Patmos-blogi

Viikonlopun kansainväliset uutispoiminnat 30.11.2024

Timo Keskitalo Pastori Timo Keskitalo on toiminut pitkään maahanmuuttajatyössä Englannissa, Suomessa ja Lähi-idässä. Hänellä on yli 30 vuoden kokemus kasteopetuksen antamisesta muslimeille, jotka haluavat liittyä kristilliseen kirkkoon. Patmos Lähetyssäätiö tarjoaa seurakunnille ja järjestöille koulutusta. Timo Keskitalon vierailua voi tiedustella patmos (at) patmos.fi tai 09-8567 4988.
Julkaistu:

Timo Keskitalo toimittaa kansainväliset uutispoiminnat, jotka kuullaan Radio Patmoksessa lauantaina ja sunnuntaina klo 8-18:00 välillä tasatunnein.

Israelin armeijan rabbit vastustavat ”ehdollisten avioerojen” tarjoamista sotilaille

(Lähde: The Times of Israel 22.11.2024)

Israelin armeijan korkea-arvoinen rabbi Avihud Schwartz on ilmaissut huolensa Israelin armeijassa sotilaille jaettavista ”ehdollisista avioeropapereista”. Juutalaisen lain mukaan nainen on vapaa menemään uudelleen naimisiin leskeydyttyään tai saatuaan uskonnolliselta tuomioistuimelta luvan avioeroon tai saatuaan erokirjan aviomieheltään.

”Ehdollisella avioerolla” tarkoitetaan kirjallista dokumenttia, jossa mies eroaa vaimostaan ja antaa tälle luvan mennä uusiin naimisiin, mikäli hän katoaa taistelussa tai joutuu mielenterveyden järkyttyä vajaavaltaiseksi. Kummassakaan tällaisessa tapauksessa nainen ei saisi mennä uudelleen naimisiin, koska miehen kuolemaa ei ole varmennettu ja vajaavaltaisena mies ei voi antaa vaimolleen erokirjaa.

Israelin armeija kiistää jakaneensa ”ehdollisia erokirjoja” Libanonissa ja Gazassa taisteleville joukoilleen. Rabbit pelkäävät, että erokirjojen tekeminen söisi joukkojen moraalia ja heikentäisi taisteluhalua. Toisaalta Israelissa käytävässä julkisessa keskustelussa on esitetty myös kantoja, että sotaan lähtevien miesten kannattaisi tehdä tällainen erokirja, jotta vaimon asema olisi selvempi, jos mies katoaa taistelussa.

Varhaisin Jeesusta Jumalaksi kutsuva mosaiikki on löytynyt — verrataan Kuolleenmeren kääröihin

(Lähde: New York Times 19.11.2024)

Arkeologit ovat löytäneet muinaisesta Megiddon kaupungista 1800 vuotta vanhan kaiverruksen, jossa Jeesusta kutsutaan kiistatta Jumalaksi. Mosaiikkilattian kreikankielinen teksti kuuluu ”Jumalaa rakastava Akeptous on antanut tämän laatan Jumalalle Jeesukselle Kristukselle muistoksi.” Tämä on varhaisin fyysinen mosaiikki ja kaiverrus, jossa Jeesusta kutsutaan suoraan Jumalaksi. Myös mosaiikki on merkittävä: varhaisimmat kristilliset yhteisöt olivat niin köyhiä, ettei niillä usein ollut varaa suuriinkaan koristuksiin tiloissaan.

Mosaiikkilattiaan on kuvattu myös kaksi kalaa. Varhaiset kristityt käyttivät kaloja lyhenteenä ja salamerkkinä, joka tarkoittaa ”Jeesus Kristus, Jumalan Poika, Pelastaja”.

Arkeologista löytöä on verrattu jopa kuuluisiin Kuolleenmeren kääröihin, ajanlaskun alusta periytyviin teksteihin, jotka ovat vanhimpia tunnettuja. Mosaiikkilattia todistaa kiistatta, että kristityt palvelivat Jeesusta Jumalana jo kauan ennen Nikean kirkolliskokousta ja Kolminaisuusopin täsmällistä muotoilua vuonna 325.

