Patmos-blogi

Ari Puonti: Ovatko Karitsan häät sateenkaarihäät?

Vieraskynä Patmosblogi julkaisee vierailevien kirjoittajien mielenkiintoisia tekstejä Vieraskynä -palstan nimikkeellä. Kaikki kirjoittajat vastaavat itse tekstinsä sisällöstä.
Julkaistu:

Niin väittää pääkaupunkiseudun luterilaisia seurakuntia edustavan Kirkko ja Kaupunki-lehden päätoimittaja Jaakko Heinimäki Pride-viikon kunniaksi pääkirjoituksessaan (9.9.2020).

Heinimäki kirjoittaa:

”Yksi raamatullinen kuva taivaasta on hääjuhla. Eivätkä ne ole mitkä tahansa häät vaan Karitsan häät. Tuo Karitsa isolla koolla on Jeesus, Jumalan karitsa. Hänen morsiamensa on seurakunta. Koko sekalainen seurakunta. Karitsan häät ovat siis varsinaiset sateenkaarihäät – paitsi sen takia, että Raamatussa sateenkaari on merkki Jumalan pelastavasta liitosta, myös siksi, että morsiamen sukupuolella ei ole mitään merkitystä. Jumalan suurta ja armorikasta huumorintajua osoittaa kauniisti se, että kun kiivainkin homoliittojen vastustajamies kuoltuaan astuu taivaan portista sisään, häntä on siellä vastassa sulhanen, joka katsoo häntä rakastavin silmin kasvoista kasvoihin.”

Heinimäen teksti vaikuttaa näppärälle ”fundamentalistien” näpäytykselle, joka kerää taatusti peukutuksia sosiaalisessa mediassa.

Tarkastellaan ensin Heinimäen kommenttia sateenkaaresta.

Ulkoreunalta sisäänpäin lueteltuina sateenkaaren värit ovat punainen, keltainen, vihreä, sininen ja violetti. Monien mielestä punaisen ja keltaisen välissä on oranssi. Joidenkin mielestä sinisen ja violetin välissä on myös indigo eli syvänsininen. Värien lukumäärä on siis 5 tai 7.

Sitävastoin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen lippu oli aluksi kahdeksanraitainen, mutta myöhemmin se vakiintui kuusiraitaiseksi. Sen raitojen värit ovat punainen, oranssi, keltainen, vihreä, sininen ja violetti.

Tätä lippua ei voi pitää Jumalan sateenkaaren edustajana vaan sen muunnoksena ja jopa väärennöksenä. Siksi Heinimäen väite siitä, että se edustaisi Jumalan liiton merkkiä on väärä.

Toiseksi: ovatko Karitsan häät tosiaan sateenkaarihäät?

Heinimäen logiikka etenee seuraavasti: 1) Jeesuksen morsiameen eli seurakuntaan kuuluu miehiä ja 2) Jeesus on sulhanen, 3) siksi Jeesus kannattaa kahden miehen häitä! Logiikka on pahasti tarkoitushakuista ja ontuu vielä pahemmin.

Heinimäen logiikalla voisi myös väittää, että Jeesus kannattaa lapsi-aikuinen-avioliittoja, koska 1) Jeesuksen morsiameen eli seurakuntaan kuuluu lapsia, 2) Jeesus on sulhanen, siis 3) Jeesus kannattaa lapsi-aikuinen avioliittoja!

Heinimäki toteaa, että seurakunta on morsian. Tämä on aivan oikein, koska niin Raamattu opettaa (Ilm. 19:7). Mutta sitten hän toteaa, että ”kiivainkin homoliittojen vastustajamies kuoltuaan astuu taivaan portista sisään, häntä on siellä vastassa sulhanen, joka katsoo häntä rakastavin silmin kasvoista kasvoihin”. Tässä kohdin logiikka ontuu.

Kielikuva ”Jeesus on sulhanen, seurakunta on morsian” (Ilm. 19:7) korostaa tosiaan seurakuntaa kollektiivisena yhteisönä. Siksi kukaan nainen, mies tai lapsi ei voi yksilönä sanoa: ”Minä olen Kristuksen morsian”. Missään kohdin Uutta testamenttia ei yksilöstä käytetä ilmaisua ”Kristuksen morsian”.

Sateenkaari-ihmiset ansaitsevat ihmisinä kunnioittavan ja myötätuntoisen kohtelun siinä missä muutkin ihmiset. Sateenkaari-ihmiset ovat me, eikä he. Ihmisyys, syntisyys, rikkinäisyys, parantumisen ja pelastumisen tarve on meille kaikille yhteistä. Konservatiivisilla uskovaisilla on syytä tässä kohdin tarkistaa asenteita.

Sitävastoin sateenkaari-ideologiaa ja sateenkaariteologiaa on voitava arvioida kriittisesti.

——————-

ARI PUONTI on teologian maisteri, kirjailija ja Helsinki-Vineyard seurakunnan johtava pastori. 

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (3)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Ollikolli

    Alkuperäisessä kirjoituksessa tarkoitettiin minusta ihmisten yhdenvertaisuutta. Mutta se väännettiin toiseksi. Eivät seksuaali ja sukupuolivähemmistöt ole omineen sateenkaaria itselleen. Lapsetkin piirtävät niitä.
    Mutta perinteisesti ns evankelikaalit kristityt eivät ymmärrä evankeliumia täydesti, vaan vajavaisesti ja lainomaisesti. He ontuvat tässä kohtaa.
    Yksi kaste; yksi usko.
    Martti Luther otti tiukan kannan uudestikastamisiin.
    Se on varoitus.
    Sitäpaitsi : ” ensimmäiset tulevat viimeiseksi , sanoi eräs.

  2. FrankW

    Hyvin kirjoittaa Ari Puonti. K&K lehden päätoimittaja on kyllä huumorimiehiä,mutta sellaisella ei tule ajaa Raamattua vesitettäväksi.

    Varsinkin Puontin kaksi viimeistä kappaletta ovat tärkeitä myös uskoville kristityille.Jos kerran rukoillaan ja toivotaan herätystä,niin ollaanko valmiina ottamaan vastaan seurakuntaan ”leikeltyjä ja hormonihoidettuja” ihmisiä jotka eivät ehkä enää itsekään tiedä keitä ovat. Emme voi kääntää evankeliumia pois ”viimeisellä minuutillakaan” jumalattomaan menoon ja pilkkaavaan asenteeseen kääntyneiltä syntisiltä. Niin helppoa kuin se olisikin ehkä. Mutta kuten Puonti kirjoittaa, Raamattu on ja pysyy eikä piirtoakaan katoa.

  3. dogmatiks

    Mitä tarkoittaa sellainen sanonta, että ”lukee Raamattua kuin piru”?

    Se tarkoittaa sitä, että ottaa Raamatusta yksittäisiä sanoja irti asiayhteydestä ja selittää ne vastoin alkuperäistä tarkoitusta. Raamatussa on eräitä monimutkaisia kohtia ja vaikeatajuisia käsitteitä, joiden kääntäminen toiselle kielelle täsmällisesti voi olla joskus hyvin vaikeaa ellei mahdotonta. Ammattimaiset eksyttäjät käyttävät näitä kohtia taitavasti hyväksi ja selittävät niitä mielensä mukaisesti etsien seurakunnan lihasta sellaista heikkoutta, mikä antaisi tilaisuuden laatia ovela eksytys.

    Paavali kirjoitti, että miehen ja naisen välinen avioliitto on esikuva Kristuksen ja seurakunnan välisestä suhteesta. Paavali ei sanonut, että kahden miehen välinen parisuhde olisi missään roolissa tässä esikuvassa, vaan pikemminkin tuomitsee sellaisen Roomalaiskirjeen luvussa 1.

    Paavalin kirjoitukset ovat vaikeatajuisia ja jo Pietarikin varoitti, että seurakuntaan on tullut sellaisia, jotka kääntävät kieroon Paavalin kirjeitä laittomuudeksi [rietasten eksymys, ”athesmōn planē”, laittomuus]. Taas kerran eksyttäjät käyttävät Paavalin kirjoituksia väärin.

    ”..meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut; niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen. Koska te siis, rakkaani, tämän jo edeltäpäin tiedätte, niin olkaa varuillanne, ettette rietasten eksymyksen mukaansa tempaamina lankeaisi pois omalta lujalta pohjaltanne,” (2. Piet 3:15-17)