Patmos-blogi

Radio Patmoksen kuuntelijamatka Roomaan

Juha Ahvio Juha Ahvio on teologian tohtori, dosentti ja Patmos Lähetyssäätiön tutkimusjohtaja.
Julkaistu:

Rooma on länsimaisen kulttuurin ydinaluetta, jossa vuosisatainen historia on ainutlaatuisen konkreettisesti nähtävillä ja tarkasteltavissa. Rooma on erityinen kaupunki ja matkakohde, koska se on se kaupunki, jossa apostolit Pietari ja Paavali, Kristuksen ylösnousemuksen todistajat, kärsivät marttyyrikuoleman. Rooman historia on keskeisiltä osiltaan myös kirkko- ja teologianhistoriaa.

Varsinkin Rooman historian osalta pätee se, mitä roomalainen kirjailija ja historioitsija Titus Livius totesi laajan Rooman synty -teoksensa esipuheessa: Historian tutkiminen on terveellistä ja hyödyllistä, koska historia tarjoaa meille kaikenlaisia havainnollisen opettavia esimerkkejä. Samasta syystä myös historiallisiin kohteisiin tutustuminen paikan päällä on erityisen rakentavaa.

Rooman kaupungin ja valtakunnan juuret ulottuvat 700-luvulle eKr. ja jatkuvat Länsi-Rooman valtakunnan osalta vuoteen 476 jKr. ja Itä-Rooman valtakunnan eli Bysantin osalta vuoteen 1453 jKr. Viimeinen koko Rooman valtakunnan yhteinen keisari oli Theodosios I Suuri, vuosina 379–395 jKr. Hän oli se keisari, joka määräsi nikealaisen oikeauskoisen katolisen kristillisyyden koko Rooman valtakunnan uskonnoksi vuonna 380 jKr. Rooman kaupunki on toki yhä edelleen voimissaan Italian pääkaupunkina, jonka yhteydessä sijaitsee Vatikaanivaltio, joka on maailmanlaajan roomalaiskatolisen kirkon keskus. Roomalaiskatolinen kirkko puolestaan on ainoa yhä edelleen voimissaan oleva antiikinaikainen ja etenkin antiikin Rooman aikainen instituutio, jonka historiallinen jatkuvuus ja olemassaolo ei ole katkennut.

Rooman valtakunnan pitkälti yli tuhatvuotinen historia, joka alkaa Rooman kaupungin perustamisesta, on tapana jakaa parisataa vuotta kestäneeseen Rooman kuningasaikaan, viisisataa vuotta kestäneeseen Rooman tasavallan aikaan, ja lopulta toiset viisisataa vuotta kestäneeseen Rooman keisariaikaan. Perimätiedon mukaan Rooman kaupungin ja siten tulevan valtakunnan alkuaihion perusti Rooman ensimmäinen kuningas Romulus vuonna 753 eKr. Vuonna 509 eKr. kuningasaika päättyi kuninkuuden kumoamiseen ja Rooman tasavallan perustamiseen. Muodollista tasavallan aikaa kesti vuoteen 27 eKr., jolloin Octavianuksesta tuli keisari, keisari Augustus. Siis samainen keisari Augustus, joka käski Rooman valtakunnan laajuisen verollepanon Herran Jeesuksen Kristuksen syntymän aikoihin, kuten Luukkaan evankeliumin luvun 2 jae 1 ilmoittaa.

Rooman keisariaikaa elettiin vuosina 27 eKr.–476 jKr. Tasavallan instituutiot säilyivät, mutta valta keskittyi keisarille, josta tuli vähitellen jumalallinen olento. Tänä aikana kristillinen kirkko syntyi ja aloitti vähittäisen Rooman imperiumin hapattamisen. Kirkko eteni vainojen kautta voittoon. Muodostui kristillinen Rooma. Rooman historia jatkui Italian melskeisten 400–600-lukujen varhaiskeskiajalta 700–800-lukujen Kaarle Suuren kristilliseen latinalaisgermaaniseen karolingivaltakuntaan, jolloin Länsi-Rooman valtakunta nousi ikään kuin uudelleen, muodostaen kristikunnan, Euroopan, ja jatkui keskiajan pyhänä saksalaisroomalaisena keisarikuntana.

Radio Patmoksen taajuuksilla valotan heinäkuun perjantai-iltojen klo 18.30 Kesä-Ahvio-jaksoissa seuraavia aiheita: ”Rooma ja länsimainen kulttuuri”, ”Rooma ja Raamattu” sekä ”Rooma ja kristillinen usko”. Kuuntele taustoitukseksi nämä jaksot sekä maanantaina 1.7. klo 9.15 lähetettävä Aamuvieras-lähetys, ja lähde joulukuun ensimmäisellä viikolla Radio Patmoksen kuuntelijamatkalle apostolien jalanjäljissä Roomaan, antiikin maailman keskuskaupunkiin ja sen noin 3000-vuotisen historian kokonaistunnelmiin!

Tällä sisällöllisesti ainutlaatuisella matkalla tutustumme Roomaan sekä kulttuuri- että kirkkohistoriallisesta näkökulmasta, teologian tohtoreiden Emil Antonin ja Juha Ahvion sekä Radio Patmoksen päätoimittaja Helvi Jääskeläisen johdolla. Matkaviikon kohteisiin tutustutaan alkaen antiikin Rooman nähtävyyksistä sekä Pietarin ja Paavalin Rooman-vaiheista ja edeten kirkon varhaisten vuosisatojen kohteiden kautta keskiajan, reformaation ja modernin ajan kohteisiin. Käymme myös Barin kaupungissa Adrianmeren rannalla Apuliassa sekä Campanian Casertassa.

Lisäinfoa ja ilmoittautuminen matkalle Toiviomatkojen sivustolla.

Lue lisää matkasta

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (0)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *