Hmmm…. Ei ateismi ole mikään liike tai oppi, johon olen hurahtanut. Se on omaa ajatteluani. En seuraa kenenkään oppeja. Olen eri mieltä monenkin ns. ateistigurun kanssa erinäisistä asioista. Esim. feminismistä tai naisten tasa-arvosta. He kun eivät ole naisia.
Olen siis entinen uskova. Olin Raamattukoulussa, missä mm. Turunen oli opettaja eräällä kurssilla. Tunnen siis Raamattua.
Ja kärsimyksen ongelma on mulle henkilökohtainen juttu. Kukaan ei voi mulle selittää sitä kun ei ole kokenut minun kokemuksiani. Jumala yksinkertaisesti sallii liikaa kärsimystä maailmassa. Eikä vastaan mulle kun kysyn miksi. Se on jo tarpeeksi lakata uskomasta. Uskoisinko kiduttajaani?
15.10.2023 14:00
Miksi ateistit sitten itse väittävät olevansa oppi ja/ tai liike? ”Oppi jumalattomuudesta”.
Kaikkea monisanaista selittelyä oman syntisyytensä peittämiseksi…?
Ateismi ei osaa selittää sitäkään, miksi sinä rakastuit johonkuhun ihmiseen. Tai rakastat?
Ateismia mielestäni kuvaa parhaiten Neuvostoliiton jumalattomien liikkeen selitys suutelemiselle: – ”ruuansulatuselimistön yläosien kosketusteitse tapahtuva bakteerien tai muun pieneliöstön vaihtotoimenpide.”
Yksikään ateisti EI PYSTY selittämään sitä, että miksi koulupoikana olisin kovin mielelläni pussannut samalla luokalla olevaa kovasti söpöä Marja-Leenaa.
”Bakteerinvaihto?”
Nähdäkseni kärsimyksen ongelma syntyy siitä, että on ihmisiä, jotka valitsevat kärsimysten aiheuttamisen toisille ihmisille siksi, että he katsovat HYÖTYVÄNSÄ siitä. Kyseessä on siis tietoinen valinta. Toistan – tietoinen valinta olla paskiainen.
Vaikkapa esimerkiksi vain vallan tunteen kokeakseen.
Valitan syvästi sitä, että olet joutunut kärsimään.
Ateismi ei anna sijaa lähimmäisenrakkaudelle, jonka luulisi jotenkin olevan tuttu myös nykymaailmassa.
Ihmiset ovat avanneet Pandoran lippaan jo kauan sitten. Sen lippaan pohjalta silti löytyy toivo…
9.10.2023 00:36
En tiedä, mitä Hamas kuvitteli Israeliin hyökätessään. Jumala kuitenkin viisaudessaan salli tämän tapahtuvan, tarkalleen ja ajallaan Jumalan kellotaulussa. Israelia vihaavilla terroristeilla agendansa eteenpäin menosta on oma käsityksensä, mutta täysin eri syystä, kuin aidosti kristityillä. Islamin marttyyriutta etsivät eivät Sanaa ymmärrä; siksi heitä kuitenkin ilmoittautuu lisää ja lisää.
Länsimaisissa maallisten seurantaketjujen kommenteissa samanaikaisesti voivotellaan, rukoillaan Israelin puolesta ja huudetaan ’allahu akbaria’.
Saatanan syöttämä kuvitelma islamilaisen kalifaatin perustamisesta koko maailmaa hallitsemaan on saanut jo 600-luvulta jKr. lähtien osan ihmiskuntaa hullun lailla sotaan kaikkia muita ”vääräuskoisia” vastaan, erityisesti juutalaisia. On Jumalan sanan viimeisten profetioiden toteutumisen aika, silmänräpäyksen tarkkuudella.
Iranin islamilaisen vallankumouksen nousu 44 v. sitten ’takasi’ nämä nyt koettavat, Israelin ja juutalaisen kansan osan lopunaikaa koskevien vainoamisen vaiheet.
Hamas ei olisi tähän iskuun yksin pystynyt, Iran on varmuudella ”puikoissa” kaikin mahdollisin keinoin; viitteitä Venäjään on myös, siksi merkittävää on Iranin/Venäjän/Hamasin yhteys.
