Patmos-blogi

Memento mori

Laura Seppi Laura Seppi kirjoittaa Porissa. Hän on eläkkeellä oleva kielen kääntäjä, jonka erikoisena kiinnostuksena ovat Raamatun kielet. Laura kirjoittaa ajankohtaisista asioista. Ajoittain hänen tekstiensä päällisen puolen takana on vasta varsinainen viesti – kannattaa etsiä se esille.
Julkaistu:

Helvetin tulta on kohennettu. – Näin kirjasi entinen restauroija työnsä laskuttaessaan Haukiputaan kirkkomaalausten entisöinnistä. Hän oli luultavasti myös punannut Eevan poskia, korjannut halkeamia, lisännyt kasvillisuutta Paratiisiin, maalannut piruja seinälle viimeiseen tuomioon ja mitä kaikkea lieneekin entistänyt Mikael Toppeliuksen maalauksissa. Toppeliuksen kirkkomaalaukset Haukiputaan vanhassa kirkossa ovat ehdottomasti katsomisen arvoinen kohde, jos siellä päin liikkuu.

”Muista että olet kuolevainen” – latinaksi: memento mori – viittasi keskiajalla taideteoksiin, joissa muistutettiin ihmistä kuoleman väistämättömyydestä. Suosittuja olivat kirkkotaiteessa kuvat viimeisestä tuomiosta ja kuolemantanssista. Jälkimmäinen esitti kuolemaa mustahuppuisen luurangon hahmossa johtamassa jonoa erilaisia ihmisiä pois elävien kirjoilta. Rivissä oli nuoria ja vanhoja, rikkaita ja köyhiä, kuninkaita, käsityöläisiä, kirkkoruhtinaita ja kerjäläisiä, miehiä, naisia lapsia. Kaikkia koski kuolema ja sen aina ikävän yllätyksellinen saapuminen.

Seurakuntaa ja toivon evankeliumia tarvitaan, koska täällä kuollaan.

Matt. 24:4. Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä. 5. Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: ’Minä olen Kristus’, ja he eksyttävät monta. 6. Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu. 7. Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin. 8. Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua. 9. Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden. 10. Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan. 11. Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta. 12. Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus. 13. Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.

Tässä raamatunkohdassa seitsemännessä jakeessa pitäisi olla ”ja nälänhätää ja ruttoa ja maanjäristyksiä”. Näin on alkutekstissä (textus receptus: ”limoi kai loimoi kai seismoi”) sekä myös venäläisessä synodaali- ja KJV- raamatunkäännöksissä. Jeesus puhuu kymmenestä lopun alun merkistä. Nyt ne kaikki ovat voimassa. Eli loppu on alkanut.

Viime aikoina on maailmaa huolestuttanut koronavirus, covid19. Rupesin laskeskelemaan kuolleisuusprosenttia, kun uutisissa annettiin lukuja tartunnoista ja kuolleista. Prosentti oli pitkään kahden vaiheilla ja nousi sitten vakaasti. Se nousi silloinkin, kun laskentatapaa muutettiin, ja on nyt kolme. Viimeisin tieto 3,36%. Tappavuus lisääntyy, ellei tämä sitten ole tilastoharha.

Kaksi prosenttia tarkoittaa, että kun viisikymmentä ihmistä sairastuu, viideskymmenes ensimmäinen kaikella tilastollisella todennäköisyydellä kuolee. Kolme prosenttia tarkoittaa, että kun kolmekymmentäkolme sairastuu, kolmaskymmenesneljäs kuolee. Jokainen tällainen kuolema on ennenaikainen kuolema.

Muista Luojaa nuoruudessasi, ennen kuin tulevat pahat päivät. Saarn.12:1.

Ihmiseen on sisäänrakennettu, paitsi parantumisen ja toipumisen kyky, myös itsepetos. Se ilmenee aktiivisena unohtamisena, selittämisenä, eskapismina eli todellisuuspakoisuutena. Pari klassista esimerkkiä: ”Syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna kuolemme”. ”Meidän jälkeemme vedenpaisumus”.