Aleksandrian ja Moskovan patriarkkojen kiista syvenee, kun Venäjän kirkko tunkeutuu Afrikkaan

(Lähde: Church Times 22.11.2024)

Aleksandrian patriarkka Theodoros II:n ja Moskovan patriarkka Kirillin kiista kirkollisesta hallinnasta syvenee. Aleksandrian patriarkalla on historiallisesti arvonimi ”Aleksandrian patriarkka ja koko Afrikan paavi” ja koko Afrikan alueen ortodoksisten seurakuntien on katsottu kuuluvan hänen kaitsentaansa.

Vuonna 2021 Moskovan patriarkaatti kuitenkin perusti alaisuuteensa kirkollisen hallintoalueen, Afrikan eksarkaatin ja asetti sen johtajaksi metropoliitta Konstantin. Moskova teki tämän kysymättä Aleksandriasta, jossa taas pidettiin Venäjän kirkon toimia kanonisen lain vastaisena. Taustalla on kiista Ukrainan ortodoksisen kirkon asemasta: Konstantinopolin ekumeeninen patriarkaatti myönsi sille täyden itsenäisyyden eli autokefalian 2019, kun taas Moskova katsoo Ukrainan kuuluvan omaan kirkolliseen hallintoalueeseensa. Moskovan ja Konstantinopolin välit katkesivat ja Aleksandrian patriarkka asettui tukemaan Konstantinopolia.

Nyt venäläinen metropoliitta Kostantin on tehnyt matkan kymmeneen Afrikan maahan, mikä entisestään kiristää patriarkaattien välejä. Aleksandrian patriarkka Theodoros on suoraan syyttänyt Venäjän poliittista johtoa valtapyyteistä ja kirkollisen lain rikkomuksesta.

Moskovan patriarkaatin alaisessa Afrikan eksarkaatissa on 250 pappia, jotka ovat vastuussa noin 300 seurakunnasta. Aleksandrian patriarkaatti julisti venäläisen metropoliitta Konstantinin viraltapannuksi 2024, mutta Moskova kiisti toimen laittomana. Patriarkaatit ovat tällä hetkellä skismassa keskenään eli niiden kirkollinen yhteys on katkennut.

Roomalaiskatolinen kirkko Sveitsissä asentaa tiloihinsa tekoäly-Jeesuksen

(Lähde: The Jerusalem Post 22.11.2024)

Sveitsiläinen roomalaiskatolinen kirkko Lucernessa on asentanut tiloihinsa tekoäly-Jeesuksen, joka on toteutettu yhteistyössä paikallisen yliopiston kanssa. Nimen Deus in Machina saanutta projektia kuvataan kokeiluksi. Tekoäly-Jeesuksen kanssa voi puhua yli 100 eri kielellä ja se on asetettu rippituoliin, jossa voi keskustella papin sijaan sen kanssa. Tekoäly-Jeesuksen kanssa voi keskustella reaaliaikaisesti ja sillä on tekoälyn tuottamat kasvot.

Tähän mennessä yli 1000 ihmistä on keskustellut tekoäly-Jeesuksen kanssa. Ihmisillä on ollut sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia. Osa on kokenut vaikeaksi keskustelun tekoälyn kanssa.

Tekoäly-Jeesuksen kehittäjät eivät pidä todennäköisenä, että tekoäly veisi pappien tai muiden uskonnollisten johtajien töitä, sillä heidän mukaansa nämä tarvitsevat uskottavuutta, jota robotilla ei voi olla ja toisaalta muistuttavat, ettei tekoälyllä voi olla uskonnollisia uskomuksia.

