Patmos-blogi

Jeesus-nimi, kallis nimi

Jouko Koistinen Patmos Lähetyssäätiön hallituksen jäsen rovasti Jouko Koistinen työskenteli kaksikymmentä seitsemän vuotta vankeinhoidossa vankilapastorina, ensin Pelson vankilassa ja sittemmin Kuopiossa, josta työstä hän jäi eläkkeelle vuonna 2020.
Julkaistu:

Viime viikkojen yksi uutisaihe on ollut korvauksen maksaminen hämeenlinnalaiselle koulupojalle, joka joutui kuulemaan vastoin tahtoaan Jeesus-nimen lausumisen koulukonsertissa. Todennäköisesti tuo asia ei olisi paisunut niin suureksi uutiseksi, ellei korvauspäätöstä säikähtäneenä erään toisen koulun rehtori olisi perunut barokkikonserttia omassa koulussaan. Rehtorin tekemää tulkintaa on monelta taholta selitetty ylireagoinniksi, mutta ainakin itse olen iloinen hänen tekemästään päätöksestä. Avasihan se joka tapauksessa ihmisten silmät tajuamaan, mihin mielettömyyksiin ollaan menossa, jos hämeenlinnalaista korvauslinjaa noin vain jatkettaisiin. Jeesus-nimi on joka tapauksessa nimi, jota ei haluttaisi meidän ajassamme enää kuulla ja joka jakaa ihmisten mielipiteitä.

Viime viikkojen aikana olemme saaneet tietää, että Jeesus nimi väärässä paikassa mainittuna maksaa 1500 euroa. Kysehän on siis korvauksesta, joka alun perin myönnettiin hämeenlinnalaiselle koulupojalle, joka joutui vasten tahtoaan kuulemaan Jeesus-nimen mainitsemisen koulussa järjestetyssä konsertissa. No, sen jälkeen tuli toki sivistyslautakunnan päätös, joka kumosi kaupungin viranhaltijan tekemän päätöksen. Viimeisten tietojen mukaan, asia on kuitenkin menossa käräjille, joten emme vielä tiedä, kuinka asiassa lopulta käy.

Sen voi jo joka tapauksessa sanoa, että elämme mieletöntä aikakautta. Tuntuu, että kaikki päätökset, mitä kristillisiä arvoja ja Raamatun sanomaa vastaan tehdään, menevät helposti läpi. Uskaltaisin melkeinpä väittää, että niin typerää ja hölmöä syytöstä kristillisiä arvoja vastaan kukaan ei voisi keksiä, etteikö se ainakin aluksi joissakin portaissa saisi hyväksyntää.

Tuossa hämeenlinnalaisen koulupojan tapauksessa itseäni on oikeastaan eniten ihmetyttänyt se, että edes jonkinlainen järkiperäinen pohdinta tuohon alkuperäiseen myönteiseen korvauspäätökseen tuli ihan maalliselta taholta, eikä hengelliseltä rintamalta. Eräs rehtori kielsi barokkikonsertin esittämisen koulussaan, koska Händelin Messias teos kertoo Jeesuksen elämästä. Saatan olla väärässä, mutta olen jopa miettinyt, oivalsiko tuo rehtori, että tällä radikaalilla tempulla saadaan ihmisten silmät avautumaan, mihin mielettömyyteen ollaan menossa, jos tuollaisella korvauslinjalla jatketaan. No, ainakin se poiki sen, että pian tuon jälkeen Hämeenlinnan sivistys- ja hyvinvointilautakunta kumosi kaupungin viranhaltijan tekemän korvauspäätöksen.

Mutta eniten minua ihmetyttää, surettaa, harmittaa ja suututtaa, että molemmat suuret kirkkokuntamme ja monet muutkin suuret seurakunnat ja kristilliset tahot ovat olleet hiljaa. Useat yksittäiset uskovat ja jotkut hengelliset järjestöt toki toivat esille tyrmistyneet tunteensa, mutta siellä, mistä olisi pitänyt kuulua selvät sävelet edes kristillisen kulttuuriperinteemme puolustamisen nimissä, oltiin täysin hiljaa. No hyvä, että edes kivet huusivat.

