Patmos-blogi

Hänen me olemme, kansansa ja laitumensa lampaat.

Turkka Aaltonen Turkka Aaltonen on kirjailija ja evankelista.
Julkaistu:

Saaren orpokotijuhlat ratsastivat tänä vuonna mainoksella, että maallikot ovat pääpuhujina heidän vuosijuhlassaan. Harvinaista, liekö ollut pula puhujista, tai papeilla kesälomat samaan aikaan? No, onhan mukana muutama kirkkoherra ja kunnanjohtaja, jotka voivat sitten pitää edustavuutta näkyvissä? Liikehän on kantanut synnystään alkaen tämän sarjan muotoa, sillä Helena Konttinen oli aikoinaan maatalon emäntä. Hän oli myös profeetta ja horrossaarnaaja, jonka kautta moni tuli uskoon ja löysi yhteyden Jumalaan. Eräs meidän ajan profeetta kirja on siunannut lukemattomia ihmisiä sadan vuoden ajan. Sen kuvailema toiminta oli täysin ennalta arvaamatonta, Jumalan johdattamaa, kuin oltaisiin hiihdetty umpihankeen ilman valmiita latuja. Ihmisviisaus pyrkisi jatkuvasti nostamaan inhimillistä tasoa ylemmäs ja parempiin piireihin, mutta Jumala näyttää pitäneen edelleen tiukasti kiinni sanastaan, jossa hän kertoo kutsuvansa vain syntisiä ja sairaita pelastukseen ja seuraajikseen.

Maallikko on halveksuva sana ihmisestä ja tarkoittaa ihmistä, joka ei ole asiantuntija. Asiantuntija taas on koulunkäynyt ja saanut omaksua itseään viisaampien opettajien kirjoja ja mielipiteitä, sekä kourallisen sivistyssanoja, joilla voi erottua tavallisten ihmisten puhekielestä, murteista ja keskustelukulttuurin matalasta tasosta. Uskovista puhujista on käytetty sanontaa maallikkosaarnaaja. Titteliä on sittemmin pehmennetty muodolla matkasaarnaaja, matkasihteeri, piirisihteeri, kenttäsihteeri, aluevastaava tai evankelista. Joskus on keskusteltu myös maallikkojen kouluttamisesta, evankelistakoulusta, muttei semmoista ole varsinaisesti koskaan syntynyt ja luulen, etteivät uskovat julistajat olisi kovin kiinnostuneetkaan? Onhan papinkoulukin monelle vain tapa saada arvonantoa, pysyvä virka, toimeentulo, palkkaus. Papit erottautuvat mielellään maallikoista pukeutumisessa niin kuin armeijassa on tapana esitellä arvomerkkinsä alaisilleen. Maallikon ainoa kruunu on Kristuksen antama ja sekin on näkymätön.

Orpokotijuhlien otsikko kertoo paljon kristillisyyden nykymenosta. Kun on herätyksiä ja ihmisiä tulee uskoon, niin evankeliumia vievät eteenpäin kaikenlaiset tasamaan hiihtäjät ja nimettömät syntiset, jotka Jeesus on armahtanut. Mutta kun kello käy ja vettä virtaa joessa runsaasti, niin tapahtuu hitaasti muutos. Tavallisten uskovien paikalle nousevat virkamiehet ja -naiset, joilla on yliopistokoulutus ja sen mukaiset tittelit. Yleinen mielipide hurraa ja nostaa päätään, kun saatu vihdoinkin vähän ryhtiä toiminimen taakse, etteivät kaikenlaiset lähihoitajat, metsurit, rasvarit, sikafarmarit, pihvinpaistajat, autokauppiaat ja hämärätyypit ole äänessä. Laestadiolaiset taitavat olla olla Suomen Siionissa ainoa tavallisia uskovia suosiva ryhmä ja tietysti hekin valkkaavat puhujansa, että oikea linja säilyy?

