Patmos-blogi

Adventti

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Vietämme parhaillaan adventtiaikaa, joka on meitä valmistamassa tulevaan suureen juhlaan, jouluun. Adventti puhuu Jeesuksen tulemisesta ihmiseksi maailmaan, mutta samalla se on muistuttamassa kristikansaa siitä, että Jeesus Kristus tulee kerran takaisin voittajana. Olemmeko ennen kaikkea valmiita tuohon Herran toiseen tulemukseen.

Adventtiaika on noin neljä viikkoa kestävä, joulua edeltävä aika. Sana adventti tulee oikeastaan latinan kielen sanoista adventus Domini, joka tarkoittaa Herran saapuminen tai tuleminen. Kyse on tarkemmin sanottuna kahdesta eri tulemisesta. Ensiksikin hänen tulemisensa ihmiseksi Jeesus lapsen syntymässä ja toiseksi hänen tulemuksensa aikojen lopulla kunnian kuninkaana.

Jeesuksen ensimmäinen tulemus tapahtui 2000 vuotta sitten. Sitä muistelemme mm. adventtiaikana ja ennen kaikkea joulun sanomassa. Mutta tämän ajan valvovan seurakunnan tulisi ennen muuta valmistautua Herran toiseen tulemukseen, kun Kristus saapuu lupauksensa mukaan kirkkaudessa Kunnian kuninkaana.

Kuitenkin juuri tämän ajan keskellä joutuu kysymään, minne on hävinnyt seurakunnista Jeesuksen takaisintulon odotus. Muistat kai, kuinka vielä 1970- ja 1980-luvuilla seurakunta odotti innokkaasti Jeesuksen tulemusta. Siitä saarnattiin, siitä laulettiin, kirjoitettiin kirjoja ja puhuttiin ja aprikoitiin uskovien keskinäisissä kokoontumisissa. Puhelin- ja sähköpylväisiin levitettiin julisteita, joissa luki ”Jeesus tulee, oletko valmis!” Tänään siitä kuulee harvoin puhuttavan, vaikka yksi varma tosiasiahan on, että tuo päivä ei ole koskaan ollut niin lähellä kuin se on tänään!

Kun lopunajan tapahtumista ja Jeesuksen takaisin tulosta syntyy keskustelua uskovienkin keskuudessa, usein ainut Raamatun paikka, joka muistetaan ja johon viitataan, on kohta, jossa Jeesus sanoo: ”siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan muu kuin Isä.” Näin koko asia halutaan kuitata, ja annetaan ymmärtää, että on turha pohtia ja tutkia asiaa sen enempää.

Mitä Jeesus tuossa Raamatun kohdassa oikeastaan sanoo? No, jos aivan sanatarkasti otamme tuon kohdan, niin Jeesushan vain sanoo, että sitä päivämäärää ja hetkeä eli tuntia ei tiedä kukaan muu kuin Isä! Sitä vastoin, kun tutkimme Jeesuksen kokonaissanomaa, huomaamme, että Hän jopa kehottaa seuraamaan ajan merkkejä ja valvomaan. Vertauksessa muille maille matkustaneesta miehestä (Mark. 13:33-37), Hän puhuu jopa ovenvartijan tehtävästä. Ovenvartijan Hän käskee valvoa, ettei Hän äkkiarvaamatta tullessaan tapaisi kaikkia nukkumasta. Uskon, että seurakunnan Herra on asettanut kristikunnassaan joitakin aivan erityiseen ovenvartijan tehtävään, ettei Herran tulemuksen hetki yllättäisi myös valvovaa seurakuntaa!

Raamatun profeettojen ennustukset tulevaisuudesta ja lopunajoista on haluttu mitätöidä, ja väittää, ettei Raamattu kerro tulevaisuudesta mitään absoluuttista totuutta. Raamatun profeetallinen sanoma on yritetty turhentaa aina 1800-luvulta lähtien, jolloin liberaaliteologia alkoi saada yhä enemmän valtaa yliopistojen teologian opetuksessa. Kaikista hyökkäyksistä huolimatta profeettojen ennustukset ovat kuitenkin kerta toisensa jälkeen osoittautuneet todeksi.

