Patmos-blogi

Antisemitismi on syntiä!

Pasi Turunen Pasi Turunen (TM) on raamatunopettaja, toimittaja ja Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja.
Julkaistu:

Tapahtui suomalaiskoulussa loppuvuodesta 2023: Opettaja näki luokkaan tullessaan liitutaululle isolla kirjoitetun tekstin: F**K ISRAEL! (suom. ”Israel v****n!”). Ruma sana tietenkin ilman tähtiä. Ryhmä oppilaita alkoi aggressiivisesti haastaa opettajaa, joka pyyhki vihakirjoituksen taululta.

Olen usein miettinyt, kuinka olisin toiminut 1930-luvulla natsismin noustessa. Suoraan sanottuna en tiedä. Olisiko itsesuojeluvaistoni jyrännyt moraaliset ihanteeni? En koe olevani mikään peloton sankari.

Lueskellessani räjähdysmäisesti nousevasta antisemitismistä maailmalla, myös Suomessa, olen kuitenkin päättänyt toimia, niin kuin olisin toivonut toimivani ja halunnut uskaltaa toimia ennen natsien nousua ja holokaustia:  Vastustaa antisemitismiä äänekkäästi, kristittynä, Jeesuksen nimessä.

Antisemitismi ei ole vain yksi etninen tai rodullinen ennakkoluulo, eikä se johdu, kuten niin monet ihmiset virheellisesti uskovat, juutalaisten taloudellisesta menestyksestä tai syntipukkien tarpeesta,” kirjoittavat tunnettu yhdysvaltalainen toimittaja Dennis Prager ja Joseph Telushkin kirjassaan Why the Jews? The Reason for Antisemitism.

”Antisemitismi on ainoalaatuinen vihan muoto. Mikään muu ennakkoluulo ei ole ollut yhtä yleinen, syvä tai pysyvä.”

Antisemitismin syistä Prager ja Telushkin toteavat, että ”käsitys ’valitusta kansasta’ synnytti tämän vihan.”

Muuntautumiskykyinen antisemitismi

Antisemitismiltä ei ole säästynyt mikään taho. Se on ikivanha ilmiö, jota on esiintynyt antiikin ajoista nykypäivään. Ennen kristinuskoa ja kristinuskon syntymisen jälkeen.

Sitä on esiintynyt kristinuskon, Islamin ja täysin uskonnottomien sekulaari-ihmisten parissa.

On oikeistolaista antisemitismiä ja vasemmistolaista.

Antisemitsimi on muuntautumiskykyinen viha, joka saa ajasta ja paikasta riippuen erilaisia muotoja.

Aluksi juutalaisvastaisuutta perusteltiin juutalaisella uskonnolla, jonka vuoksi juutalaiset poikkesivat muista. Sitten pseudotieteellisillä rotuopeilla.

Holokaustin jälkeen nämä syyt eivät enää ole näyttäneet niin puoleensavetäviltä ja sellaisten selitysten kannatus on hiipunut.

Uusi antisemitismi verhotaan antisionismiksi.

Juutalaisviha kohdistuu nyt juutalaisiin kollektiiviina, heidän kansallisvaltioonsa,  yksilöiden uskonnon tai ”rodullisten” ominaisuuksiensa sijaan.

Yhtäkaikki kyse on samasta ilmiöstä, jolla on historian saatossa oikeutettu pogromeita, polttouuneja ja lokakuun 7. päivän julmuuksia.

Antiesmitismi on siinäkin mielessä erityinen vihan muoto, että se on toistuvasti johtanut kansanmurhaiseen pyrkimykseen juutalaisten hävittämiseksi.

Jos juutalaisten vihaajat saisivat tahtonsa läpi…

Hiljattain Douglas Murray kuvaili Ben Shapiron Daily Wire haastattelussa, miksi juutalaisten puolustaminen on merkityksellisempää kuin osaamme usein ajatella. Kyse on yhdestä länsimaisen sivistyksen perustasta.

Länsimainen sivistys kumpuaa Ateenan ja Jerusalemin vaikutteista hyvin konkreettisella tavalla.

Israelin vihollisten pyrkimys on Murrayn mukaan rinnastettavissa muinaisen Alexandrian kirjaston kaikkien teosten polttamiseen.

Jos eräänä päivänä lukisimme uutisista, että jossain päin maailmaa on tapettu 15 miljoonaa kristittyä, olisi se jotain aivan kauheaa ja järkyttävää.

Samoin, jos kuulisimme, että 15 miljoonaa muslimia olisi tapettu, olisimme luonnollisesti järkyttyneitä ja shokissa sellaisesta julmuudesta.

Mutta jos saisimme kuulla, että 15 miljoonaa juutalaista on tapettu, se olisi yhden länsimaista sivistystä kannattelleen kansallisen kulttuurin täystuho. Maailmassa arvioidaan olevan noin 15 miljoonaa juutalaista.

Siksi antisemitismi ei ole vain hyökkäys juutalaisia vastaan, mikä sellaisenaan on jo tuomittavaa, vaan hyökkäys koko läntistä sivistystä vastaan.

Antisemitismin hengellinen tausta

Juutalaisvihan juuret ovat lopulta hengelliset. Kuten Prager ja Telushkin totesivat, syvimmiltään se kumpuaa vihasta Jumalan valintaa kohtaan.

Ilmestyskirjan 12 luvun mukaan ”lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan” (j. 9) vihaa Israel-vaimoa (jj. 12–17).

Juutalaisviha, antisemitismi, on demonista.

Siksikin sitä esiintyy kaikkina aikoina ja on vaikea selittää vain järjellisesti. Järkevätkin ihmiset voivat olla antisemitistejä.

Kristittyinä meillä on velvollisuus vastustaa antisemitismiä syntinä. Siihen ei saa suhtautua välinpitämättömästi.

Ajattelen esimerkiksi sellaisia henkilöitä, joiden kenties tiedetään levittävän seurakunnan keskuudessa holokaustin kiistämistä. Se on syntiä, jonka tulisi, mikäli siitä ei tehdä parannusta, johtaa samalla tavalla seurakunnasta erottamiseen, kuin miehen tapauksessa, joka julkeasti harjoitti haureutta äitipuolensa kanssa (1. Kor. 5:1–5).

Tämän vuoksi johdonmukaisesti emme vaikkapa julkaise Patmos-blogillemme kommentoimaan yrittäviä antisemittiisiä holokaustin kiistäjiä.

Tämä ei tarkoita, että Israelin kritisoiminen muiden maiden tapaan olisi välttämättä antisemitismiä.

Mutta ei voi myöskään olla niin, että aina, kun Israelista sanotaan jotain hyvää, pitää samalla erikseen pakonomaisesti muistuttaa, että ”Israelia pitää saada myös kritisoida”.

Eihän meillä ole tarvetta korostaa tällaista itsestäänselvyyttä muidenkaan maiden kohdalla: ”Pitää muistaa, että Ruotsia saa kritisoida…”

Kristittyinä meidän on varustettava itsemme tiedolla ollaksemme valppaina antisemitismin muuttaessa alati muotoaan.

Voit katsoa tästä viisiosaisen Antisemitismi ennen ja nyt -podcast sarjan Patmoksen YouTube -kanavalta.

Patmosystävinä seisomme juutalaisen kansan, mutta myös Suomen juutalaisyhteisön rinnalla sanoin ja rakkauden teoin.

Lisäksi säätiön radiokanava, Radio Patmos, on viime lokakuun 7. päivän tapahtumien seurauksena määrätietoisesti kanavallaan lisännyt Israel-ohjelmistoaan.

Siksi, että Ei enää koskaan on Nyt!Never again! is Now.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (11)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Kysyjä

    Mistäköhän tuo nimitys antisemitismi on tullut alkujaan ja mihin tarkoitukseen? Osaako joku kertoa? Minun käsitykseeni, kun sopisi, että tuolla viitattaisiin nimenomaan seemiläisiin kansoihin. Seemiläisillä kansoillahan tarkoitetaan ilmeisesti nimenomaan Seemin jälkeiläisiä.

    Esimerkiksi Wikipediassa todetaan, että seemiläisyyteen on viitannut ensimmäisenä saksalainen historioitsija nimenomaan kielitieteellisessä merkityksessä. Näenkin jokseenkin omituisena juonteena, että antisemitismi tarkoittaisi yksinomaan juutalaisiin kohdistuvaa sortoa, jos kerran seemiläiset kansat ovat lähinnä historioitsijan muodostama kattotermi Seemistä polveutuneille kansoille – joita siis ilmeisesti arabitkin ovat.

    Nyt herää kysymys, voiko kukaan olla vastuussa sellaisista asioista, joita ei kykene todistamaan tai kieltämään? Muistan kuulleeni ajoista, jolloin ihmisiä on sokean pakon ajelemina vaadittu tekemään asioita ilman mahdollisuutta kyseenalaistaa. Oli asia sitten kunmin päin tahansa, on valitettavia merkkejä nähtävissä siitä, että tällaisille voimille on jälleen annettu valta ratkaista ihmiskohtaloita.

  2. Esa J.

    Antisemitismin ja Israelin arvostelemisen välinen raja:

    – mihin kohtaan mittarin asteikolla asettuu ”sopiva” raja? Toisin sanoen: milloin silkka arvostelu muuttuu antisemitismiksi?

    Toisekseen, itse ajattelen nykyisen antisemitismin juontavan juurensa siitä USA:n lakkaamattomasta ja ylimielisestä tuesta Israelille. Tämän tuen takana on – yllätys, yllätys – amerikkalaiset raharikkaat juutalaispiirit, kuinkas muuten?

    Joka tapauksessa, ilmiö on kestänyt jo kauan eikä loppua näy.

  3. Hannu

    Niinkin tapahtuu usein, että monet ei-juutalaiset kristityt ovat paljon jyrkempiä Israelin tekojen kannattajia kuin mitä itse israelilaiset ovat puhumattakaan maailman juutalaisista.

  4. Arja Katajisto

    Kiitos Pasi! Sain tästä vinkin. Seuraavan kerran, kun joku muistittaa, että Israelia pitää saada myös kritisoida, kysyn, että muistuttaako hän samoin kaikista muistakin maista, kun jostain maasta keskustellaan positiivisessa sävyssä!
    Kiitos muutenkin hyvästä kirjoituksesta❣️

  5. Liisa Laitinen

    Selvää kuitenkin on, että Israelin toimia voi arvostella olematta antisemitisti. Voihan Suomenkin hallituksen toimia arvostella olematta suomivastainen.

    • Jussi Saari

      Just näin.

    • Arja Katajisto

      Eikö pointti ollut kuitenkin siinä, että juuri näin ihmiset toimivat Israelin kohdalla, mutta eivät koskaan minkään muun maan kohdalla (ehkä oman maan kohdalla sentään, kuten mainitsit)? Silloin voi jo alkaa miettiä, mistä onkaan kysymys.

    • Kysyjä

      Miksi ei saisi arvostella? Tietysti voisi perustellusti kysyä, oliko esimerkiksi Jeesus juutalaisvastainen, koska hänen kerrotaan kritisoineen kielteisesti esimerkiksi fariseuksia. Onko edes mahdollista nähdä kaikki juutalaisuus ja israelilaisuus tai sitä sivuava ehdoitta Jumalan tahdon ilmauksena?

      Ei tarvitse edes nimetä erityisesti fariseuksia, jotta ymmärtää, ettei juutalaisuus ole ollut mikään tae siitä, että asiat ovat linjassa Jumalan tahdon kanssa. Tämä ei ole tietenkään mikään todistus tai väite juutalaisten pahuudesta yhtään sen enempää kuin käsittääkseni Roomalaiskirje 2 puolustaa yhtään minkään kansan tekopyhyyttä juutalaista kansaa vastaan.

  6. Kloko

    Mielenkiintoinen kirjoitus.
    Mielestäni me kristityt kuitenkin huomaamattamme levitämme itsekin antisemitistisiä väitteitä. Viittaan tässä Jesaja 53:een. Yleinen väite tästä on se, että juutalaiset ”pelkäävät” tätä jaetta niin paljon, että ovat poistaneet sen vuosittaisesta lukulistalta. Tässä väitteessä juutalaiset esitetään juonittelevana joukkiona, jotka tietävät Jeesuksen olevan messias, mutta ovat valmiita kieltämään Jeesuksen messiaanisuuden niin itseltään kuin muiltakin. Syy miksi juutalaiset torjuvat Jeesuksen ei ole emotionaalinen vaan teologinen. Juutalaisten oppineiden mukaan Jeesus ei täyttänyt Tanakhin messias-ennustuksia.
    Toiseksi jäin miettimään toista asiaa: nimittäin poikalasten ympärileikkauksia. Onko tämän käytännön kritisoiminen aina antisemitismiä?