Adventtiaikahan kertoo meille, kuinka Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin, kansanjoukkojen huutaessa ”Hoosianna”. Tuon ajan hengelliset johtajat närkästyivät tuohon riemusaattoon, ja niinpä he sanoivat Jeesukselle: ”Opettaja kiellä heitä!” Mutta Jeesuksen vastaus heille oli: ”Jos nämä olisivat vaiti, niin kivet huutaisivat!” Tässä ajassa useinkin joutuu toteamaan, kuinka hengellisten johtajien vaietessa kivet sentään huutavat!

Me uskovat olemme liikaa alistuneet vaikenemiseen. Valheen henki on saanut niin paljon alaa, että pe-rinteisiin kristillisiin arvoihin uskovat on saatu vaikenemaan. Vaikka saatanalla ei ole mitään muita aseita kuin valhe ja pelko, niitä se on todellakin onnistunut käyttämään tehokkaasti. Jopa niin tehokkaasti, että monet uskovat ovat vuorostaan menneet kaappeihinsa piiloon!

Jokin aika sitten sattui silmiini jossakin lehtikirjoituksessa kysymys: ”Mistä tietää, että joku on vegaani?” Tuo kysymys herätti joka tapauksessa uteliaisuuteni, ja niinpä jatkoin lukemistani. En nimittäin ainakaan itse pystynyt heti keksimään mitään vastausta tuohon kysymykseen. Mutta vastaushan on joka tapauksessa aivan yksinkertainen ja se on: ”Kyllä hän itse kertoo sen! Jos olet vähänkään pitempään hänen seurassaan, hän on jo moneen kertaan kertonut sinulle olevansa vegaani!”

Yksinkertaisena aasinsiltana tästä voisi jatkaa vanhalla perinteisellä sanonnalla: ”Niin on myös hengellisessä elämässä!” Meillä uskovilla on joka tapauksessa evankeliumin sanoma, joka on kaikista tärkein ja meillä on Jumalan sana, joka on totuus. Pidämmekö me esillä omaa sanomaamme, niin että meidän seurassamme olevat tulevat sen meidän kauttamme tuntemaan. Meidän tehtäväksemmehän on annettu kertoa evankeliumin sanomaa ja pitää esillä totuutta, Raamatun sanaa. Jos me emme pidä esillä totuutta ja puolusta sitä, kukaan muukaan ei sitä tee. Meille on annettu tehtäväksi olla valona tämän pimeän maa-ilman keskellä ja meille on annettu tehtäväksi puhua, vaikka saatana yrittää meitä monella tavalla vaientaa ja pelotella!

Nämä viimeaikaiset tapahtumat ovat samalla myös todistamassa, kuinka Raamatun profetiat toteutuvat kovaa vauhtia silmiemme edessä. Jeesushan ennusti, kuinka lopun aikana vainot kohtaavat koko maailmaa. Jeesus sanoo, Matt. 24:9: ”Silloin teidät annetaan vaivaan ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden.” Niin, luit aivan oikein, Jeesuksen nimen tähden. Hämeen-linnalaisen koulupojan tapaukseen liittyy läheisesti juuri Jeesus-nimi. Tänä päivänä saatetaan siis Jeesus-nimen tähden jo langettaa korvauksia maksettavaksi, mitä tulevaisuudessa, sen yksin Herra tietää!

Jeesus- nimessä on voima, siksi myös saatana haluaisi sen nimen lausumisen täysin vaientaa. Pitäkäämme sitä rohkeasti esillä, koska niin kauan kuin päivä on, meidän tulee työtä tehdä.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (5)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. IlkkaT.O.

