Kristillisen maailman uutispoiminnat (vko 46)
Timo Keskitalo toimittaa kristillisen maailman viikon uutispoiminnat, jotka kuullaan Radio Patmokseksessa perjantaiaamuisin klo 8:50.
Ranskan uskonto on sekularismi ja se on vaarallinen uskonto (Politico)
Tässä alla artikkeli, joka poistettiin nopeasti, koska se ei vastannut Politicon toimituksen linjaa. Netissä poistettukin asia löytyy helposti jonkun toisen tallentamana. Sensuroitu teksti kiinnostaa helposti enemmän kuin se mikä on julkaistu. Tässä poistettu kirjoitus:
Lokakuussa Ranskassa oli kaksi kuolonuhreja vaatinutta terroritekoa. Miksi Ranska valikoitui kohteeksi? Syy on Ranskan äärimmäisessä sekularismissa. Ranskalainen kulttuuri haluaa pitäytyä pyhäinhäväistyksessä ja se radikalisoi vähemmistöjä.
Jo vuosien ajan radikaali sekularismi ja radikaali uskonnollisuus ovat tanssineet yhdessä kuolemantanssia. Sekularismilla on pitkä historia Ranskassa. Ranskan vallankumous halusi irrottaa kansalaiset kirkon otteesta.
Sekularismi on kuitenkin radikalisoitunut ja saanut uskonnon piirteitä viime vuosikymmenien aikana. Sekularismilla on omat saarnaajansa ja harhaoppiset. Sekularismin radikaaliin uskontunnustukseen on viime aikoina kuulunut pyhien asioiden häpäisy. Kun katolinen kirkko on häväisty loppuun asti, se on jatkunut islamin profeetan häpäisyllä.
Ranskan hallitus ja yhteiskunnan älymystö on ylistänyt pyhiksi koettujen asioiden häpäisyä sankarillisena tekona. Pyhäinhäväistyksestä ja jumalanpilkasta on tullut keskeinen ihmisoikeus läntisessä Euroopassa.
Häväistys ja pilkka ei itse asiassa lisää sanavapautta, vaan lopputuloksena sanavapaus kapenee. Muhammedista tehdyt pilakuvat nöyryyttävät yhteiskunnan vähemmistöä. Kaikkein maltillisimmatkin muslimit kokevat tulleensa julkisesti nöyryytetyksi.
Uskonnollisten asioiden häväistyksestä on tullut sekulaarin kulttuurin pakkomielle. Provokaatio seuraa provokaatiota kammottavassa kehässä. Ranskan sekulaarit sanovat taistelevansa sanavapauden puolesta. Siinä sivussa viattomat ihmiset tulevat tapetuksi. Islamilainen maailma kääntyy Ranskaa vastaan. Ranska maksaa kalliin hinnan sekulaarin fundamentalisminsa tähden.
Toimittajan huomiona haluan vielä todeta:
Olen seurannut sosiaalista mediaa arabimaissa omassa tuttavapiirissäni. Islamilaiset uskonnolliset johtajat saarnaavat nyt presidentti Macronia vastaan. He eivät kutsu häntä maallistumisen edustajaksi, vaan kristinuskon edustajaksi. Muslimimaailmassa ei nähdä, että Ranskan valtiovalta on kääntynyt myös kristinuskoa vastaan, vaan Ranskaa pidetään malliesimerkkinä kristinuskosta, jota tulee vihata ja varoa.
Turkissa on myytävänä historiallinen kirkkorakennus (Rudaw)
Turkin eteläosat ovat vanhaa kristillistä aluetta. Paavalin ensimmäinen lähetysmatka kohdistui nykyisen Turkin eteläisiin osiin. Mardinin maakunta on yksi varhaiskirkon tukialueista.
Mardinissa on nyt myytävänä 1700 vuotta vanha kirkkorakennus. Mor Juhanna, eli pyhän Johanneksen kirkko joutui sata vuotta sitten kristittyihin kohdistuneen kansanmurhan seurauksena muslimiperheen yksityisomistukseen. Lähes sadan vuoden ajan perhe on pitänyt rakennusta puusepän verstaana.
