Patmos-blogi

Viikonlopun kansainväliset uutispoiminnat 24.12.2022

Timo Keskitalo Pastori Timo Keskitalo on toiminut pitkään maahanmuuttajatyössä Englannissa, Suomessa ja Lähi-idässä. Hänellä on yli 30 vuoden kokemus kasteopetuksen antamisesta muslimeille, jotka haluavat liittyä kristilliseen kirkkoon. Patmos Lähetyssäätiö tarjoaa seurakunnille ja järjestöille koulutusta. Timo Keskitalon vierailua voi tiedustella patmos (at) patmos.fi tai 09-8567 4988.
Julkaistu:

Timo Keskitalo toimittaa kansainväliset uutispoiminnat, jotka kuullaan Radio Patmoksessa lauantaina ja sunnuntaina klo 8-18:00 välillä tasatunnein.

Jordanian kuningas järjestää jouluvastaanoton

(Lähde: Orthodox Times 15.12.2022)

Jerusalemin ja Pyhän maan ortodoksinen patriarkka Teofilos III osallistui Jerusalemissa Jordanian kuninkaan Abdullah II isännöimään vuotuiseen jouluvastaanottoon, johon oli kutsuttu myös muita alueen uskonnollisia ja kirkollisia johtajia.

Vastaanotolla pitämässään puheenvuorossa patriarkka Teofilos muistutti Jesajan kirjan sanasta ”Nouse, ole kirkas, sillä sinun valkeutesi tulee, ja Herran kunnia koittaa sinun yllesi.” (Jes. 60:1). Patriarkka myös varoitteli syvenevästä konfliktien vaarasta Lähi-idässä, joka on perinteisesti moniuskontoinen ja -etninen.

Patriarkka kiitteli myös Jordanian kuningaskuntaa ja sen hallitsijaa vakauden tuomisesta alueelle ja kristillisten pyhien paikkojen suojelusta. Hän ilmaisi myös huolensa niistä tahoista, jotka kyseenalaistavat Jerusalemin olevan myös kristityille tärkeä kaupunki.

Vaikka Jordanian kuningas on muslimi, hän on perinteen mukaan Pyhän maan islamilaisten ja kristillisten pyhien paikkojen suojelija.

Ortodoksit juhlivat joulua eri aikoihin

(Lähde: National Today 18.12.2022)

Ortodoksiset kirkot ympäri maailmaa juhlivat joulua, Jeesuksen syntymäjuhlaa joko 25.12. niin kuin läntinen kristikunta tai 7.1. Juhlan ajankohta vaihtelee eri kirkoissa.

Ero juontaa kahdesta eri kalenterista. Läntinen kristikunta, eli roomalaiskatoliset ja protestanttiset kirkot, käyttävät kirkollisten aikojen laskemiseen vuonna 1582 käyttöön otettua gregoriaanista kalenteria, joka noudattaa tarkemmin kevät- ja syyspäiväntasauksen sekä talvi- ja kesäpäivänseisauksen aikoja.

Osa ortodoksisista kirkoista viettää kuitenkin kaikkia kirkollisia juhlia muinaisilta roomalaisilta periytyvän juliaanisen kalenterin mukaan, jonka ero gregoriaaniseen kalenteriin on nyt 13 päivää, joten ortodoksien seuraaman juliaanisen kalenterin mukaan 25. joulukuuta on läntisen kirkon noudattaman gregoriaanisen kalenterin mukaan 7. tammikuuta. Juliaaninen kalenteri jää siis jälkeen auringon kierrosta.

Monet ortodoksisetkin kirkot kuitenkin viettävät joulua gregoriaanisen kalenterin mukaan ja seuraavat vain pääsiäisen vietossa juliaanista kalenteria. Siksi osa ortodoksisista kirkoista, esimerkiksi Konstantinopolin ekumeeninen patriarkaatti ja Antiokian ja Aleksandrian patriarkaatit sekä Bulgarian, Kreikan ja Romanian kirkot viettävät joulua meidän kalenterimme mukaisena 25.12., kun taas esimerkiksi Georgian, Venäjän, Ukrainan ja Serbian kirkot viettävät sitä meidän kalenterimme mukaan vasta 7.1.

Jouluperinteitä eri puolilta maailmaa

(Lähde: Country Living 28.11.2022)

Monissa maissa joulun vietossa yhdistyvät kristilliset ja kansanperinteen tavat. Eri puolilla maailmaa kristityt ovat kuitenkin halunneet juhlistaa Kristuksen syntymäjuhlaa kauniilla ja erikoisillakin tavoilla.

Esimerkiksi Filippiinien perinteeseen kuuluvat parolit eli valtavat juhlalamput, jotka symboloivat Betlehemin tähteä, joka johti viisaat miehet Jeesuksen seimelle. Filippiiniläiset joulujuhlalamput saattavat koostua tuhansista värikkäistä valoista.

Ukrainassa joulua vietetään vanhan ortodoksisen tavan mukaan vasta 7.1., joka on juliaanisen kalenterin mukaan 25.12. Silloin ihmiset kiertävät perinnepuvuissa laulamassa joululauluja ja syövät kutyaa, unikonsiemenistä, hunajasta, pähkinöistä ja jauhoista tehtyä joulumakeista, jota saatetaan heittää lusikallinen kattoon: jos kutya pysyy katossa, uskotaan sen ennustavan hyvää satoa.

Meksikolaisiin jouluperinteisiin kuuluvat puolestaan paimennäytelmät ja joulun aika alkaa jo aikaisin joulukuussa kulkueilla, jotka muistuttavat Joosefista ja Mariasta, jotka etsivät majapaikkaa Betlehemistä. Tämä traditio tuli osaksi katolista joulun odotusta 1500-luvulla.

