Patmos-blogi

Miksi ihmisen keholla on teologista merkitystä?

Jouni Lallukka Jouni Lallukka on Patmos Lähetyssäätiön kehityspäällikkö, raamattukouluttaja sekä ylitse seurakuntarajojen pidetty kirjailija ja raamatunopettaja.
Julkaistu:

Onko ihmiskeho merkityksetön? Tulisiko sen vallasta vapautua, kuten Uuden Testamentin aikana vaikuttanut gnostilainen harhaoppi opetti? Mitä merkitystä on ihmiskeholla teologisesti?

Raamatun punainen lanka kiteytyy pitkälti ihmisen syntisyyden ja Kristuksen ristillä suorittaman lunastustyön ympärille. Kaikkein tärkeintä on tietenkin keskittää fokus siihen, kuinka syntinen ihminen voi saada armahduksen ja päästä sovintoon Jumalan kanssa.

Liian usein ihmiskehon merkitys kuitenkin unohdetaan. Hyvin harvoin siitä kuulee raamatullista opetusta tai tulee törmänneeksi aihetta käsittelevään kirjaan. Suomen evankelisluterilainen lähetyshiippakunta on vähän aikaa sitten suomentanut australialaisen luterilaisen pastorin, John W Kleinigin, aihetta käsittelevän kirjan. Kirja-arvostelu löytyy Uusi Tie – lehden numerosta 21/2023 – 26.5.2023.

Kleinig toteaa kirjassaan Ihmeellisesti tehty – Raamatun opetus ruumiillisuudesta (Suomen evankelisluterilainen lähetyshiippakunta, 2022) että aiheesta on monenkirjavia ja ristiriitaisia näkemyksiä.

Osa palvoo kehoaan liikaakin. Se ilmenee loputtomana kuntoiluna, liiallisena rahankäyttönä omaan ulkonäköön tai ylipäätänsä liiallisena ulkonäkökeskeisyytenä, jolloin huomio keskittyy vain ihmisen kuoreen ja sisin jää vähemmälle huomiolle.

Toisaalta osa puolestaan laiminlyö kehon merkitystä ja inhoaa sitä. Moni on sosiaalisen median puristuksessa alkanut vihaamaan omaa kehoaan kokiessaan, että se ei täytä normeja ja vaatimuksia kuvankauniiden vartaloiden joukossa.

Miksi ihmeessä käsittelen blogissani näin ”maallista” aihetta? Eikö kiintopisteen pitäisi olla enemmän taivaallisissa ja hengellisissä? Eikö ihmiskeho ole kuitenkin suhteellisen merkityksetön? Eikö sen vallasta pitäisi vain vapautua? Onko sillä edes mitään teologista merkitystä?

Kleinig muistuttaa kuitenkin, että useat kristitytkin ovat omaksuneet epäraamatullisia kehokäsityksiä, esimerkiksi niin sanotun dualistisen ajattelutavan, jossa mieli ja keho erotetaan toisistaan. Jo Uuden Testamentin aikana oli olemassa tuollainen harhaoppi, gnostilaisuus. Gnostilaiset opettivat, että ihmiskeho on paha ja hengen tulee vapautua sen vallasta. Harhaoppi johti myös siihen, että ei ollut suurta väliä sillä, mitä ihminen kehollaan teki.

Miksi tähän ajatukseen on syytä kiinnittää tarkempaa huomiota? Tällainen kahtia jakautuva dualistinen opetus johtaa toisinaan myös kristittyjä harhaan. Se ilmenee esimerkiksi seuraavin tavoin:

  1. Ihmisen sukupuolen määritteleminen oman kokemuksen perusteella. Jos ihmisen sukusoluilla ja fyysisellä olemuksella ei ole mitään merkitystä, voi ihminen pyrkiä määrittelemään oman sukupuolensa oman kokemuksensa perusteella. Lakimuutosten myötä juridista sukupuolta onkin mahdollista nykyään muuttaa kerran vuodessa omalla ilmoituksella.
  2. Abortin laajempi salliminen. Koska naisen kokemus on tärkeämpi kuin viattoman, kohdussa kasvavan lapsen keho, voi raskauden keskeyttää oman kokemuksen perusteella. Oleellisempaa kuin pienen lapsen elämä, on oma kokemus siitä, onko lapsen syntyminen juuri nyt omaan elämäntilanteeseen sopivaa.

Ihmiskeholla on todellakin väliä ja sillä on myös suuri teologinen merkitys. Jos kehon merkitystä laiminlyödään, voi se johtaa vääränlaiseen ihmisen oman kokemuksen ylivaltaan ja palvontaan. Jumala loi ihmisen keholliseksi olennoksi ja totesi sen olevan hyvä. Samaten Jumala itse inkarnoitui, syntyi lihaan Kristuksessa eikä ollut vain ihmistä kaukana oleva henkiolento. Kristus uhrasi itsensä ja siinä yhteydessä myös hänen kehonsa murrettiin ristillä. Ehtoollisen asettamissanoissakin muistelemme Hänen murrettua kehoaan.

”Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: ”Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni.” Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: ”Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.” (Luuk. 22:19,20)

Aihetta käsiteltiin myös Radio Patmoksen Toimittajien Tunnilla 1.6.2023. Jakson voit kuunnella Patmos + palvelusta.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (5)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Kaia

    Jos hypoteettinen Jumala/jumalat olisikin olemassa, niin ne antavat biologian toteuttaa itseään ihan vapaasti. Eivät pahemmin puutu sairauksiin tai kehon eri tiloihin tai esim. sukupuolen määritelmiin. Ja syntyy ihmisiä, jotka ovat hermafrodiitteja tai jonkin määritelmän mukaan intersex:ejä. Se on vain biologiaa ja siis normaalia, vaikka tietenkin ihmiselle itselleen kauheaa yrittää sopeutua tähän maailmaan erilaisena. Sama kaikkien vammojen kanssa, joko syntymästä asti ollut vamma, tai saatu pysyvämpi vamma. Ei Jumalat näytä niistä välittävän ollenkaan, huolimatta ihmekertomuksista Raamatussa. Reaalisti niitä vaan ei oikein tapahdu, varsinkaan sellaisia näkyvämpiä.
    Monelle ns. ihmeelle voi olla jopa luonnollinen selitys. Todellakin, mulle maailma näyttäytyy enemmän vain kolkkona todellisuutena, jossa ei ole sellaisia asioita kuin kristityt tai monet muut eri asioihin uskovat väittävät. Onneksi kolkossa todellisuudessa on joskus valopilkkuja ja hiukkasten tanssi itsessään on ihmeellistä kvanttitasolla.

    • Esa J.

      Kaia hyvä!

      Silti ihmeitä tapahtuu, koko ajan, tässä maailmassa.

      Kyse on oikeastaan siitä, millaisen mittakaavan valitsee – anteeksi – korjaan: silmälasien linssien väreilläkin on vaikutuksensa.

      Toivottavasti sinulla on näkemyksesi taustalla kokemusta aivan maan perusteelliseni laajemmasta näkökulmasta, vaikkapa nyt rahvaan vastaavaan verrattuna. Maailmaa kun on laajasti mummolan halkoliiterin takanakin.

      Ja sekin vielä, että ihmisten kanssa voi odottaa sattuvan ihan mitä tahansa.

  2. Jussi

    Jeesukseen uskova on Kristuksen ruumiin jäsen ja Pyhän Hengen temppeli. Emme siis voi tehdä kehollemme mitä vain. Meillä on vastuu siitä. Ajattelen, että ”kultainen keskitie” on hyvä tässäkin asiassa. Pidän huolta terveellisen ravinnon saamisesta ja liikunnasta, mutta siitä ei saa tulla pakkomielle eikä itsetarkoitus.
    Abortti-asiassa ihmetyttää se, että samat ihmiset, jotka toitottavat elämän suojelemisesta, ihmisoikeuksista ja eläinten oikeuksista (jotka ovat kaikki hyviä asioita), puolustavat raivokkaasti aborttia, ihmiselämän lopettamista. Voi kuinka moni ihminen on julkisuudessakin kertonut olevansa kiitollinen ja onnellinen elämästään, kun heitä ei lopulta abortoitu, vaikka niin oli tarkoitus tehdä.

  3. Esa J.

    Aha. Gnostilainen näkemys ruumiin pahuudesta liittyneekin seksuaalisuuteen.

  4. kirjoitusten mukaan

    Juutalaisuudessa lihan puhtaus on tärkeä asia. Se liittyy siihen, että ihminen puhdistautuu ja pitää ruumiinsa puhtaana, jotta hän voi tulla Jumalan kasvojen eteen temppeliin.

    Harva tiedostaa, että Paavali vaati korinttilaisia pakanauskovia pitämään huolta hengellisestä ja ruumiillisesta puhtaudesta, jotta Herra ottaisi heidät vastaan. Lihan puhtaus on yksi tärkeä elementti alkuseurakunnan kristillisyydessä, mistä monet kirkkokunnat ovat omassa lihassaan luopuneet ja siten itsensä saastuttaneet.

    2 Kor 6:17 Sentähden: ”Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
    18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias”.
    7:1 Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa.

    Ef 5:5 Tehän tiedätte hyvin, ettei kenelläkään siveettömällä eikä saastaisella ole osaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnasta

    1 Tess 4:7 Sillä ei Jumala ole kutsunut meitä saastaisuuteen, vaan pyhitykseen.