    Puhumme tietenkin Raamatun suomenkielisen asun Jeesuksesta, Jumalan Pojasta, jonka nimessä on voima, Jumalan voima Pyhässä Hengessä, ja tulee olemaan ikuisesti. Pyhä Henki vaikuttaa Jeesuksen kanssa, yhdessä Jumalan kanssa, kolmiyhteinen Jumala. Paavali: ”Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: ”Jeesus olkoon kirottu”, ja ettei kukaan voi sanoa: ”Jeesus olkoon Herra”, paitsi Pyhässä Hengessä.”
    Jeesuksen Kristuksen nimessä (ei minkään muun, ks. Apt. 4:12) ja sovintoveressä olen minäkin omakohtaisen, Raamatun epäämättömien todistusten nojalla saanut syntini anteeksi ja syntynyt uudesti, ylhäältä ja saanut Hengen sinetin sydämeeni lunastuksen vahvistukseksi.
    Se, että Qumranin löydöt puhuvat vain hebrean kielen käytöstä (essealaisten kielenä yksinomaan), ei todista mitään siitä, etteikö sen ajan juutalaisten keskuudessa puhuttu sekä arameaa että hebreaa.
    Mites ”Dogma”, puhutko vain kreikkaa ja hebreaa ääneen pelastuaksesi? Jumalalle ei suomenkieli ole vierasta, vaan Hän on ”selvittänyt” Baabelin tornin luhistumiseen johtaneiden syiden seuraukset Golgatalla, mm. syntyneet kieliongelmat.

    • Dogma

      IlkkaT.O. kirjoitti: – Se, että Qumranin löydöt puhuvat vain hebrean kielen käytöstä (essealaisten kielenä yksinomaan), ei todista mitään siitä, etteikö sen ajan juutalaisten keskuudessa puhuttu sekä arameaa että hebreaa.

      Uusimmat tutkimustulokset osoittavat, että ensimmäisellä vuosisadalla juutalaisten puhekieli oli heprea. Israelista on löytynyt muualtakin kuin Qumranista Uuden testamentin aikaisia kirjoituksia kuten esim. Masadasta, jossa ruokaruukut oli merkitty hepreaksi. Josefus kertoi keskustelleensa Jerusalemissa kansan kanssa hepreaksi, kuten Raamattu kertoo Paavalin puhuneen kansalle hepreaksi.

      Teoria arameasta on peräisin aiemmilta vuosisadoilta, jolloin teologit halisivat päästä eroon kristinuskon juutalaisuudesta ideologisista syistä ja tekivät vääriä johtopäätöksiä raamatunkäännöksistä. Olemme saaneet lisää tutkimustietoa ja teoria arameasta on alkanut murentua.

      Moderni käsitys asiasta on, että juutalaiset puhuivat äidinkielenään hepreaa siihen saakka, kun he asuivat Israelissa ja maasta karkotuksen jälkeen heistä tuli kaksikielisiä. Juutalaiset eivät kokonaan lopettaneet heprean käyttöä, koska heillä on ollut tapana lukea Raamattua ja rukoilla hepreaksi. Heprea on juutalaisille pyhä kieli, minkä takia he eivät suostuneet ottamaan käyttöön Septuagintaa eikä muitakaan käännöksiä, joita ei nykyäänkään löydy juutalaisten kirjahyllyistä ja kirjastoista.

      IlkkaT.O. kirjoitti: – Mites ”Dogma”, puhutko vain kreikkaa ja hebreaa ääneen pelastuaksesi?

      Nyt puhun suomea, mutta kieliä käännettäessä ei käännetä erisnimiä. Kirkolla on ollut kova tarve muuttaa Jumalan nimiä käyttämällä verukkeena kääntämistä yms., mitä ei olisi saanut tehdä. Jos sanot väärän nimen, se ei ole silloin oikea nimi. Jumalan Pojan alkuperäinen erisnimi on Jeshua.