Yksi tällainen profeetallinen ajanmerkki keskellämme on Israelin valtio. Vielä 1930-luvulla Helsingin yliopiston Vanhan Testamentin eksegetiikan professori A.F. Puukko torjui päättäväisesti Raamatun ennustusten tulkinnan, jonka mukaan juutalaiset vielä kerran muuttaisivat Pyhälle maalle ja muodostaisivat sinne oman valtion. Hän piti noita ennustuksia vain vertauskuvallisina. Kun sitten vuonna 1948 Israelin valtio perustettiin, joutui professori pyörtämään pyhät sanansa ja toteamaan: ”Raamatun ennustuksilla on tapana toteutua piinallisen kirjaimellisesti.”

Puhuessaan lopun ajoista ja toisesta tulemuksestaan, Jeesus kehotti myös seuraamaan ajanmerkkejä. ”Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita. Kun näette niiden puhkeavan lehteen, te tiedätte kuin itsestään, että kesä on jo lähellä. Samoin nähdessänne tämän tapahtuvan tietäkää, että Jumalan valtakunta on lähellä. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennen kuin kaikki tapahtuu. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.” Luuk. 21: 29-33.

Jeesuksen kehotus katsoa viikunapuuta ja kaikkia puita on erittäin mielenkiintoinen! Viikunapuuhan on Raamatussa yleensä Israelin vertauskuva. Jeesus siis kehottaa meitä katsomaan Israelia, mutta myös muita puita eli muita valtioita. Suuri ajan merkki viikunapuussa oli siis Israelin valtion syntyminen, mutta merkittäviä muutoksia on tapahtunut myös monissa muissa valtioissa vaikkapa viimeisen sadan vuoden aikana. Euroopasta on kadonnut tuona aikana kolme keisarikuntaa, Venäjän, Saksan ja Itävalta-Unkarin keisari-kunnat. Lisäksi monet vahvat kuningashuoneet ovat menettäneet täysin merkityksensä! Eikö tämä kaikki ole raivannut tietä sille, että eräänä päivänä voisi nousta valtaan koko historian pahin itsevaltias: Antikristus! Kun lisäämme tähän vielä lähes sen pakkomielteisen yhdentymispyrkimyksen, mikä Euroopan valtioilla on tällä hetkellä menneillään, voi todeta, että on todella tapahtunut ja on tapahtumassa suuria muutoksia niin viikunapuussa kuin muissakin puissa.

Kun Jeesus puhui lopunajoista ja nimenomaan toisen tulemuksensa hetkestä, Hän ensimmäiseksi varoitti: ”Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.” Tässä ajassa, jolloin kristillinen opetus ohentuu, kun Raamatun arvovalta kyseenalaistetaan jopa seurakuntien keskuudessa, tulee tilaa monenlaisille eksytyksille ja jopa henkimaailman opeille. Siksi pitäytyminen entistä lujemmin Raamatun opetukseen ja sanomaan on ainoa suojaava tekijä seurakunnan odottaessa Herran tulemusta.

Jeesuksen varoitus eksymisestä tarkoittaa myös oman elämänvaelluksen valvomista. Jeesushan varoitti: ”Katsokaa, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous, eikä elätyksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta!” Tässä ajassa on entistä ajankohtaisempi meille Jeesuksen kehotus: ”Olkaa te niiden ihmisten kaltaiset, jotka herraansa odottavat!”

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (9)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Tämä on kopio anonyymin somessa julkaisemasta kommentista

    Baruch Korman on opettanut tempauksesta, joka tapahtuu ennen Antikristuksen tulemista temppeliin. Kormannin opetuksesta laaditun kuvan mukaan 7 ahdistusten vuotta menevät näin:

    Temppeli toimii normaalisti 3,5 vuotta + sitten on tempaus + sitten Antikristus on temppelissä seuraavat 3,5 vuotta:

    1.) Ensimäisen sinetin avaamisen yhteydessä kutsutaan neljä vitsausta esille (Ilm 6:1-4). Nämä ovat vasta synnytystuskia, joiden aikana Antikristus kutsutaan esille, mutta hän ei saa vielä mennä temppeliin (Ilm 6:1,2).

    2.) Viidennen sinetin avaamisen yhteydessä tulee valtavat maajäristykset, aurinko pimenee ja kuu menee vereen (Ilm 6:12-17). Evankeliumien mukaan Ihmisen Poika laskeutuu taivaasta.

    Matt 24:29 ”Mutta kohta noiden päivien ahdingon jälkeen aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan. Tähdet putoavat taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät.
    30 Silloin taivaalle ilmestyy Ihmisen Pojan merkki. Kaikki maan sukukunnat puhkeavat valituksiin, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan.

    Kun Herra Jeesus on temppelissä 144000 kanssa, silloin maailmaa ruoskitaan lopuilla sineteillä ja pasuunoilla. Kun sinettien ja pasuunoiden tuomiot on viety loppuun, seurakunta temmataan pois (Ilm 14:1-7).

    3.) Antikristus tulee temppeliin seuraavaksi 3,5 vuodeksi samalla kun kaksi säkkipukuista profeettaa lukevat tuomiota Antikristuksen valtakunnalle, jolloin vihan maljat kaadetaan maailmaan. Pedon merkki on käytössä ja marttyyreitä tulee (Ilm 14:9-13).

    4.) 7. vuoden lopulla Herra Jeesus palaa takaisin ja silloin on Harmageddonin taistelu.

    5.) Kestää vielä 30 + 45 päivää, milloin ilmeisesti jäännös haetaan Jerusalemiin ja 1000-vuotinen rauhanvaltakunta alkaa (Dan 12:10-12; 2 Tess 2:1; Jes 66:18-20).

  2. Kaltsu (Risto Karhu)

    Kaksiosaista Jeesuksen paluuta on perusteltu monilla kyseenalaisilla Raamatun tulkinnoilla. Niitä ovat tulkinnat viimeisen vuosiviikon sijoittamisesta lopun aikaan, Jeesuksen lopun aikojen puheessa valittujen tulkitseminen vain juutalaisiksi ja pasuunoiden liittäminen erikseen seurakunnan tempaukseen ja Jeesuksen paluuseen, Herran päivän olevan muu tapahtuma kuin seurakunnan tempaus, seurakunnan välttymisestä vihan ajalta, suuresta ahdistuksesta tulevan joukon (Ilm. 7) olevan vihan ajan marttyyreita, seurakunnan tempauksesta Ilmestyskirjan 4:1:ssä, Karitsan häistä taivaassa vihan aikana ja useasta uskovien ylösnousemuksesta.

    Dan. 9:27:ssä oleva profetia on Messias-profetia. Messias teki vahvan liiton juutalaisten kanssa ja Jeesus lakkautti ristinkuolemallaan vanhan liiton eläinuhrijärjestelmän. Vuosiviikot päättyivät näin ollen Jeesuksen maanpäälliseen toimintaan ja juutalaisalkuseurakunnan aikaan eikä profetia koske Antikristusta.

    Jeesuksen lopun aikojen puheessa Matt. 24:ssä mukaan suuri ahdistus on ennen Hänen paluutaan. Valittujen tähden päiviä lyhennetään. Valitut eivät tarkoita vain juutalaisia, joten sekä juutalaiset että koko maailmanlaajuinen seurakunta ovat ahdistuksen aikana maan päällä. Täten on vain yksi nähtävä Jeesuksen paluu maan päälle, missä yhteydessä seurakunta temmataan Jeesusta vastaan.

    Jeesus viittaama suuren pasuunan ääni on sama pasuuna, johon Paavali viittaa 1.Kor.15:ssä. Viimeisen pasuunan soidessa uskovat muuttuvat ja uskossa kuolleet nousevat katoamattomina. Jeesuksen mukaan suuren pasuunan pauhatessa enkelit kokoavat valitut neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

    2.Tess. 2:1-8 Paavali puhuu aivan samasta Herran päivästä kuin 1. kirjeessään. Paavali tarkoittaa kirjeissään Jeesuksen tulemuksen ja kokoontumisen hänen tykönsä ja Herran päivän olevan sama tapahtuma tai ainakin samaa tapahtumasarjaa. Seurakunnan odottama Herran päivä ei tule, ennen kuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen eli Antikristus ilmestyy.

    Paavali ei tarkoita kirjeissään 1 Tess. 5 ja Room. 5 luvuissa, että seurakunta ei olisi vihan aikana maan päällä. Jeesuksen opetuslapset ovat pelastetut tulevasta Jumalan vihasta eli kadotuksesta, mutta eivät lopun aikojen vihan ajasta. Kohdat eivät puhu mitään vihan ajasta tai ylöstempauksesta, joka tapahtuisi ennen antikristuksen ilmestymistä.