Puolan autokefaalinen ortodoksinen kirkko juhlii satavuotista taivaltaan

(Lähde: Orthodox Times 26.11.2024)

Puolan täysin itsenäinen eli autokefaalinen ortodoksinen kirkko on juhlinut satavuotiasta autokefaliaansa. Juhlallisuudet ovat keskittyneet Varsovan Hagia Sofian kirkkoon kirkon johtajan, metropoliitta Sawan johdolla. Kirkko on juhlistanut itsenäisyyttään myös erilaisin seminaarein, luennoin, juhlallisuuksin, näyttelyin ja konsertein.

Vaikka Puola on valtaosin roomalaiskatolinen maa, on siellä autokefaalinen ortodoksinen kirkko. Puolan ortodoksit kuuluivat Moskovan patriarkaatin alaisuuteen ennen Puolan itsenäistymistä ensimmäisen maailmansodan jälkeen. Vuonna 1924 Konstantinopolin ekumeeninen patriarkaatti myönsi kirkolle autokefalian, jonka Moskovan patriarkaatti hyväksyi 1948.

Kirkolla arvioidaan olevan hieman yli puoli miljoonaa jäsentä. Monissa ortodoksisen maailman sisäisissä kiistoissa, esimerkiksi kysymyksessä Ukrainan ortodoksisen kirkon asemasta, Puolan ortodoksinen kirkko on joko tukenut suoraan Venäjän kirkkoa tai ainakin pidättäytynyt ottamasta kantoja, jotka olisivat Moskovan patriarkaatin mielipiteiden vastaisia.

Paavi lähentyy orientaaliortodoksien kanssa ja ottaa roomalaiskatolisen kirkon pyhimyskalenteriin lisää itäisen kristikunnan pyhiä

(Lähde: Catholic News Agency 24.11.2024)

Roomalaiskatolisen kirkon johtaja paavi Franciscus ja Idän apostolisen kirkon eli Itäassyrialaisen kirkon johtaja, patriarkka ja katolikos Mar Awa III tapasivat Vatikaanissa. Katolikos Awa tervehti ilolla paavin päätöstä lisätä roomalaiskatolisen kirkon marttyyrien listaan ja muisteltavaksi esimerkiksi Pyhän Iisak Niniveläisen, joka oli 600-luvulla elänyt assyrialaiseen kirkkoon kuulunut teologi ja mystikko.

Katolikos Arwa luonnehti paavin päätöstä hyvin ekumeeniseksi ja tervetulleeksi avaukseksi, kun roomalaiskatolinen kirkko hyväksyy ns. orientaaliortodoksisten kirkkojen marttyyreja ja pyhimyksiä.

Roomalaiskatolisen kirkon ja Idän apostolisen kirkon ekumeeniset suhteet ovat hyvät, vaikkeivät ne olekaan täydessä kirkollisessa yhteydessä. Idän apostolinen eli itäassyrialainen kirkko erkaantui muista kristityistä vuonna 431 Efesoksen kirkolliskokouksen seurauksena, koska he suhtautuivat epäillen siihen, että Mariaa kutsutaan Jumalansynnyttäjäksi ja sen sijaan pitivät parempana termiä ”Kristuksen synnyttäjä” tai ”Jeesuksen äiti”. Itäsyyrialaista kirkkoa on historiallisesti syytetty nestorialaisesta harhaopista, jossa Jeesuksen jumaluus ja ihmisyys erotetaan toisistaan hyvin jyrkästi. Historiallisesti nämä syytökset ovat kuitenkin aiheettomia.

Patriarkka ja katolikos Mar Arwa III on johtanut kirkkoa vuodesta 2021. Hänen patriarkan istuimensa sijaitsee Chigagossa Yhdysvalloissa, jonne kirkon johto on joutunut pakenemaan. Arwa III on syntynyt Yhdysvalloissa ja hän on ensimmäinen länsimaissa syntynyt kirkon johtaja.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (1)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. pike

    Tekoäly on antikristus, eli pedon merkki. ihmiskunta on hurjaa vauhtia menossa kumartamaan petoa, joka on tekoäly puhelin.