Kristus tuli tavallisen ihmisen muotoon taivaasta, hän oli puuseppä, muurari, kirvesmies ammateissa ennen kolmen vuoden julkista kutsumusaikaansa. Oma perhekin suhtautui häneen kriittisesti, kun hän ilmaisi taivaallisen kutsumuksensa. Jeesus oli maallikko yleisen mielipiteen mukaan, mutta Isä taivaassa ilmoitti kuulijoille, että hän on sitoutunut Vapahtajaan ja antanut hänelle kaiken vallan taivaassa ja maan päällä. Jeesus valitsi sitten lähimmät palvelijansa erikoisen johdatuksen kautta ja sekaan mahtui kirjava porukka monen mielestä sangen kyseenalaisia tyyppejä. Mutta Jumalan rakkaus lepäsi heidän olemuksessaan ja Pyhän Hengen vaikutus oli elävä todistus näiden poloisten kutsumuksesta. Luulen, etteivät alkuajan apostolit pääsisi nykykirkkoihin edes saarnaamaan, siksi vaatimattomia heidän henkilönsä ja historiansa olivat. Mutta kutsumuksessaan he olivat Jeesuksen ykkösketju maailmanvalloituksen alkumetreillä ja edelleen uskovat lukevat rohkaisukseen heidän kirjoittamiaan tekstejä Raamatusta Jumalan sanana.

Omasta kutsumuksestani muistan juuri tämän suuren kysymyksen: Miten minä ja miksi minä ja missä minä ja milloin minä? On aika vaikea selittää ympäröivälle maailmalle olevansa Jumalan kutsuma ja valitsema, pelastama ja armahtama, kun ei ole siitä mitään virrallista paperia, vain vapautettu mieli, Hengen sinetti sydämessä ja iloinen usko Jeesukseen. On vaikeaa kertoa olevansa jotakin, mitä muut pitävät hulluutena. On vaikea kertoa sokeille, että minä muuten näen nyt. On vaikea ryhtyä puhujaksi pelkästään Jumalan valtuuttamana ilman minkäänlaista tukijoukkoa. Varsinkin kirkon piirissä seurakuntaan tulo oli minulle varsinainen uusi kokemus ja kyllä siinä tunteet liikkuivat moneen suuntaan kuin Helsingin pörssikurssien käyrä. Luulen, että moni uskova joutuu näissä kriiseissä miettimään omaa paikkaansa ja valitsee mieluummin jonkun helpomman tien, kun taistella hengessä ja elämässä kaikkea muotojumalisuutta, nimikristillisyyttä, raamattuvastaisuutta, farisealaisuutta, herrakulttuuria, hyvä-veli-järjestelmää ja elitismiä vastaan Jeesuksen nimessä? Mutta kun Jumala on kaiken takana, hän avaa ovet ja näyttää kuljettavan tien, on kanssani, johdattaa, siunaa ja varjelee koko ajan. Toki tähän kaikkeen sisältyy paljon maallikkoon kohdistuvaa arvostelua, vainoa ja hylkäämistä, ylikävelyä ja vähättelyä, kyykyttämistä ja sensuuria. Mutta se kuuluu asiaan. Elämä uskossa on sellaista Jeesuksen kanssa tässä maailmassa.

Olen pannut merkille, että Jumalan valtakunta koostuu pääasiassa tavallisista ihmisistä, uskovista. He ovat tulleet uskoon ja löytäneet Jeesuksen Vapahtajakseen ja tunnustaneet hänet Herrakseen. Näistä piireistä löytyy monta lahjakasta ja Jumalan armoittamaa ihmistä, jotka eivät tee itsestään numeroa tai leuhki. Heitä ei yleensä mainita nimeltä, vaan luvulta. He edustavat suurta pelastettujen joukkoa, joista kukaan ei näytä olevan päätä pitempi toista. Heitä Jeesus lähettää julistamaan, todistamaan, rukoilemaan, hoitamaan sieluja ja edistämään Jumalan valtakuntaa täällä. Virallinen organisaatio tykkää yleensä huonoa liian innokkaista maallikoista ja kokee kaiken uskonnollisen rauhan häiriintyvän näiden veijareiden ilmestyessä mukaan toimintaan. Siksi on tapana syrjiä tätä joukkoa tapaan: Kirkkopuistossa ulkoilmatilaisuus, puhuu kirkkoherra, sateen sattuessa joku maallikko.