    Suuri lukematon joukko Ilm. 7:9:ssä kuvaa koko maailmanlaajuista seurakuntaa, joka temmataan Jeesuksen paluun yhteydessä suuresta ahdistuksesta. Suuri joukko ei siten koske vaivan aikana seurakunnan tempauksesta pois jäänyttä, mutta pelastukseen tulleita ihmisiä.
    Seurakunnan tempaus ei sisälly Ilm.4 luvun alkuun, koska siinä ei sanota asiasta mitään. Ilm. 4 luvun jälkeen on mainittu useaan kertaan pyhät, joiden voi katsoa olevan uskovia.

    Karitsan häät ilmoitetaan Ilmestyskirjassa vasta 19 luvussa, jolloin tuomiot on jo vuodatettu maan päällä ja Antikristus joukkoineen on kukistettu. Karitsan häät ovat maan päällä Jeesuksen paluun jälkeen. Häiden sijoittaminen 7 vuodeksi taivaaseen perustuu dispensationalistiseen näkemykseen, jossa 7-vuotinen ahdistuksen aika ei koskisi seurakuntaa, mutta kylläkin juutalaisia.

    Uskovien ylösnousemuksia ei ole useita eikä siten ole perusteltavissa joitakin osajoukkoja koskevia osaylösnousemuksia. Ilm.20:6:ssa mainittu ensimmäinen ylösnousemus koskee seurakunnan tempauksessa ylösnousemuksen kokevia uskossa kuolleita ja uskossa eläviä.

    • kirjoitusten mukaan

      Kaltsu (Risto Karhu) kirjoitti: ”Dan. 9:27:ssä oleva profetia on Messias-profetia. Messias teki vahvan liiton juutalaisten kanssa ja Jeesus lakkautti ristinkuolemallaan vanhan liiton eläinuhrijärjestelmän. Vuosiviikot päättyivät näin ollen Jeesuksen maanpäälliseen toimintaan ja juutalaisalkuseurakunnan aikaan eikä profetia koske Antikristusta.”

      Teet aivan olennaisen virheen. Jae Dan 9:27 ei puhu mitään Kristuksesta vaan se puhuu pahasta kauhistuksen siivillä Jerusalemiin saapuvasta Hävittäjästä, joka on Antikristus. Hebrean kielen asiantuntija Aapeli Saarisalo on kirjoittanut, että Daniel tarkoittaa jakeessa Dan 9:27 nimenomaan Antikristusta, mitä Daniel kutsuu nimellä ”hävittäjä”. Koska Antistukselle on ominaista tuhota kaikkea, niin sen takia häntä kutsutaan ”hävittäjäksi”, joka tulee paikalle kauhistuksen siivillä. Lauseen subjekti eli tekijä on nimenomaan ”hävittäjä” eikä missään nimessä Jeesus Kristus. Kyseessä ei voi olla millään tavalla Kristus, koska häntä ei tuomita tuhoon 3,5 vuoden päästä, kuten jae ilmoittaa Hävittäjälle käyvän. Myös Ilmestyskirja puhuu tästä pahasta Hävittäjästä. Hepreankielinen nimi Abaddon merkitsee ’tuho’, ’tuonela’, kreikankielinen Apollyon ’tuhoaja’. Jeesus puhui myös tästä Danielin profetoimasta Hävittäjästä, Antikristuksesta ja hän viittaa nimenomaan jakeeseen Dan 9:27.

      ”Kuninkaanaan niillä oli syvyyden enkeli, hepreankieliseltä nimeltään Abaddon, kreikankieliseltä Apollyon.” (Ilm 9:11)

      ”Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse.” (Dan 9:27)

      ”Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa – joka tämän lukee, se tarkatkoon – silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille; joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on, ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa. Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä! Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina. Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.” (Matt 24:15-21)

      ” — Silloin astuu esiin Mikael, suuri enkeliruhtinas, joka seisoo kansasi suojana. Ja tulee ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä alkaen, kun kansoja on ollut, aina tuohon aikaan saakka. Mutta sinun kansasi pelastuu, pelastuu jokainen, jonka nimi on kirjoitettu kirjaan.” (Dan 12:1)

      Jakeessa Dan 9:27 ei myöskään puhuta mitään uudesta liitosta. Uusi liitto kestää paljon pidempään kuin yhden vuosiviikon eli 7 vuotta. Ensimmäisessä virkkeessä Antikristus aloittaa toimintansa niin, että hän tekee 10 kuninkaan liiton yhden vuosiviikon eli 7 vuoden ajaksi, josta tulee Antikristuksen valtakunta. Vuosiviikon puolessa välissä nimenomaan Antikristus on se, joka lakkauttaa uhraamisen, joka asettaa temppeliin väärän palvelun, mitä Jumalan pyhät enkelit kauhistelevat.

      “Uhmaten hän puhuu Korkeinta vastaan, tuhoaa Korkeimman pyhiä ja pyrkii muuttamaan juhla-ajat ja lain. Korkeimman pyhät annetaan hänen armoilleen ajaksi, kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi.” (Dan 7:25)

      ”Se kasvoi aina taivaan joukkojen tasalle, ja se pudotti maahan taivaan joukkoja ja tähtiä ja tallasi ne jalkoihinsa. Se kasvoi ja uhmasi jo taivaan joukon valtiasta, ja valtiaalta otettiin pois päivittäinen uhri ja hänen temppelinsä turmeltiin perustuksia myöten. Päivittäisen uhrin sijaan pantiin jumalaton ja väärä palvelus, ja totuus sortui maahan. Ja sarvi menestyi yhä kaikissa toimissaan. Sitten minä kuulin pyhien enkelien puhuvan, ja yksi heistä kysyi toiselta: ”Kuinka kauan meidän täytyy katsella tätä? Päivittäinen uhri on poissa, jumalattomuus levittää tuhoa, ja pyhäkkö ja palvelus on tallattu maahan!” (Dan 8:10-13)

  3. Anna

    Luuk. 21: 29-33.
    ”Suuri ajan merkki viikunapuussa oli siis Israelin valtion syntyminen” -14.5.1948.
    Jeesus täsmensi, ettei viikunapuun merkin nähnyt sukupolvi tule katoamaan, ennen kuin kaikki Kirjoitusten viimeisten päivien ennustukset täyttyvät.

    Psalmi 90:10. Meidän elinpäivämme ovat seitsemänkymmentä vuotta, ja jos voimamme kestää, kahdeksankymmentä vuotta. Ja parhaimmillaankin ne ovat vaivaa ja turhuutta, sillä ne kiitävät ohi, ja me lennämme pois. (Raamattu kansalle)

    Kun lasketaan Raamatun ilmoittama sukupolven mitta 70 vuotta viikunapuun merkkiin, päädymme laskutoimituksella 1948+70 vuoteen 2018. Psalmin jakeen mukaan jos Kristuksen seurakunnan voima kestää, mahdollisesti viimeinen sukupolvi elää jopa 80 vuotta, eli vuoteen 2028 asti. Jakeeseen liittyy myös lisäys lennämme pois, millä viitataan Kristuksen seurakunnan ylöstempaukseen.

    Matteus 24:22 Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.

    Matteus 24:44 Sentähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee.

    Ef. 2. 8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja –
    9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.

    • Dogma

      Anna kirjoitti: – Jeesus täsmensi, ettei viikunapuun merkin nähnyt sukupolvi tule katoamaan, ennen kuin kaikki Kirjoitusten viimeisten päivien ennustukset täyttyvät.

      Tässä jakeessa (Luuk 21:32) kreikkalainen sana ”genea” voidaan kääntää joko sukupolvi tai sukukunta. Vuoden 2017 käännöksessä on: ”tämä sukukunta ei katoa, ennen kuin kaikki tapahtuu”.

      Jeesus on voinut tarkoittaa, että vaikka Israelin kansaa symboloiva viikunapuu kuivettuu, niin Israelin kansa ei häviä kokonaan ennen hänen paluutaan, sillä puu lopulta virkoaa eloon ja siihen puhkeaa lehdet. Vertaus muistuttaa myös Hesekielin kirjan luvun 37 profetiaa juutalaisten kuivien luitten heräämisestä eloon.

      Lauseessa voi myös olla sellainen kaksoismerkitys, että lopun ajan merkit näkevä sukupolvi ei häviä ja myös, ettei Israelin kansa häviä ennen loppua.

  4. aikain merkit

    Jouko kirjoitti: – No, jos aivan sanatarkasti otamme tuon kohdan, niin Jeesushan vain sanoo, että sitä päivämäärää ja hetkeä eli tuntia ei tiedä kukaan muu kuin Isä! Sitä vastoin, kun tutkimme Jeesuksen kokonaissanomaa, huomaamme, että Hän jopa kehottaa seuraamaan ajan merkkejä ja valvomaan.

    Paavali toisti tämän saman opetuksen, mutta lisäsi, ettei Kristuksen seurakunta elä pimeydessä, joten meille Herran Jeesuksen paluu ei tule täysin yllätyksenä.

    1 Tess 5:2 sillä te tiedätte itse aivan hyvin, että Herran päivä tulee kuin varas yöllä.
    3 Juuri kun ihmiset sanovat: ”Kaikki on hyvin, ei mitään hätää”, tuho kohtaa heidät äkkiarvaamatta niin kuin synnytyspoltot raskaana olevan naisen, eivätkä he pääse pakoon.
    4 Mutta te, ystävät, ette elä pimeydessä, eikä tuo päivä pääse yllättämään teitä kuin varas.

    Itse asiassa Herran Jeesuksen paluun tarkka aikataulu on ilmoitettu Danielin kirjan luvussa 9, jossa on profetia 70 vuosiviikosta. Miksi Jeesus sitten sanoi, ettei kukaan tiedä hänen palunsa ajankohtaa paitsi Isä taivaassa?

    Danielin profetian 70 vuosiviikon, siis 490 vuoden kello lähtee käyntiin, kun käsky Jerusalemin jälleenrakentamisesta annetaan. Monet ovat kuvitelleet väärin, että profetia toteutui Jeesuksen ensimmäisessä tulemuksessa, mutta profetian Antikristuksesta kertova viimeinen vuosiviikko [Dan 9:27] ei toteutunut, joten kyse oli vasta profetian esitäyttymyksestä. Profetian lopullinen täyttymys tapahtuu vasta Jeesuksen toisessa tulemuksessa. Jeesus ei siis silloin tiennyt, milloin myöhemmin tuhottu Jerusalemin kaupunki tullaan jälleenrakentamaan. Se tapahtui vuosina noin 1538-1541, jolloin Suleman Suuri käski jälleenrakentaa Jerusalemin muurit ja kaupungin. Tämän mukaan viimeinen vuosiviikko ajoittuisi jo noin 2023 – 2030 paikkeille, jolloin täyttyy tasan 2000 vuotta kun Jeesus Kristus sovitti synnit Golgatalla pääsiäisenä vuonna 30 jaa.

    Niin taitaa kuitenkin olla, ettei sitä tarkkaa päivämäärää ja kellonlyömää tästäkää selville saa, koska vuosiviikko on 7 vuoden mittainen aikayksikkö. Tärkeä aikain merkki onkin se, milloin Hesekielin kirjan mukaista kolmatta temppeliä aletaan rakentamaan Jerusalemiin. Jeesus muuten sanoi, että hajottakaa tämä temppeli, niin hän rakentaa sen kolmessa päivässä, minkä opetuslapset arvelivat tarkoittavan Kristuksen ylösnousemusta, mutta voisiko se tarkoittaa myös temppelin rakentamista kolmessa päivässä? Eiköhän taivaallisen puuseppä osaa rakentaa temppelin kolmessä päivässa, kuten eräissä televisio-ohjelmissa tehdään suuria remontteja muutamissa päivissä.

    Kun temppeli ilmestyy Jerusalemin Temppelivuorelle, siitä alkaa 7 vuoden kello, jonka aikataulu menee näin:

    1.) Juuri valmistuneeseen temppeliin tulee Herran kirkkaus, kuten asia on kuvattu Hesekielin kirjan jakeissa 43:1-7. Temppelin pihalla laulaa 144000 messiaanisen juutalaisen seurakunta Karitsan edessä samalla, kun Elia julistaa evankeliumia kaikille kansoille ja kehottaa tulemaan kumartamaan Herraa Jeesusta [Ilm 14:1-7].