Uusia piirtokirjoituksia Raamatun ajan kuninkaista löydetty Jerusalemista

(Lähde: The Jerusalem Post 17.12.2022)

Haifan yliopiston professori Gershon Galil kertoo Jerusalemista vastikään löydetyistä uusista piirtokirjoituksista. Kirjoitukset ajoittuvat 700-luvulle eKr. ja niissä mainitaan Juudan kuningas Hiskia ja kerrotaan hänen hallintonsa ensimmäisten 17 vuoden tapahtumista.

Piirtokirjoitus mainitsee jo aiemmin tunnetun Hiskian vesitunnelin valmistumispäivämäärän sekä kertoo Hiskian toimeenpanemasta uskonnollisesta uudistuksista ja epäjumalanpalveluksen lakkauttamisesta, mistä mainitaan sekä 2. Kuningasten kirjassa että 2. Aikakirjassa.

Nyt löydetyssä piirtokirjoituksessa on 11 riviä ja 64 sanaa. Professori huomauttaa, että nyt löydetyt tekstit ovat mahdollisesti vanhimpia tuntemiamme Raamatun tekstejä. Piirtokirjoituksen tekstiä ei kuitenkaan sinällään löydy Raamatusta, mutta sen kertomat asiat selitetään.

Jo aikaisemmin Hiskian tunnelina tunnetusta Siloan vesijohdosta on löytynyt Hiskiaan liittyviä piirtokirjoituksia. Hiskia oli Juudan kuningas 700-luvun taitteessa eKr. Häntä kuvataan Raamatussa hyväksi kuninkaaksi, joka pyrki ehkäisemään epäjumalten palvelusta maassaan.

Jordania esittelee 100 miljoonan dollarin yleissuunnitelman Jeesuksen kasteen 2000-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.

(Lähde: Christian Today 15.12.2022)

Jordania on käynnistänyt 100 miljoonan dollarin kokonaissuunnitelman, jonka tavoitteena on houkutella miljoona kristittyä pyhiinvaeltajaa Jeesuksen kasteen toisen vuosituhannen vuosipäivän juhlallisuuksiin vuonna 2030.

Kunnianhimoisen suunnitelman esitteli Jordanian hallituksen perustama säätiö, jonka tehtävänä on kehittää Jordanjoen itärannalla sijaitsevaa Betaniaa, jota on pitkään kunnioitettu Jeesuksen kastepaikkana.

Säätiö hylkäsi ehdotukset viiden tähden hotelleista ja hienoista ravintoloista ja valitsi sen sijaan maanläheisiä majoituspaikkoja. ”Päädyimme raamatulliseen kyläteemaan, joka yrittää luoda uudelleen 2000 vuotta vanhan kokemuksen”, säätiöstä kerrotaan.

”Toimitamme arabityyliset teltat ja kaikki saniteettipalvelut, jotka antavat autenttisen tunteen, näin voimme olla teeman kanssa samassa linjassa mutta samalla tarjota majoitusta kohtuullisin kustannuksin pyhiinvaeltajille, jotka haluavat viettää hengellistä aikaa tässä pyhässä paikassa.”

Onko joulu pakanallinen huijaus?

(Lähde: The Gospel Coalition 15.12.2022)

Roomalaiset viettivät seitsemänpäiväistä talvijuhlaansa, Saturnaliaa joulukuun lopussa. Se oli läpikotaisin pakanallinen juhla. Talvipäivänseisauksen päättymisen merkiksi Rooman keisari perusti joulukuun 25. päivän Voittamattoman auringon juhlaksi. Tämä tapahtui kolmannen vuosisadan lopulla.

Väitetään, että halutessaan tehdä kristinuskosta roomalaisille mieluisamman ja kansan keskuudessa suositumman kirkko otti nämä pakanalliset juhlat omakseen ja asetti Vapahtajansa syntymän juhlan joulukuun 25. päivälle. Mutta tutkimuksen mukaan asia ei mennyt näin.

Toisen vuosisadan loppupuolella Jeesuksen syntymän ajoituksesta oltiin hyvin kiinnostuneita. Ensimmäinen maininta joulukuun 25. päivästä Jeesuksen syntymäpäivänä on peräisin neljännen vuosisadan puolivälistä. Varhaisimmat joulun vietot voidaan ajoittaa kolmannen vuosisadan jälkipuoliskolle. Siis samaan aikaan kuin pakanallisen Sarturnusjuhlan perustaminen.

Yksikään kirkkoisä kirkon ensimmäisten vuosisatojen aikana ei viittaa millään tavalla joulun ja pakallisen Saturnuksen palvonnan tai Voittamattoman auringon juhlaan. Ei ole mitään viitteitä siitä, että Jeesuksen syntymä olisi ajoitettu pakanallisten juhlapyhien aikaan. Ensimmäisen kerran tällainen väite löytyy vasta 1200-luvulta. Vuosisatoja myöhemmin alettiin popularisoida ajatusta, jonka mukaan varhaiskristityt muokkasivat talvipäivänseisauksen juhlia omiin tarkoituksiinsa. Historia ei tue tätä väitettä. Joulukuun 25 tuli Jeesuksen syntymän merkkipäiväksi kristittyjen perimätiedon perusteella.

Patmos-blogilla kirjoittavat sitoutuvat Apostoliseen uskontunnustukseen. Muilta osin blogistien esittämät näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä välttämättä edusta Patmos Lähetyssäätiön kantaa.

Lue ohjeet kommentoinnille

Kommentit (0)

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *