Miksi Jumala ”meitittelee” näyssä?
Juudan kuningas Ussian kuolinvuonna (740 eKr.) profeetta Jesaja näki henkeäsalpaavan ilmestyksen, josta hän kirjoittaa näin: ”Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella … Ja minä kuulin Herran äänen sanovan: ’Kenenkä minä lähetän? Kuka menee meidän puolestamme?’” (Jes. 6:1, 8).
Meidän?
Kuinka Jumala, joka on yksi, voi puhua itsestään ”me” muodossa?
Sama salaperäisyys tulee vastaan jo luomiskertomuksessa: ”Ja Jumala sanoi: ’TehkäämME ihminen kuvaksemME, kaltaiseksemME…” (1 Moos. 1:26). Kolme kertaa ”me”. (kts. myös 1 Moos. 3:22; 11:7)
Ihmistä ei ole luotu enkelien kuvaksi. Siksi kyse ei voi olla siitä, että Jumala puhuttelisi enkeleitä. Eivätkä Israelin tuomarit tai kuninkaat milloinkaan puhuneet itsestään ”me” muodossa, joten kyse ei ole mistään kuninkaallisesta puhetavasta, kunnioittavasta ”meitittelystä”.
SALAISUUS AVAUTUU
Tämä mysteeri kirkastuu astuessamme Jumalan ilmoituksessa vanhan testamentin varjoista uuden testamentin valoon. Luemme vaikkapa Matteuksen evankeliumista Jeesuksen omat sanat:
”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen…” (28:19).
Ei ”nimiin”, vaan ”nimeen”. Matteus kirjoitti evankeliuminsa erityisesti juutalaisesta näkökulmasta. Juutalaisen hurskausajattelun mukaan Jumalaan viitattiin toisinaan vain ”Nimenä” (Hashem). Siksi yhteen Nimeen (koska Jumala, ”Hashem”, on vain yksi), mutta kolmessa persoonassa: Isä ja Poika ja Pyhä Henki.
Pidä kahvikupistasi nyt kaksin käsin kiinni, kun luet seuraavat rivit. Jesajan näkyyn nimittäin sisältyy jotain todella jännittävää.
KENET PROFEETTA NÄKI?
Mainittuun näkyyn (Jes. 6:1-10) viitataan uudessa testamentissa toistuvasti, mikä osoittaa sen olleen tärkeä ja jostain syystä erityisen mainitsemisen arvoinen alkuseurakunnalle.
Synoptisten evankelistojen (Matt. 13:14; Mark. 4:12; Luuk. 8:10) lisäksi Johannes sekä Luukas toistamiseen apostolien teoissa viittaavat näkyyn ennustuksena Jeesuksen ajan sukupolven paatumuksesta.
Mutta Johannes ja Apostolien teot kirjoittanut Luukas tekevät jännittävän havainnon.
Viitaten Jesajaan Johannes toteaa (12:37-41), että Jesaja näki JEESUKSEN kirkkauden: ”Tämän Esaias sanoi, kun hän näki hänen kirkkautensa ja puhui hänestä.” (jae 41).
Uudempi käännös (1992) on ymmärtänyt aivan oikein kääntäessään hiukan vapaammin: ”Näin Jesaja sanoi, koska oli nähnyt Kristuksen kirkkauden; juuri Kristusta hän sanoillaan tarkoitti.”
Luukas puolestaan viittaa Apostolien teoissa Paavalin sanoihin samasta Jesajan näystä Ussian kuolinvuotena (Apt. 28:25-28). Paavali sanoo, että siinä PYHÄ HENKI puhuu Jesajan kautta: ”Oikein on Pyhä Henki puhunut profeetta Esaiaan kautta teidän isillenne…” (jae 25).
Kun siis Jesaja sanoo ”minä olen nähnyt Herran” (6:5) hän näki Jeesuksen, ja sanoessaan ”minä kuulin Herran äänen” hän kuuli Pyhän Hengen äänen!
Ussian kuolinvuonna nähty profeetan näky luo täten vahvan kolminaisuusopillisen sillan vanhan ja uuden testamentin ilmoitustekstien välillä.
Vaikka Isän persoonaa ei erikseen mainita, lienee selvää, että uuden testamentin kirjoittajat ovat ymmärtäneet hänen sisältyvän erottamattomasti Jesajan näkyyn, koska profeetta sanoo nähneensä Herran (JHVH).
Puhuttelumuoto ”me” osoittaa, että jumaluuden yhden ja jakamattoman olemuksen eri persoonien välillä on aito vuorovaikutus. Jos jumaluus olisi unitaarinen, yksi persoona, tällainen puhuttelumuoto olisi kummallinen. Kolminaisuuden valossa salaperäinen ”me” muoto tulee ymmärrettäväksi Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen keskinäisenä vuorovaikutuksena.
YLISTÄ KOLMIYHTEISTÄ JUMALAA
Jesajan näky on näky kolmiyhteisestä Jumalasta! Ei ihme, että hän kuulee serafien taivaassa huutavan haltioissaan kolminkertaisen ylistyksen:
”PYHÄ, PYHÄ, PYHÄ HERRA SEBAOT; KAIKKI MAA ON TÄYNNÄ HÄNEN KUNNIAANSA.” (6:3).
SANALLA SANOEN keskiviikkoisin klo 19-20. RADIO PATMOS.
SANALLA SANOEN on Radio Patmoksessa keskiviikkoisin klo 19-20 suorana kuultava vuorovaikutteinen raamattuopetusohjelma, jossa aina on tilaa myös sinunkin kysymyksillesi kulloinkin käsiteltävästä aiheesta. Voit myös kurkistaa studioon ja seurata opetusta Facebook LIVE lähetyksenä Patmos Lähetyssäätiön FB seinällä. Opettajana toimii Patmos Lähetyssäätiön toiminnanjohtaja Pasi Turunen. Käynnissä olevan opetuskokonaisuuden aiheena on Raamattu ja Kolmiyhteinen Jumala. Aiemmat jaksot ovat kuunneltavista Patmos+ arkistosta.
Kuuntele alla olevasta linkistä hieno versio tutusta virrestä 134 ja anna sydämestäsi nousta ylistys ja kiitos Pyhän kolmiyhteisen Jumalan eteen!
Lue ohjeet kommentoinnille