Nyt perhe on valmis luopumaan rakennuksesta. He haluaisivat myydä sen takaisin kirkoksi. Hinta on kova. He pyytävät huonokuntoisesta ikkunattomasta rakennuksesta 800 000 dollaria.
Kirkko on aikanaan kuulunut Assyrian ortodokseille. Assyrian ortodoksit ovat pyytäneet jo pitkään kirkkoa takaisin itselleen lahjoituksena. Assyrian ortodoksit kuuluvat köyhään väestönosaan, eikä heillä ole pyydettävää summaa ostaakseen kirkon takaisin.
Kiinteistö on myynnissä kiinteistövälitys Remaxin sivuilla Mardinissa. Turkin museovirasto on rekisteröinyt rakennuksen vuonna 2009.
Euroopan unionin ylimielinen imperialismi (Imaginative Conservative)
Konservatiivilla ja liberaalilla imperialismilla ei ole mitään eroa siinä, miten se olettaa, että muiden pitää alistua sille ilman protestointia. Imperialismi pitää itseään aina valistuneempana kuin muut.
Eurooppalaiset siirtomaaherrat 1800-luvulla olivat konservatiiveja. He pitivät itsestään selvyytenä oman paremmuutensa siirtomaiden asukkaiden edessä ja olettivat siirtomaiden väestön iloisesti alistuvan heidän sivistyneen valtansa alle.
Samaan tapaan USA:n toiminta armeijoineen poliisina eri puolilla maailmaa 1900-luvulla levittäen amerikkalaisia arvoja ja talousmahtia oli ylimielistä.
On syytä muistaa, ettei ainoastaan oikeistolainen kapitalismi ole syyllistynyt imperialismiin. Napoleonin maailman valloitus sai inspiraationsa Ranskan vallankumouksesta ja Neuvostoliiton visio kaikkien kansojen liittymisestä Moskovan alaisuuteen sai inspiraationsa bolshevikkivallankumouksesta. Tällä hetkellä imperialismin kuva on eurooppalainen kulttuurisosialismi, joka on sekulaari ja liberaali.
Tässä asetelmassa läntisen Euroopan poliitikot näkevät itsensä valistuneiksi ja edistyksellisiksi ja itäisen Euroopan poliitikot alempiarvoisiksi. Itä-Euroopan oletetaan alistuvan läntisiin arvoihin ilman protestia. Läntinen Eurooppa katsoo oikeudekseen määritellä eurooppalaiset arvot yksipuolisesti kuulematta itäistä Eurooppaa. Lännen hämmästykseksi tämä ei miellytä Itä-Eurooppaa.
Itä-Euroopassa ollaan eletty pitkään sosialistisen pakkovallan alla. Siksi Brysselin pakkovaltaan reagoidaan hyvin voimakkaan torjuvasti. Kansallinen itsenäisyys on Itä-Euroopassa kallis aarre, josta ei haluta enää luopua.
Euroopan Unionin perustajaisillä oli kaunis ajatus Euroopan kristillisistä juurista ja Euroopasta kotimaiden liittymänä. Tämä visio sopii Itä-Euroopan valtioille. Itä-Eurooppalaiset valtiot katsovat edustavansa tätä ikivanhaa arvojen perinnettä. Idästä katsoen Slovakia, Unkari, Puola, Tsekin tasavalta, Liettua, Latvia, Viro, Bulgaria, Romania, Slovenia ja Kroatia edustavat aitoa alkuperäistä Eurooppaa.
Ongelma on siinä, että arvoista ei voi neuvotella, sanoo Euroopan politiikkaan erikoistunut saksalainen professori Löffler. Arvot ovat absoluutteja, ja siksi niiden välillä ei voi tehdä poliittisia kompromisseja. Jos professori Löffler on oikeassa, edessä on Euroopan jakautuminen liberaaliin länteen ja konservatiiviseen itään.
Puola ja Unkari ovat kieltäytyneet Euroopan yhteisestä pakolaispolitiikasta, koska nämä maat haluavat suojata oman maansa islamilaiselta vaikutukselta. Euroopan läntiset maat pitävät tätä pöyristyttävänä ja taantumuksellisena. Idässä lännen ylimielinen käskytys koetaan pöyristyttävänä. Kyse on imperialismista, sanoo professori Löffler.
Lue ohjeet kommentoinnille