      Jeremian kirjassa on mielenkiintoinen kohta, jossa kerrotaan, miksi syntiä tehneet juutalaiset eivät kyenneet sanomaan Jumalan nimeä Jehovah. Jumala sulki heidän suunsa, jotteivät he huutaisi Jehovan nimeä avuksi ja pelastuisi, kuten luvataan Joelin kirjassa, mitä Paavali siteerasi. Tämä asia on edelleen voimassa monissa juutalaisten lahkoissa, jotka eivät pysty lausumaan Jehovan nimeä sekä niiden kristittyjen lahkojen joukossa, joiden mielestä nimen pitäisi olla Jahve. Sanottakoon tähän lopuksi, etten ole Jehovan todistaja eikä Jehovan nimi ole edes Jehovan todistajien keksintö, vaan nimi on peräisin juutalaisilta.

      ”Kuulkaa siis, mitä minä, Herra, sanon teille kaikille Egyptissä oleville Juudan asukkaille! Minä, Herra, vannon nimeni kunnian kautta näin: Pian ei ole koko Egyptissä ainuttakaan Juudan miestä, joka vannoisi minun nimeeni sanoen: ’Niin totta kuin Herra elää!’ Minä pidän huolen siitä, että teidän käy huonosti. Egyptissä olevat Juudan asukkaat menehtyvät miekkaan ja nälkään kaikki tyynni — ” (Jer. 44:26,27)

  2. Dogma

    Onko Jeesuksen nimessä voima, kuten Jouko Koistinen kirjoittaa?

    Meidän pitää olla nyt tarkkoja, koska tässä asiassa tarkkuudella on merkitystä. Jumalan Poikaa ei koskaan puhuteltu kreikkalaisittain Jeesukseksi vaan heprealaisella nimellä Jeshua.

    Koistinen on varmaan niitä luterilaisia pappeja, joiden mukaan juutalaiset puhuivat arameaa, mutta Qumranin arkeologiset löydökset, sen ajan kolikot ja uusin tutkimus osoittaa, että Israelissa puhuttiin hepreaa. Raamattukin kertoo, että juutalaiset puhuivat hepreaa [Ap.t 21:39 – 22:3].

    Mistä tiedämme, että Jumalan Pojan nimi oli nimenomaan Jeshua ja enkeli puhui Joosefille ja Marialle heidän äidinkieltään hepreaa? Siitä on todisteena enkelin käsky nimetä Jumalan Poika.

    ”Hän synnyttää pojan, ja sinun tulee antaa pojalle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä.” (Matt 1:21)

    Kaikki Jaakobin pojat on nimetty heprealaisella runollisella sanaleikillä, kuten nimettiin myös Jumalan Poika. Hän sai nimekseen Jeshua koska joshia, joka merkitsee yhdellä sanalla ”hän pelastaa”. Tämä runoriimi ei toimi millään muulla kielellä kuin hepreaksi. Se ei toimi edes arameaksi, vaikka onkin heprean sukulaiskieli.

    • Kaikilla kielillä

      Agricolalla taisi olla joku sen suuntainen ilmaus kuin että ”kyllä se ymmärtää suomen kielen joka ymmärtää kaikkein mielen”.
      Ilmestyskirjassa kerrotaan myös enkelistä (sanansaattajasta) joka julistaa evankeliumin kaikilla maailman kielillä.

  3. pike

    Vihollisen tarkoitus on tuhota seurakunnissa olevien uskovien yhteys, että tulisi riitaa, eripuraisuutta,katkeruutta. Mutta Jeesus on voittanut vihollisen vallan, niin silloin uskovatkin on voittajia, ja kaikessa mikä meitä uhkaa, meidän pitää vedota Jeesuksen vereen, ei meillä muuta voimaa ole kuin Jeesuksen veri.
    Jeesus sanoi myös että: ”Maailmassa teillä on ahdistus, olkaa turvallisella mielellä minä (Jeesus) olen voittanut maailman.”
    Ahdistuksemme on käsinkosketeltavan konkreettista, se pitää meitä lähellä Kristusta, meidän tehtävämme on vain julistaa evankeliumia, ja kiittää joka tilassa.