Länsimaiden naiivius Iranin suhteen on käsittämätöntä. Yksi maa, tarkemmin sen islamilaista vallakumousta ja Israelin tuhoa ajava hirmuhallinto keikuttelee koko länsimaalaista, kristillis-perusteista yhteiskuntaa kuin litran mittaa ja kuin pitää sitä polvillaan ruikuttamassa armoa. Sen seuraukset ovat jo länsimaiden ulottumattomissa, tämäkin Herran sallimuksesta, Sanan toteutuessa.
Länsimaiden kristinuskosta luopuminen näkyy ja koetaan nyt Israelissa todella kipeästi, mutta näin on ennustettu jo vuosituhansia sitten. Se tullaan kokemaan myös Venäjän/Ukrainan sodan ja Kiinan tulevissa vaiheissa Kauko-idässä.
USA:n nykyhallinnon lupaukset ja vaikutus jatkossa Lähi-idässä on suuri kysymysmerkki ja joutuu koetukselle; USA:lle on ilmaantumassa ”maailman poliisin” roolissa liian monta tehtävää.
Jos ja kun valhe toistuu: IDF:n sotakoneiston tulevan Gazan maahyökkäyksen seurauksena – jälleen kerran – Israel tullaan tuomitsemaan maailman mediassa väkivaltaisuudestaan; se toteaa Israelin yksin todelliseksi syypääksi koko Lähi-idän ongelmaan.
Eipä tule yllätyksenä, mutta rukousaiheena sitäkin enemmän.
8.10.2023 22:00
Itse en ainakaan halua olla missään tekemisessä näitten mullahityyppien kanssa.
8.10.2023 16:49
Laskuharjoitus meni uusiksi, eli vähintään 600 israelilaista on kuollut tähän mennessä.
Tämä vastaa tilannetta, jossa syyskuun 11. päivän terrori-iskuissa olisi menehtynyt yli 24 000 ihmistä.
8.10.2023 14:49
Israel kokee nyt omakohtaisesti sen, mitä Yhdysvallat koki 9/11-iskujen aikana vuonna 2001. Kyseisenä päivänä lähes 3000 ihmistä menehtyi terrori-iskuissa.
Nyt Israelissa tilanne on samankaltainen, mutta vieläkin vakavampi. Hamasin terrori-iskun seurauksena vähintäänkin 300 israelilaista on jo kuollut. Israelin juutalaisväestöön suhteutettuna uhrien määrä on yli nelinkertainen verrattuna 9/11-iskuihin.
Tämä vastaa tilannetta, jossa 9/11-iskuissa olisi vuonna 2001 olisi kuollut yli 12 000 ihmistä.
Mistäköhän syystä ympäri maailmaa synagogien ja juutalaisyhteisöjen turvatoimia on jouduttu kiristämään eilisen johdosta?
Missä ovat vihapuhepoliisit, kun juutalaisten kuolemia juhlitaan avoimesti mm. Toronton kaduilla Kanadassa? Länsimaissa voitaisiin vihdoinkin katsoa peiliin sen suhteen, minkälaista historian vääristelyä ja juutalaisvihaa on sallittu ja katsottu läpi sormien. Olisikohan nyt korkea aika pohtia sitä, millä ehdoilla palestiinalaishallintoa tuetaan?
Eikös se ollutkaan niin, että vihapuhe on väkivaltaa?
8.10.2023 14:12
Ei kyllä myöskään Länsirannan äärioikeistolaiset ja fanaattiset juutalaissiiirtokuntalaiset liene yhtään valmiimpia kuin Hamas yms. minkälaisiin kompromisseihin palestiinalaisten kanssa rauhanomaisen kehityksen edistämiseksi alueella. Ja ovat vielä tällä hetkellä edustettuina Israelin hallituksessakin!
8.10.2023 15:58
Epäilemättä on ääriajattelijoita Israelinkin puolella, jotka eivät hyväksy kompromisseja. Käsittääkseni kuitenkin valtaosa israelilaisiata olisi valmis kompromisseihinkin. Ainakin tällaisia haastatteluja on ollut nähtävillä. Siitähän lienee esimerkkinä Gazan alueen antaminen palestiinan edustajien hallittavaksi. Tämän Hamasin hyökkäyksen jälkeen halukkuus tai/ja usko (uskomus) kompromissien realisuuteen lienee pienenemässä, kummallakin puolella.