    2.) 3,5 vuoden päästä seurakunta lähtee Karitsan häihin Herransa kanssa ja temppelistä tulee tyhjä talo, jolloin Antikristusta pidättävä tekijä poistuu. Antikristus tulee temppeliin kauhistuksen siivillä ja Googin sotavoiman avustamana.

    3.) Kun 7 vuotta on kulunut, Herramme Jeesus palaa takaisin ratsunaan valkoinen hevonen pyhiensä kanssa. Jerusalemista pakenee hänen oma jäännöksensä Öljymäen halkeamaa pitkin, kuten lukee Sakarjan kirjan jakeissa 14:3-5. Goog kukistuu Israelin vuorille ja Antikristuksen loput joukot Harmageddonin kentällä.

    • kirjoitusten mukaan

      Somessa on paljon kiivasta keskustelua, tapahtuuko tempaus ennen vai jälkeen Antikristuksen ajan.

      Keskustelu on usein poissa raiteiltaan väärinkäsityksen takia, mitä Paavali tarkoitti Herran Jeesuksen omien kokoamisella yhteen kohdassa 2 Tess 2:1. Se ei tarkoita tempausta vaan kaikkien elossa olevien ja Jeesuksen kanssa takaisin tulleitten pyhien kokoamista yhteen Jeesuksen luokse Jerusalemiin, kuten Jesajan kirja kertoo Herran omien kokoamisesta yhteen hakemalla heidät erilaisilla kulkuneuvoilla.

      ”Otamme nyt puheeksi Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemisen ja sen, että meidät kootaan hänen luokseen. Me pyydämme, veljet,” (2 Tess 2:1)

      ”Minä saavun kokoamaan kaikki kansat ja kielet, ja kaikki tulevat ja näkevät kirkkauteni. Ja heidän keskellään minä teen ihmeen ja heidän joukostaan lähetän eloon jääneitä vieraiden kansojen luo Tarsisiin, Putiin, Ludiin, Mesekiin, Tubaliin ja Javaniin, kaukaisille saarille ja rannikoille, jotka eivät ole kuulleet minusta puhuttavan eivätkä nähneet minun kirkkauttani. Nuo, jotka lähtevät, kertovat vieraiden kansojen keskuudessa minun kirkkaudestani. He tuovat kaikki veljenne kaikkien kansojen keskeltä, lahjaksi Herralle, he tuovat heidät hevosilla ja avovaunuilla ja katetuilla vankkureilla ja muuleilla ja ratsukameleilla Jerusalemiin, minun pyhälle vuorelleni — sanoo Herra — samalla tavoin kuin israelilaiset tuovat uhrilahjana ruokaa puhtaissa astioissa Herran huoneeseen.” (Jes 66:18-20)

      Sakarjan kirjasta saamme tietää, kun Herra Jeesus tulee valkoisella hevosella sotimaan Jerusalemiin ja hän seisoo Öljymäellä, niin elossa olevaa jäännöstä ei temmata enää mihinkään, vaan he pakenevat Öljymäen halkeamaa pitkin Jerusalemista pois sotatoimia turvaan. Tämä tarkoittaa sitä, ettei ketään enää temmata Antikristuksen aja lopulla.

      ”Ja Herra on lähtevä liikkeelle ja sotiva näitä pakanoita vastaan, niinkuin sotimispäivänänsä, taistelun päivänä. Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin. Ja te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon, sillä mäkien välinen laakso on ulottuva Asaliin asti. Te pakenette, niinkuin pakenitte maanjäristystä Ussian, Juudan kuninkaan, päivinä. Ja Herra, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät sinun kanssasi.” (Sak 14:3-5)

      MITÄ ON JOHTOPÄÄTÖS KAIKESTA TÄSTÄ?
      Viittaan nimimerkin ”aikain merkit” esittämään aikatauluun:

      1.) 144000 messiaanista juutalaista ja mahdollisesti muitakin messiaanisia temmataan tuuliin ja pilviin temmataan vastaanottokomiteaksi, kun Herra Jeesus tullee kerubien kantamalla valtaistuimelle temppeliin (huom Hes 44:9). Tempaus ei vie heitä taivaaseen. Kuten Jeesus sanoo, hänen tulonsa on kuin korppikotkien kokoontuminen haaskalle ja maailmalle yllätys kuin salama kirkkaalta taivaalta. Tämä ilmaan lentänyt joukko laskeutuu Jerusalemin temppeliin syömään juhla-ateriaa.

      2.) 3,5 vuoden päästä poikalapsi temmataan Jumalan valtaistuimen eteen Karitsan häihin ja tässäkin kohtaa Ilmestyskirja myös viittaa Jesajan kirjaan. Herran kirkkaus poistuu temppelistä ja siitä tulee tyhjä talo. Kristuksen morsian otetaan pois Antikristuksen alta (1 Tess 5:9; Ilm 3:10).

      ”Nainen synnytti lapsensa, pojan, joka on paimentava maailman kansoja rautaisella sauvalla. Tämä lapsi temmattiin Jumalan ja hänen valtaistuimensa luo,” (Ilm 12:5)

      ”Ennen kuin kivut ovat edes alkaneet, Siion on jo synnyttänyt, ennen kuin tuska on ehtinyt tulla, hän on saattanut maailmaan poikalapsen. Kuka on kuullut, kuka on nähnyt tällaista? Syntyykö maa yhdessä päivässä, syntyykö kansa yhdellä kertaa? Mutta heti kipujen alkaessa Siion synnytti omat lapsensa.” (Jes 66:7,8)

    • Dogma

      Suleiman Suuri antoi käskyn Jerusalemin kaupungin ja muurien jälleenrakentamiseksi islamin vuonna 945 (1538/39 jKr), mikä on kirjoitettu kahteen porttiin muurissa. Danielin profetiassa ei sanota, milloin temppeli rakennetaan, mutta sanotaan, mihin mennessä Antikristus tulee temppeliin ja lakkauttaa uhraamisen. Se on 1539 + 483 + 3,5 = 2025. Temppeli voi tulla Jerusalemiin periaatteessa koska tahansa, mutta uhraaminen lakkaa viimeistään vuoden 2025 loppuun mennessä.

      Toinen merkittävä ajan merkki on Antikristuksen kuolema ja herättäminen kuolleista. Ilmestyskirjan mukaan Antikristuksen kutsuu esille ja ilmeisesti myös herättää kuolleista kuusisiipinen leijona, joka saattaa tarkoittaa profeetta Eliaa. Jumalan palvelija herättää Antikristuksen kuolleista, koska Antikristus on Jumalan maailmaan lähettämä vitsaus. Tämän jälkeen Antikristus alkaa tehdä ihmeitä ja saa houkuteltua monet kansat liittoon hänen kanssaan.

      Johanneksen ilmestys:
      4:6 … Valtaistuimen edessä ja ympärillä oli neljä olentoa, jotka sekä edestä että takaa olivat täynnä välkehtiviä silmiä.
      7 Yksi muistutti leijonaa, toinen nuorta härkää, kolmannella oli kuin ihmiskasvot, ja neljäs näytti lentävältä kotkalta.

      6:1 Minä näin, kuinka Karitsa avasi ensimmäisen seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden neljästä olennosta sanovan ukkosen tavoin jylisevällä äänellä: ”Tule!”
      2 Ja siinä samassa näin valkoisen hevosen, ja sillä, joka istui hevosen selässä, oli jousi. Hänelle annettiin seppele, ja seppelöitynä voittajana hän lähti uusia voittoja kohti.

      13:1 … Minä näin, kuinka merestä nousi peto. Sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän päätä, ja kaikissa kymmenessä sarvessa oli kruunu ja jokaiseen päähän oli kirjoitettu herjaava nimi.

      3 Minä näin, että yksi pedon päistä oli saanut surmaniskun mutta haava oli parantunut. Koko maailma ihmetteli petoa ja lähti seuraamaan sitä,
      4 ja kaikki kumarsivat lohikäärmettä, joka oli antanut pedolle sellaisen vallan. He kumarsivat myös petoa ja sanoivat: — Kuka on pedon vertainen, kuka pystyy taistelemaan sitä vastaan?
      5 Pedolle annettiin suu, joka herjaa ja puhuu suuria sanoja, ja se sai tämän vallan neljänkymmenenkahden kuukauden ajaksi.

  5. Joona

    Kirkas, raikas ja selkeä kirjoitus. Tunnistan itsessäni tuota ovenvartijan kutsumusta. Herra herättäköön yhä useampia valvomaan!