    • IlkkaT.O.

      ”kloko”: me kristityt kuitenkin huomaamattamme…”
      En kuulu näihin ’kristittyihin’. On syytä kysyä, onko nim.henkilö varmasti Jumalan Pojan, Jeesuksen uskossa: Uskoville on lähetetty Pyhä Henki, Totuuden Henki johdattamaan kaikkeen totuuteen Raamatun sanan selityksen suhteen. Parannuksen voi tehdä, edelleen, jokainen huomaamattaan erehtynyt. On yksin Jumalan tehtävänä avata juutalaisen kansan sydän Sanalleen, me uskovina kutsumuksen mukaan voimme heitä evankelioida, ja nyt varsinkin.
      Syntiinlankeemuksen jälkeen antisemitismin/antisiionismin voidaan katsoa seuranneen ihmiskuntaa syntisairautena kuin parantumaton tauti, välillä lievemmin, välillä epidemioina ja pandemioina, eri puolilla maanpiiriä. Ja tämän seurauksena ruumiita on tullut ja sieluja mennyt kadotukseen. Siihen tietämättöminä sairastuneita esiintyy välillä kristittyjenkin parissa.
      Nyt on huomioitava, että nykyisessä mediakentän kaoottisen Israelin ja juutalaisten syyttämisen keskellä pystyy jokainen ymmärtäväinen uskova tekemään sydämessään oikean johtopäätöksen asian suhteen, ei pelkästään mutu-tuntumalla, jota media mielellään välitää. Kannattaa pysyä seurakunnassa ja Jumalan sanan kuulossa.
      Väärintehneelle on vain yksi lääke: Jeesuksen veri: joka puhdistuttaa itsensä Raamatun sanan perusteella synnistä uskon kautta, huomaa kyllä Pyhän Hengen opettavan totuuteen tässäkin. Totuus vapauttaa synnistä. Sen jälkeen, kun joku tulee tietoiseksi tekemästään synnistä, esim. tässä antisemitistisestä toiminnasta – sanoin tai teoin – on hän syyllinen. Eli ”klokon” väitteen esittäjälle tulee asia oikaista; siihenhän Pasi Turunen juuri kehoitti yo. kirjoituksessaan seistä Israelin ja juutalaisten siunaamisen puolesta. Seurakunnan johdon tehtäväksi jää sanktioiminen. Raamattu kertoo ”hyvien sanojen olevan kuin kultaomenia hopeamaljassa”.
      UL:n uskovina meidän tehtävämme on siunata ja rukoilla juutalaisen kansan puolesta, sillä se on edelleen Jumalan esikoiskansa; tämä on vaikea pala maailman nieltäväksi.
      VT, johon Jesajakin kuuluu, on erottamaton osa kanonisoitua Jumalan sanaa, sen jokainen jae. VT:ssa on suuri määrä lukuja ja jakeita, jotka tuovat esille pelastuksen Messiaassa juutalaisille: Heille kuuluvat edelleenkin Jumalan liitot ja lupaukset, ja myös juutalaisen kansan kääntyminen vihan ajan lopulla: ”He saavat nähdä Hänet, jomka ovat lävistäneet.” juutalaiset itse valitsevat suhtautumisensa Jumalan ilmoitukseen.
      Aabrahamille annettiin ikuinen säädös poikalasten ympärileikkauksesta, josta myös Herramme Jeesus tuli juutalaisena osalliseksi.

  7. Jussi

    Uskoisin, että varsinkin nuorilla tässä Israelin vastustamisessa ja Palestiinan puolustamisessa mennään virran mukana tietämättä faktoista juuri mitään. Se on vähän niinkuin muotijuttu. Ja kun ne vähätkin ”faktat”, joita käytetään ovat Hamas-lähtöistä propagandaa, niin moni tulee johdetuksi pahasti harhaan. Ja totta on, että Israelin vihaamisen juuret ovat hengelliset, vaikka sitä ei haluta uskoa.