Israelin puolella on toistaiseksi saanut vastustaa Israelin vallassaolijoiden politiikkaa. Hamasin hallitsemilla alueella ei ole käsittääkseni edes mahdollista toimittajille tutustua paikallisiin toisinajattelijoihin, eli siis kompromissiin taipuvaisiin. En ole sellaisten haastatteluja nähnyt. Onko käytännössä edes mahdollista siellä sikäläisten perehtyä kompromissin aatteisiin? Jos koulukirjapolitiikka on sellaista, joissa kaikki alueet kuuluvat palestiinalaisille (siis ei israelilaisille), ei ole yllättävää jos koko kansa on kaikkia kompromisseja vastaan. Johtajien englanninkielinen retoriikka on oma lukunsa.
8.10.2023 16:55
Luulen, että Jukka on melko oikeassa siinä, että israelilaisten puolella olisi enemmän valmiutta kompromisseihin rauhan saamiseksi kuin arabien puolella. Ilmeisesti arabien islamin usko tekee vaikeammaksi suostua kompromisseihin kuin maallistuneemmille israelilaisille.
10.10.2023 21:33
Hamas on islamistinen järjestö, ja islamismiin ei sovi tasaveroinen uskonnollinen yhteiselo vaan ”muiden” on alistuttava. Taitavat kalifaattia havitella?
Länsiranta ei ilmeisesti ole aivan niin islamistinen kuin Gaza, mutta uskonto ja Jerusalemin hallinnan kysymys on kiperä: osaratkaisu ei liene kelvollinen loppuratkaisu, jos vain tarkastelee kysymystä vaikka temppelivuoren alueen mahdottomalta tuntuvasta ”käyttöoikeudesta” kummallekin uskonnolle (tai kristinuskolle): ajatus ei taida islamiin ilman ääri-islamismiakaan helposti yleisesti sopia. Toki uskoisin, että yhteisyöhaluisiakin voisi löytyä hiukan. YK lienee tässä suhteessa enemmän islamin eduksi kallellaan kuin muiden uskontojen. Juutalaisuudessa Jerusalem ja temppelivuori on ja on ollut juutalaisen uskonnon ”kaikkeinpyhin ” ja myös symboli. Islam ei ole nationalistinen vaan lienee enemmän internationalistinen, joka sekin luo omia paineita – ja pyrkimyksiä ei.niin-demokraattisilta naapurimailta.
7.10.2023 21:03
Iranin johtama hyökkäys Israelia vastaan sai tilaisuutensa, kun Eurooppa ja USA ovat kuluttaneet asevarastonsa ja ammuksensa Ukrainan sodassa lähes loppuun sekä sotaan väsyneenä luopumassa Ukrainan tukemisesta. Kun Israel jää yksin, niin Iran katsoo tilaisuutensa tulleen, jolloin se voisi vallata Jerusalemin itselleen Venäjän ja arabien.
Olemme menossa kohti juuri sitä aikaa, mistä Raamattu on jo muinoin ennustanut:
Sak 13:8 Näin sanoo Herra: — Kaksi kolmasosaa tämän maan asukkaista joutuu tuhoon ja kuolee, vain yksi kolmannes jää jäljelle.
9 Tämän kolmanneksen minä vien tuleen, puhdistan sen kuin hopean ja koettelen sitä tulessa niin kuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: ”He ovat minun kansani.” He vastaavat: ”Herra, meidän Jumalamme.”
14:1 Jerusalem, Herran päivä on jo lähellä! Sinä päivänä sinut ryöstetään tyhjäksi, ja saalis jaetaan muuriesi sisällä.
2 Minä kokoan kaikki kansat taistelemaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, puolet kaupungin asukkaista viedään vieraaseen maahan. Mutta jäljelle jääneitä ei tuhota.
3 Herra itse lähtee sotaan viholliskansoja vastaan, niin kuin hän on lähtenyt ennenkin vihollisen hyökätessä.
4 Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen, toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen, toinen puoli etelään, ja välille syntyy valtaisa laakso.
5 Te pakenette vuorten välissä olevaa laaksoa pitkin, ja se ulottuu Asaliin asti. Te pakenette, niin kuin paettiin maanjäristystä Juudan kuninkaan Ussian aikana. Sitten Herra, teidän Jumalanne, tulee Jerusalemiin, ja kaikki pyhät ovat hänen mukanaan.
Matt 23:39 Sillä minä sanon teille, että te ette minua tästedes näe ennen kuin sanotte: ’Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä!'”
7.10.2023 20:31
Totta!