Ps.100:

1. Kiitosuhri-virsi. Kohottakaa riemuhuuto Herralle, kaikki maa.

2. Palvelkaa Herraa ilolla, tulkaa hänen kasvojensa eteen riemulla.

3. Tietäkää, että Herra on Jumala. Hän on meidät tehnyt, ja hänen me olemme, hänen kansansa ja hänen laitumensa lampaat.

4. Käykää hänen portteihinsa kiittäen, hänen esikartanoihinsa ylistystä veisaten. Ylistäkää häntä, kiittäkää hänen nimeänsä.

5. Sillä Herra on hyvä; hänen armonsa pysyy iankaikkisesti ja hänen uskollisuutensa polvesta polveen.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (5)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. pike

    kiitos turkka pikaisesta vastauksesta, minulle tietysti on ollut outoa tuo että pastori on nainen ja vanhemmistossa myös naisia, kun olen tullut uskoon -v.71, niin ei silloin mieleenkään olisi tullut tuo uusi käytäntö, pastorinna olisi parempi nimitys.

  2. pike

    ed.kirjoittajalle Erkki Leminen oli orpokoti juhlien päähenkilöitä, oli tuttu ihminen minulle.

    olen kysellyt tätä asiaa, saamatta selvää vastausta Raamatun pohjalta, eli kun nyk. naisetkin saa olla pastoreita, ja vanhemmistossa vapaissa suunnissa ja karismaattisissa, mikä Raamatun linja on tässä asiassa, en tuomitse, vaan kun tuo on uusi ilmiö, niin mitä Raamattu siitä sanoo.? keltä voin kysyä ?

    • Turkka Aaltonen

      Uudessa Testamentissa on oppi yleisestä pappeudesta, kaikki uskovat ovat pappeja (Apt.2:9). Kirkot ovat sittemmin ruvenneet asettamaan seurakunnan kaitsijoille (pastoreille) valintaan omia ehtojaan (koulutusta). Jumalan sana on selkeä kaitsijan tehtävän määrityksessä (1.Tim.3:1.). Mutta seurakunnat ovat jo aikoja sitten luopuneet siitä.
      Vanhemmisto (1.Piet.5:1) sana merkitsee vanhaa miestä tai naista. Kyse on kokeneesta uskovasta. Mutta tästäkin seurakunnat ovat jo aikoja sitten luopuneet.

  3. pike

    minä tulin yli 50v.sitten uskoon Erkki Lemisen kautta, joitakin tuttuja saaren juhlasta silloin kauan sitten oli, nyt kaikki ne on kuolleet. Aki kangasmäen sukua oli Helena konttinen, helenaa en koskaan nähnyt, mutta Akin kaikki tietää, kannattaa mennä kuulemaan Akia, joka kiertää suomea vaimonsa kanssa.

  4. Mirja Kolehmainen

    Luen tätä varhaisena aamuna. Oli lohdullista lukea ja samaistua juuri noihin tavallisiin ja jopa ”alempiarvoisiin”. Itseäni on aina siunannut se Raamatun jae, jossa puhutaan siitä kuinka Kristuksen voima tulee täydelliseksi heikkoudessa.
    Olen iloinen siitä, että Patmos on ollut myös Saaren orpokotijuhlilla. Itsekin siellä olen joskus saanut käydä ainakin äitini kanssa. Meillä lapsuuden kodissa oli Helena Konttisesta kertova paksu kirja Eräs meidän ajan profeetta. Muistelen, että mummo olisi tullut uskoon tämän kirjan kautta. En ole lukenut kirjaa kokonaan, mutta joitain kohtia sieltä. Se on hyvin voimakashenkinen kirja. Eikö muuten Erkki Leminenkin ollut Saaren orpokotityön työntekijänä tai ainakin tukijana?
    Toivotan tässä samalla Taivaan Isän suurta siunausta niin sinulle Turkka Aaltonen kuin koko Patmos väelle!