Mustan surman aikoihin joukko aatelisia sulkeutui ulkomaailmalta linnaan, jossa kertoilivat toisilleen ajan kuluksi hauskoja, vakavia, viattomia, puolihärskejä, täyshärskejä ja kaikenlaisia muunlaisia kertomuksia. Tämä oli Boccaccion ”Dekameronen” syntyhistoria.

Viihde on eskapismia samoin kaikki addiktiot. Kiinnitämme huomiomme tiiviisti johonkin, melkein mihin tahansa muuhun, kuin siihen, missä meidän pitäisi tehdä ratkaisu: ottaa selkeästi kantaa, mennä itseemme, ottaa vastuuta, kantaa mahdolliset syyllisyydet, ilkeät seuraamukset, rangaistukset, häpeät. Tällainen menettely on selviö ihmisillä, joiden toivon ankkuri ei ulotu tuonpuoleiseen. Ajatustakin tuonpuoleisuudesta lykätään, lykätään…

Mutta Jumala sanoi hänelle: ’Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois’. Luuk. 12:20

Elämä tosin järjestää aika ajoin yllätyksiä, jotka toimivat täysin varoittamatta muistutuksina kuolevaisuudesta. Kaksoistornien terrorismi-isku, Kaakkois-Aasian tsunami ja nyt koronavirus. Mutta pian nekin unohdetaan ja taas ajatellaan, että tiede, edistys, ihmisjärki ja maallinen yhteiskunta ratkaisevat kaiken. Ja sitten saadaan taas jatkaa mukavaa elämää. Sanomalehdet ja uutiset tosin kertovat, ettei elämä suinkaan ole kaikilla mukavaa. Mutta nehän ovat tuolla toisaalla, ei meillä.

Raamatussa 2. Sam. 24:11-25 on kertomus rutosta Daavidin valtakunnassa, sen leviämisestä ja miten se torjuttiin. Paikalla oli tuossa tapauksessa merkitystä, sillä juuri siellä, Araunan puimatantereella, Aabraham oli aikoinaan ollut valmis uhraamaan Jumalalle poikansa. Jumalalle ei kelvannut syntinen ihmislapsi, mutta Hän ajatteli tulevaisuutta ja oman Poikansa uhraamista tuolla samalla paikalla. Niin Herra leppyi maalle, ja vitsaus taukosi.

Mutta leppyykö Herra aina tai heti? Kuvittele sadan kilometrin pituista ja kaksi kilometriä paksua vesipatjaa. Sitä hetkautetaan sitten ylöspäin ja alas ja syntyy Tapaninpäivän tsunami. Edes ihmiskunnan kaikki atomipommit yhdessä eivät saisi niin suurta massaa yhtaikaisesti liikkeelle. – Anteeksi korjaan: vesipatjan alla oleva saman kokoinen ja viisi kilometriä paksu kalliopohja täytyy olla tempaisussa mukana. Ihminen on pieni hiekanjyvänen, eikä tuollaisessa tilanteessa ehdi mitään tekemään. Se rukouskin tulee mieleen ihan liian myöhään.

”Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat? Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.” Luuk. 13:4-5.

Tämä blogi meni jotenkin kovin vakavaksi, suorastaan haudanvakavaksi. Pakko laittaa jotain kevennystä. Kaksi pikku-uutista:

Rippikoulut kiellettiin koronan vuoksi

Polyjalossa (vieraskielinen nimi, lue: ”pölijälää”) suosittu rippikoululeiri on pistetty karanteeniin. Huomattiin, että oppilaat pelasivat koronaa. Kevään muutkin rippikoulut on peruutettu.

Horna oy ulkoistaa

Vihtahousu -konsernia on pidetty vanhoillisena, jopa olemattomana yrityksenä. Nyt siellä on alkanut puhaltaa ajanmukaistamisen tuulet. Enää ei perkeleen tarvitse käydä kristityn kimppuun kuin yleinen syyttäjä. Homman hoitaa nyt yleinen syyttäjä.

 

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (0)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *